Wat zijn de gevolgen als jouw galblaas is verwijderd?

Bij een vriend van mij is gisteravond op de operatietafel zijn galblaas verwijderd omdat hij last had van galsteen.
Ik vraag me dit af omdat gal ervoor zorgt dat vetten makkelijker verteren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bij mij is mijn galblaas verwijderd vorig jaar in september en ik ben 4 kg bijgekomen die ik er niet meer af krijg met eender welk dieet triestig zijn er nog mensen die dit hebben? ik hoor het graag

Het beste antwoord

Mijn echtgenote leeft nu meer dan 35 jaar zonder galblaas (operatieve verwijdering). De enige last die zij heeft is bijv. een iets moelijkere vertering van vette eetwaren: vooral frietjes verteren nogal moeilijk. Ze helpt zich dan met een tabletje Motilium en alles is opgelost. Best is uiteraard niet te overdrijven met vette voedingsmiddelen.
Voor de rest heeft ze geen last ondervonden van de verwijdering van haar galblaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigen ervaring telt als beste antwoord, dank.

Andere antwoorden (1)

''De lever vormt dag en nacht gal (een vloeistof die zeer belangrijk is voor de vertering van vetten) en voert de gal af naar de galblaas waar het wordt ingedikt en opgeslagen. Zodra er voedsel in de darm komt, speciaal vet voedsel, perst de galblaas de gal via de afvoerbuis naar de dunne darm.
Wanneer de galblaas is verwijderd wordt deze functie overgenomen door de lever en de galgangen.''

''De galwegen zelf worden niet verwijderd bij een galblaasoperatie, zodat de lever door kan gaan met het produceren van gal en de afvoer ervan naar de darm.''