is de ramadan goed voor je lichaam en je geestelijke gezondheid?

is hier wellicht onderzoek naar gedaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vasten is normaal gesproken goed voor een tijdje. In alle culturen komt het ""leren onthouden van:: "" voor. Het leert een mens om niet alles te willen ""hebben"""want we kunnen ook zonder. De ramadan stamt uit gebieden waar de nacht en de dag ongeveer even lang duren. Het is gewoon waanzinnig dat men nu gaat proberen elke dag ongeveer 18 uur te vasten, zelfs geen water te drinken. Ik denk, dat men nu compleet ongezond bezig is. Augustus kan gerust nog wel een hittegolf voortbrengen, en dan niet drinken. Ik moet onze praktizerende islamnederlanders, wel gaan wantrouwen als ze aan de telefoon zitten, voor overheids-of andere instanties. Zijn ze niet aan het hallicuneren? zo lang geen water bij hitte, kan je een zonnesteek van krijgen. Slaaptekorten zullen ook optreden. Want men is gewend gezellig s avonds nog wat met elkaar te eten en drinken, om het gemis van de hele dag in te halen. Ja, wat moet ik ervan denken. Vasten, waarbij men zich alleen bepaalde zaken ontzegt, maar wel normaal eet en drinkt, lijkt mij veel gezonder voor lichaam en geest. Toegevoegd na 3 minuten: hallicuneren, het woord keek me zo gek aan. Het moet natuurlijk zijn: hallucineren. Ja, dat is beter.

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor dat vasten goed is voor je gezondheid. Eerder voor het tegendeel. Onthouding van voedsel kan niet zo veel kwaad maar vele deelnemers aan de ramadan zijn na die maand wel zwaarder. Het is toch een beetje een crashdieet, waarbij je je lichaam op de spaarstand zet waarna ingenomen calorieën makkelijker worden opgeslagen als lichaamsvet. Urenlang niet drinken is ronduit schadelijk voor je gezondheid. Ik ben het helemaal met InekevL eens dat 18 uur niet drinken te zot voor woorden is, zeker als je daarbij ook nog moet werken of naar school moet. Met alle respect voor religie en cultuur. Omdat je je spijsvertering stillegt blijft er meer energie over voor de geest, ietwat simpel voorgesteld. Ik kan uit eigen ervaring beamen dat je geest helderder is als je gemotiveerd vast, hoewel ik dat tegenwoordig niet zo snel meer zal doen.

Alle dingen die door diverse heilige boeken worden voorgeschreven, hoeven niet onderzocht. Ze zijn zonder meer goed.

Vasten kan over het algemeen geen kwaad, het geeft je lichaam ruimte om afvalstoffen af te breken en er komt energie vrij. Bij Ramadan mag er na zonsondergang weer gegeten worden, waardoor er eigenlijk geen sprake is van vasten dat wordt gebruikt om je gezondheid te bevorderen. Sterker nog, je bloedsuikerspiegel kan erg gaan schommelen doordat je overdag niets eet en 's avonds opeens heel veel gaat eten in een korte tijd. Daarnaast wordt de Ramadan altijds gevolgd door het Suikerfeest en ook dat is niet helemaal goed voor je gezondheid. Je zou zeker aan Ramadan moeten doen als je gelooft dat het een ervaring is waarvan je spiritueel rijker wordt, maar voor je gezondheid hoef je het niet perse te doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100