Ik kom in boeken en tijdschriften wel eens het woord "liefdesbaby" tegen. Waarin verschilt zo'n kind van een andere baby?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn duidelijk erg verschillende meningen over wat een liefdesbaby nu is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term "liefdesbaby" is door de roddelbladen bedacht en mijns inziens nergens op gebaseerd want wat zij bedoelen is dat de baby uit liefde verwekt is. Hoe weten zij dat? Waren ze erbij? Het is gewoon een term die het goed doet in een artikel en verder zegt deze term helemaal nergens iets over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Henk van der Meijden heeft 'm bedacht, heb ik uit de internetbron. In eerste instantie werd er een buitenechtelijk kind mee bedoeld. Later echter is die betekenis vervaagd en werd met liefdesbaby elk kind bedoeld.

Het beste antwoord

Een liefdesbaby is een kind dat bewust is verwekt.

Een bastaard was vroeger de benaming voor een kind dat buiten het huwelijk verwekt was. Het is een culture term, en in onze huidige cultuur heeft dit woord geen betekenis meer.

Het is erg belangrijk voor een kind dat het gewenst is. Een ongewenst kind kan een persoonlijkheid ontwikkelen rond om het thema "ik had er niet mogen zijn", en moeite krijgen om zijn wil en identiteit tot ontplooiing te brengen. Bijvoorbeeld in een Borderline PersoonlijkheidsStoornis.

Een liefdesbaby krijgt dus de maximale kansen op een goede ontwikkeling.

Toegevoegd na 1 dag:
Het woord "liefdes-baby" is een vondst van Henk van der Meijden (ex-hoofdredacteur van het roddelblad Privé). Hij introduceerde het woord in de jaren zeventig, als alternatief voor "buitenechtelijk kind", wat hij te kil en te zakelijk vond. In de loop der jaren verbleekte echter de specifieke betekenis van het woord liefdes-baby, en op den duur heette elke baby een liefdes-baby. Wilma Nanninga, de nieuwe hoofdredactrice, heeft nu besloten om het woord helemaal uit de Privé-kolommen te gaan weren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een liefdesbaby kan ook een kind zijn dat geboren is uit liefde tussen twee mensen, die totaal niet de bedoeling hadden kinderen te verwekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, je probeert dit begrip te nuanceren, maar ik vind ik onderscheid niet relevant. Een ongewenst kind krijgt duidelijk minder kansen. En of een baby nu verwekt is met het idee 'en nu gaan we een kindje maken', of dat dat aan 'de natuur' is overgelaten, maakt echt niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet. Een onverwacht kind hoeft niet ongewenst te zijn. Je kunt best helemaal geen kinderen gepland hebben en dan plotseling zwanger zijn. Dan kun je best blij zijn met dat kind en het alle kansen geven die het verdiend. Je geeft zelf in je toevoeging (ik had dezelfde tekst ook gevonden) al aan dat het begrip liefdesbaby is verwaterd naar "elke baby".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wordt een ongewenst kind dan genoemd? Een "haat baby, een alles behalve liefdes baby"? DAT vraag ik me dan weer af.......
Een onverwacht kind kan absoluut een liefdes baby zijn. Ik had t ook niet op de planning staan en was er totaal niet mee bezig, maar dat houd niet in dat mijn partner en ik niet van elkaar houden!!! Op het moment van het maken was er veel liefde te bespeuren op de slaapkamer ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen het tweede deel is volgens mij juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@muffin: jij begrijpt wat ik bedoel!
@MrTomaat, dat HvdM dit woord verzonnen heeft is niet zo belangrijk, wel dat een kind niet ongewenst is. Ongewenste kinderen hebben (vaak) veel last van hun ontstaan. Zo is dat helaas. Met onverwachtheid kan dat samengaan, maar dat hoeft gelukkig niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het deel na "Toegevoegd na 1 dag" lijkt mij het beste antwoord. Het begrip "liefdesbaby" is dus toch een verzinsel en ik heb de indruk dat het begrip voortkomt uit het begluren van het (seksuele) gedrag van bekende personen die voor het gewone publiek geen vaste relatie hebben.

Andere antwoorden (8)

Het kind zelf zal niet anders zijn. Er word mee bedoeld dat de baby erg gewild is en dat de ouders erg gek op elkaar zijn. De baby is ontstaan uit de liefde tussen 2 mensen.

Mogelijk kan dit kind een liefdevollere opvoeding genieten maar dat is natuurlijk geen waterdichte conclusie. En nooit aantoonbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ liefde is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hiermee wordt bedoeld dat de ouders niet getrouwd zijn, en de baby dus niet uit een huwelijk geboren wordt, maar "alleen" uit liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy: Sereph zegt mijns inziens niet iets anders dan dat hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik ben wel getrouwd hoor en mijn baby komt echt wel uit liefde tevoorschijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm nou lijkt 't alsof ik 't met Mendy eens ben. Ik bedoelde te zeggen, dat 't, zoals Sereph in 't antwoord zei, de baby uit liefde wordt geboren. Al dan niet uit een huwelijk, doet er dan niet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk widar!
Zo'n baby scheelt niets met andere kinderen. De, meestal beroemde, ouders willen laten horen aan heel het land of de wereld, hoeveel ze van elkaar houden. Maar helaas zijn die kinderen geen garantie dat de liefde blijft en dat het altijd een gelukkig gezinnetje zal blijven. Ook hier is scheiding mogelijk
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een liefdesbaby heeft niets met een scheiding te maken, het betekent alleen dat de ouders niet getrouwd zijn.
Vaak wordt er met een liefdesbaby bedoeld dat de ouders niet getrouwd zijn.
Een buitenechtelijk kind wordt daarom ook een liefdesbaby genoemd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus het kindje verschilt in niets van een andere baby. Enkel de situatie is anders waarin het geboren wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij: het enige juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Mendy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, zo kom je het in de literatuur meestal tegen. Kind van ongehuwde ouders.
Het hele woord "liefdesbaby" is idioterie. Denk je nou heus dat je vader en moeder aan een baby dachten toen ze lekker met elkaar bezig waren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat konden ze best denken. Zo ging 't bij m'n jongste ook hoor. We waren bewust met een kind bezig. De pil bijvoorbeeld zul je toch echt bewust niet moeten slikken, als je kinderen wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Widar, mensen die een baby willen denken er vast wel aan. (Wellicht op het hoogtepunt even niet maar dat terzijde)
In de meeste gevallen betreft het een buitenechtelijk kind en dan is 'liefdesbaby' een eufemisme voor 'bastaard'.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ want dit klopt helemaal
Sommige baby's zijn gepland (pil stoppen etc.) en andere zijn het gevolg van een flinke dot hormonen en die laatsten zijn de 'liefdesbaby's'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het benadrukt dat deze baby uit een stabiele liefde volle relatie voortkomt. Dat is wat er mee bedoeld word.

Andere baby's bv van een alleenstaande moeder zul je geen liefdes baby noemen, maar bv een heel erg geliefd en welkom kindje.

(ik vind elke baby een liefdes baby, want baby's zijn pure liefde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, Mooi gezegd Wiccalife! (kom je steeds vaker tegen hier ;-) )
een kind van ouders die niet van elkaar houden