Kan ik mezelf resistenter maken tegen ziektes door zoals Wim Hof (Iceman) vaker de kou te trotseren?

Doorgaans kleed ik me warmer dan de doorsnee mensen en ik heb soms het gevoel dat ik wel makkelijk ziek wordt. Daarom vroeg ik me nu af of het interessant zou zijn om me geleidelijk aan minder warm te gaan kleden, zodat ik mijn lichaam op die manier misschien hardt en mijn afweersysteem beter gaat werken? Alleen ben ik dan bang dat ik telkens verkouden word...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het is een misverstand dat je van kou, of van tocht, verkouden zou worden.
Verkoudheid ontstaat door virussen.
Je kunt verkouden worden als je in aanraking bent gekomen met een van de vele verkoudheidsvirussen die er zijn. Deze virussen worden overgedragen via de huid en via de lucht. Als je conditie niet zo goed is, bijvoorbeeld omdat je moe bent of slecht eet, loop je sneller een verkoudheid op. Ook als er veel mensen in je omgeving verkouden zijn – thuis, op school of op je werk – is de kans groter dat je verkouden wordt.

Je kunt je lichaam wel harden en je kunt jezelf wennen aan koude.
Je kunt dus jezelf wel sterker maken en hoe sterker je lijf is, hoe beter het weerstand kan bieden tegen aanvallen van buitenaf door bijv. virussen.

Zorg dat je af en toe flink nat wordt: fietsen in de regen.
Zorg dat je het af en toe flink koud krijgt.
Draag een laag kleding minder en zet de verwarming lager.
Als je het koud krijgt ga je bewegen, niet warmte van buitenaf op zoeken,
maar warmte van binnenuit opwekken.

Dus gezond eten, veel bewegen en een beetje flink en sterk worden (ik bedoel een goede conditie krijgen),
daar wordt je inderdaad gezonder van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is waar dat je een verkoudheid krijgt van virussen en dat wanneer er geen virussen in je omgeving zouden zijn, dat je dan ook geen verkoudheid kan oplopen.
Kou kan echter wel je weerstand aantasten en je vatbaarder maken voor virussen. Je lichaam warm houden kost een hoop energie en wanneer je je lang in koude temperaturen bevind zorgt je lichaam ervoor dat het bloed vooral bij de vitale organen terecht komt, waardoor de andere organen meer blootgesteld zijn. Bovendien treedt er vasoconstrictie op van de bloedvaten, waardoor de mobiliteit van immuuncellen lager wordt en deze dus minder snel de plaats van infectie kunnen bereiken. Ook wordt cortisol in grotere mate aangemaakt bij koude temperaturen, wat het immuunsysteem inhibeert. Tot slot is de immuunreactie gericht op virussen temperatuur afhankelijk.
De stelling dat het een misverstand is dat je van kou verkouden zou worden gaat dus een beetje ver. Afgezien daarvan ben ik het geheel eens met je antwoord :)

Andere antwoorden (2)

Ja. Bij een wetenschappelijk onderzoek in 2012 bleek dat een controlegroep die volgens de Wim Hof methode zichzelf had blootgesteld aan stress (kou) en meditatie, niet ziek werd na inspuiting van dode bacteriën. De andere groep werd doodziek. Men is dat onderzoek nu aan het voortzetten.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22685240
escape
9 jaar geleden
Regelmatig saunabezoek verhoogd de weerstand, vooral het dompelen in het koude dompelbad na een verblijf in een saunacabine is een goede manier om weerstand op te bouwen.