Wat is een goeie manier om vervelende ouders aan te pakken?

Deze situatie is echt, en geen strikvraag (in tegenstelling tot mijn eerder gestelde vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/hand-volgende-situatie.29548)
Ik schrijf hieronder alles op wat ik erover weet.
-----------------HOOFDZAAK-----------------
Gescheiden ouders, zijn 11 jaar uit elkaar, hebben een dochter van 18 en een zoon van 21. De dochter komt wel eens thuis, maar de zoon is er slechts zelden. Ouders communiceren met elkaar via de dochter, die dat helemaal spuugzat is.

Ze is geïrriteerd dat haar ouders problemen hebben. Ze moet er af en toe wel bij betrokken worden, want het gaat dan bijvoorbeeld over de kapotte thermostaat (monteur is te duur); kortom er is sprake van belangenverstrengeling. De uiteindelijke reparatie laat haar wel koud. Haar moeder word boos wanneer ze niet naar haar vader wil bellen. Als ze belt zegt haar vader (in het geval van de thermostaat) dat hij die thermostaat wel wil repareren, maar alleen voor haar. Hij doet het vervolgens echter niet.

Zoon vind zijn ouders vervelend. Hij is wel degene die effectief boos kan worden, volgens de dochter.
-------------------------------------------------
Wat denken jullie over deze situatie? Ik wil me er alleen mee bemoeien wanneer zaken uit de hand lopen of op verzoek, en zal altijd eerst doorverwijzen naar een professional. Desalniettemin lijkt het me interessant en nuttig om jullie visie te horen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

dit is helaas een probleem wat je heel vaak hoort. Dat ouders de scheiding over de hoofden van de kinderen blijven uitvechten.

De dochter zou met beide ouders om de tafel moeten gaan zitten, liefst samen en anders apart en duidelijk moeten bespreken vanuit haar eigen gevoel wat hun kinderachtig gedrag voor haar persoonlijk betekent.
Ze moet echt praten vanuit zichzelf en proberen niet teveel met beschuldigingen rond te strooien want dan gaan ze zich weer verdedigen.

Verder zou ze moeder ervan moeten overtuigen dat in het geval van bijv. een kapotte thermostaat er echt ook wel anderen zijn die haar kunnen helpen dan alleen haar ex met wie ze in onmin leeft.

En als laatste moet ze eerlijk zeggen dat ze zich niet meer als tolk-vertaler tussen hun beiden wil laten gebruiken. Dus wanneer ze bij vader is praat ze niet meer over moeder, en andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is geen DE oplossing... Iedereen zal zijn eigen oplossing moeten vinden...

Ik kan naar jou toe zeggen, dat je alleen dat zegt tegen anderen wat JOU ZELF aangaat, dus nooit de boodschapper gaat spelen voor wie dan ook... Zij die geen contact wensen, die moet je laten... Jij alleen doet wat je moet doen en laat het dat je er wat van zegt tegen anderen... Jij doet wat je kunt en daarmee is JOUW kous af...

Hoe het verder ontwikkelt is jou zaak niet zolang jij niets verkeerds doet...

Zo zou ik het doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wijs voor een 18 jarige, maar ja je hebt ook wel kunnen leren en dat is niet zonder pijn gebeurd...
De dochter kan gerust nee zeggen als ze iets moet doen tegen haar zin.
Vraagt zij zich af of ze ruzie krijgt met haar moeder?
Of dat ze niet meer thuis kan komen nadat ze nee heeft gezegd. Probeer erachter te komen wat haar het meest weerhoudt om nee te zeggen.
Daarna kan ze antwoorden dat pa nu zijn eigen leven heeft en moeder verder moet met het hare. Ze hoeft niet bang te zijn voor ruzie, want moeder is toch ook bang om vooral haar ook te verliezen omdat zij de laatste is die ze in haar leven heeft. Meestal is er na zo'n nee een veel beter contact. Ik heb dit andersom meegemaakt met mijn dochter dus ik spreek uit ervaring.