Waarom vertoon ik bij de ene appel (b.v. Jonagold, Braeburn) wél een allergische reactie en bij andere soorten niet (o.a. Jazz, PinkLady)?

Met allergische reactie bedoel ik; kriebel in mijn keel/gehemelte, lippen die wat opzwellen en een algehele malaise.

Extra opvallend vind ik dat de genoemde nieuwe generatie appels (Jazz, Pink Lady) waarbij ik niet reageer middels genoemde symptomen soms een kruising zijn van b.v. Jonagold en Braeburn. Het gaat hierbij niet om de zogenaamde hypo allergene appels als de Santana.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Meerdere eiwitten zijn verantwoordelijk voor de allergische reactie die mensen krijgen bij het eten van appels. Dat blijkt uit onderzoek van Nederlandse, Chinese en Oostenrijkse onderzoekers dat in november 2008 is gepubliceerd in het een nummer van het tijdschrift BMC Plant Biology. Tot dan ging de medische wetenschap ervan uit dat één eiwit in de appel, het zogenoemde Mal d 1-eiwit, de allergische reactie bij mensen veroorzaakt. De praktijk is ingewikkelder, zegt Eric van de Weg, mede-auteur van de publicatie en onderzoeker van Plant Research International. Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende varianten van het Mal d 1-eiwit zijn, die heel verschillende reacties bij mensen kunnen veroorzaken. En de ene mens reageert minder sterk dan de ander.
"Als één aminozuur in het eiwit iets anders zit, kan de allergische werking van het eiwit opeens helemaal weg zijn."
De onderzoekers hebben twee genen van de appel geïdentificeerd die een rol spelen bij de productie van allergene eiwitten. De eiwitvarianten die deze genen kunnen maken, hangt af van het ras.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ongeveer twee procent van de mensen is allergisch voor appel en kan dus na het eten daarvan een allergische reactie verwachten.

Door het intens kauwen kan dit in de mond zijn, vervolgens door inslikken in de maag en nog later door opname van het maag-darmsysteem in het gehele lichaam.

Doordat de appelrassen niet gelijk zijn en de één meer allergeen-eiwit bevat dan de andere, maakt het uit welke appel men eet of er wel of niet een allergische reactie zal optreden.
Ook is gebleken dat bij de ene appel het allergeen meer in de schil zit en bij de andere meer in het vruchtvlees. Door verwarming is de appel minder allergeenhoudend. Appelmoes is dus beter!
Priscilla en Santana zijn het minst allergeen houdend en Golden Delicious, Pinova en Delblush het sterkst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder heeft ook deze allergie, het gaat bij haar samen met een allergie voor noten en soja.
Ze kan ook bepaalde appels beter verdragen dan andere volgens de arts afhankelijk van de hoeveelheid zuren die deze bevatten. Als je toch appels wil eten helpt het deze in plakjes te snijden en een halve minuut in de microgolf te plaatsen, ze blijven knapperig maar de zuren veranderen door de hitte en het vervelende gevoel in je mond blijft weg.