Bestaat er een etiquette op het gebied van het al dan niet bijwonen van een begrafenis? Zie toelichting.

Een ver familielid (een neef en tevens goede vriend van mijn vader) is overleden. Ik ken de persoon in kwestie wel, maar we hadden verder geen bijzondere band; we zagen elkaar af en toe eens op een verjaardag. Ook met zijn partner en kinderen had / heb ik verder nooit contact. Is het raar of onbeleefd om niet naar zijn begrafenis te gaan? Of is het gewoon 'genoeg' om de naaste familie / nabestaanden een condoleance te sturen? Bestaat er eigenlijk zoiets als een etiquette op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Er bestaat niet zoiets als een etiquette, dit hangt eerder af van een cultuur of van de manier waarop je opgevoed bent.

Maar etiquette of niet, ik vind dat je altijd moet doen waar je je zelf goed bij voelt! Persoonlijk vind ik het altijd hypocriet om bij speciale gelegenheden (bruiloft, feesten, maar ook een begrafenis) op te komen draven terwijl je de persoon in kwestie nooit spreekt of ziet. Je kunt ook met je vader overleggen: wil hij graag dat je meegaat (om hem te steunen), kun je gaan en als het je weinig doet blijf je thuis.

Ik ben ook niet naar de begrafenis van verschillende personen uit mijn familie geweest, simpelweg omdat ik er geen contact meer mee had en er geen behoefte aan had. Waarom daar ineens rouwen terwijl het je in werkelijkheid geen reet interesseert (in mijn geval dan)?

Een condoleance sturen lijkt me genoeg. In ieder geval gecondoleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Men gaat naar een begrafenis om afscheid van iemand te nemen en om de naaste familie bij te staan. Als je om wat voor rede niet naar een begrafenis gaat dan is het wel zo netjes om een kaart te sturen met oprechte deelneming. Onbeleefd is het eigenlijk niet, maar dit zijn momenten dat je een keuze moet maken. Ik kan mij indenken als het geen direct familielid is dat je daar op je werk ook geen bijzonder verlof voor krijgt en je daarom een verlofdag moet opnemen. Maar als je voor je vader een steun wil zijn dan moet je hem vragen of hij het belangrijk vind dat jij er bij bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echte etiquette is er niet denk ik. Ikzelf draai de boel altijd om als ik in de situatie zit; zou ik het dan op prijs stellen als degenen op de begrafenis zouden komen. Of zou ik een condoleance kaart ook voldoende contact vinden.
Een condoleance kaart is altijd het minste wat je kan sturen en zeer veel mensen stellen dat wel op prijs vooral als je er nog iets persoonlijks bij op kan zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
bij ons is er aan de avond vooraf de begrafenis vaak een herdenkingsmis en persoonlijk condoleren; ikzelf vind dat altijd wel fijn als ik daar geweest ben dan heb je in ieder geval alle nabestaanden even gezien en persoonlijk gecondoleerd.( en afscheid kunnen nemen van de overledene )