Kan je liefhebben verleren?

Ik ben een jongeman van 25 die al vanaf jonge leeftijd een grote passie voor vrouwen heeft. Inmiddels de nodige relaties gehad, veel ook langere (1,5 en langer) maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik me niet meer kan binden. Ik heb een tijdje geprobeerd te daten maar dat Was niks voor mij. Nu leef ik van dag tot dag en geniet ik van de vrouwen die ik tegenkom maar ik mis liefde. Elke keer maak ik er weer een potje vandoor me niet te kunnen binden en als iemand leuk is Is er altijd iemand leuker. Op het moment heb ik een knipperlicht relatie met 7 vrouwen incl sex maar ondanks het feit dat ik geef om alle 7 en goed voor ze zorg en een band met ze heb kan ik met geen een binden. Dan kap ik op een gegeven moment alles weer af omdat het niet terecht voelt richting hen, begint het weer bij een en groeit het aantal altijd. Terwijl bij voorgaande relaties monogamie nooit een probleem Is geweest voor me. Kan je verliefd zijn verleren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Erna55
8 jaar geleden
Dit heeft niks met liefhebben te maken. Je bent aan het fladderen. Je vrijt met 7 vrouwen. Wanneer zij daar geen moeite mee hebben en wanneer je veilig vrijt is er niks mis mee.
Dat je het ( knipperlicht)-relaties noemt is een verkeerde invulling van het woord relatie. Het zijn gewoon sekspartners. Of je verleerd bent om verliefd te worden, dat weet ik niet. Je kunt jezelf niet dwingen om verliefd te worden.
Ritsuka
8 jaar geleden
zolang jij je gelukkig voelt met deze situatie, en het veilig doet met deze vrouwen (en ze weten het ook van elkaar) dan kun je er gewoon van genieten.
Ivana
8 jaar geleden
Maar genieten alleen is geen liefhebben. Volgens mij heb je nog nooit liefgehad. Liefde kan niet zonder passie, maar er bestaat wel degelijk passie ZONDER LIEFDE. Dat is wat jij waarschijnlijk hebt ervaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga eerst eens na of je wel van jezelf houdt, vind jij jezelf de moeite waard, hoe is jouw zelfbeeld, ben je blij en trots op en met jezelf? Zo niet, ga werken aan je zelfbeeld. Een leegte in jezelf verdwijnt niet door het hebben van een partner. Verliefd worden is niet te sturen, of te remmen, verliefd worden is een chemisch proces dat in de hersenen plaatsvindt onder invloed van hormonen (feromonen). Verliefdheid wordt minder in de loop der tijd, maar door naar elkaar toe te groeien, elkaar beter te leren kennen, elkaars minder leuke kanten te accepteren en het zorgen voor elkaar ontstaat er iets anders, het houden van. Houden van heeft tijd nodig om te groeien, dat is een ander gevoel dan verliefd zijn, het heeft meer te maken met geborgenheid voelen, elkaar volledig vertrouwen en je tot meerdere punten aangetrokken voelen, dan alleen de seksuele gevoelens, seks komt er zeker bij kijken, maar heeft niet (meer) de overhand, er is meer waarom je juist bij die persoon wil zijn. Misschien wil je dit te overhaast, heb je geen geduld om te wachten, of vind je de seks leuker dan het samen de dagelijkse dingen doen. Ga eens bij jezelf na, ken je het gevoel van liefde wel, vind je jezelf niet belangrijker dan een partner, ben je niet liever die vrije vogel die zich niet wil binden? Mis je de warmte echt, geef dan warmte, laat aan eens aan iemand merken dat zij bijzonder voor je is, zoek je vriendin niet uit op uiterlijk, al valt daar in eerste instantie vaak niet aan te ontkomen, maar probeer iemand echt te leren kennen, wie is zij, hoe ziet zij de toekomst, vind ik die rare trekjes wel zo acceptabel?
Ik vind, maar dat is mijn mening dat je met 7 bedpartners je jezelf niet serieus neemt, maar die vrouwen ook niet serieus neemt, je gebruikt ze, op deze manier is het bijna onmogelijk de ware te vinden. Wees wat selectiever, speel open kaart tegen vrouwen over jezelf. Kom zoveel mogelijk over iemand te weten, vertel maar luister ook. Wees eerlijk over je gevoelens en duik niet het eerste afspraakje het bed in. Toon respect voor vrouwen, maar ook voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat Is het hem juist, vorige relaties waren allemaal goed maar vijf keer op rij ben ik bedonderd wat het soms wat moeilijk maakt me te geven. Wat de seks betreft, dat Is ook iets waar ik altijd lang mee wacht. ( zeker maand tot twee maand) Maar het Is ook zeker niet de drijfveer, doe met allen leuke dingen, ga er op uit en dergelijke. Doe boodschappen, kook etc. Dat het aantal groeit is voor mij een raadsel want ik "doe er niet me best voor ", ik flirt wel maar dat is standaard. Maar ik date, of Tinder of dergelijke niet, het gebeurd gewoon. In ieder geval dank voor de adviezen tot dusver.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je lijkt onzeker doordat je een tijdje terug gedumpt bent door ex vriendinnen. Onzekerheid doet je geen goed, begrijpelijk dat je je nu niet wil binden. Op onzekerheid doelde ik in het eerste deel van mijn reactie. Dat is te verhelpen, maar neem daar wel de tijd voor.
Hier zijn verschillende methodes voor, bespreek dit eens met je huisarts. Hij/zij kan je vast iemand adviseren die je hierbij kan helpen. Een veel gebruikte manier in een methode is:
Schrijf 10 goede punten van jezelf op, lees die punten dagelijks hardop voor aan jezelf,
dit doe je ook terwijl je voor de spiegel staat en je uiterlijk met jezelf doorneemt, noem ook hierbij alleen de positieve punten.
Het is de bedoeling dat je weer op jezelf gaat vertrouwen, van jezelf gaat houden en je meer vat op je leven krijgt. Hier vind je nog wat informatie: http://www.gezondheidsnet.nl/psychische-klachten/niet-langer-onzeker

Antwoorden (1)

Je koppelt je "niet kunnen binden" aan de teleurstellingen die je hebt opgelopen in vorige relaties. De simpelste uitleg is natuurlijk dat je je niet zou kunnen binden omdat je het risico niet meer wil lopen om afgewezen te worden. Waar het hierom gaat is echter niet degene die afwijst, maar wel wat jij met die afwijzing doet, of beter: wat ze met jou doet.
Als die afwijzing ertoe leidt dat jij je hart sluit voor een diepere verbinding, is dat vaak een teken dat je in het verleden een veel diepere vorm van afwijzing gekend hebt en dit terug creëerde.
Het is aan jou om naar die oude ervaring(en) terug te gaan. Die afwijzing hoeft daarom niet expliciet geweest te zijn. Een moeder die altijd ziek was, ouders die je nooit vroegen naar wat je voelt (of die je gevoelens afwezen), een broer of zus die alle aandacht kreeg, een vader die permanent afwezig was... dat kan allemaal tot gevolg hebben dat het kind zich niet echt "gezien" voelt. Ik vermoed dat het vooral om je moeder ging (was je bv. mama's lieveling maar koos ze toch voor papa?), maar ik werp geen steen.
wat me ook opvalt in je beschrijving is dat je al veel relaties gehad hebt, waarvan enkele langdurige. wat me doet vermoeden dat je al vrij jong aan "vaste" relaties begonnen bent en niet de exploratiefase van je puberteit en adolescentie doorlopen hebt. Misschien ben je dit nu aan het inhalen.
Het enige probleem is dat je, zoals je schrijft "liefde" mist, omdat je relaties oppervlakkig blijven. Wees gerust : liefde en verliefd worden leer je niet af. er kunnen wel onbewust beschermingsmechanismen zijn die maken dat je het gevoel onderdrukt vooraleer het zich kan manifesteren. eenmaal verliefd ben je immers kwetsbaar, terwijl je je nu in een comfortabele positie bevindt met 7 vrouwen die zich uitsloven in de hoop dat je ooit voor hen kiest. Met die machtspositie kan je je angst voor "de vrouw" managen.
Wat kan ik je aanraden:
- aanvaard wat er nu is. deze ervaring is niet minder waardevol dan een vaste relatie. er is geen algemeen geldende definitie voor "liefde". je hebt liefde in geborgenheid gekend, nu heb je lossere liefdes. de vrouwen kiezen zelf om in deze situatie te blijven, dus je hoeft je voor niets schuldig e.d. te voelen.
- als je ooit terug meer geborgenheid wil, ga je in contact moeten komen met je angst voor afwijzing. ga bij jezelf na waar in je kindertijd je ooit diep bent afgewezen of je afgewezen voelde, en laat het gevoel dat dit met zich meebrengt toe.
Succes :-)!
liveisgreat