Kun je je oren ook zelf 'uitspuiten'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
86.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(bijna) alles kan maar als je geen helse pijn wil krijgen, geen ontsteking in het binnenoor wil, en je gehoororgaan niet beschadigen dan zou ik niet zelf aan het klungelen gaan hiermee.

Het beste antwoord

Wat je wel zelf kan doen is onder de douche met de douche straal in je oren spuiten (niet te harde straal gewoon de straal waar je mee doucht). En daarna de oren goed afdrogen.
Echt uitspuiten kan je toch het beste door de huisarts laten doen, die kunnen goed bekijken of het propje weg is. En of het wel een propje is wat er in de weg zit.
Oorsmeer heeft een functie en het is niet goed om het zomaar weg te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In jouw bron staat nergens iets over het gebruik van een douchestraal. Dit kan juist erg gevaarlijk zijn, omdat je zelf niet goed kan bepalen of het echt om een prop in je oor gaat, of dat er (ook) een gaatje in het trommelvlies zit. In dit laatste geval maak je het alleen maar erger door er een douchestraal op te zetten. Beste is om naar de huisarts te gaan. Bron: www.gezondr.nl/oren-uitspuiten-zelf

Andere antwoorden (8)

Ik zou het niet proberen.

Huisartsen en dergelijke hebben daar toch speciale apparatuur voor die een bepaalde druk gebruiken. Die druk is niet erg schadelijk voor je trommelvlies, maar hard genoeg om je oren uit te spuiten. Vergeet niet, dat ookal laat je je oren uitspuiten bij de huisarts, dat ze toch nog steeds je trommelvlies beschadigen! Maar erg schadelijk, maar toch.

Maar ja, je kan het doen, maar het is niet verstandig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komt geen speciale apparatuur bij kijken, gewoon mer een grote rvs spuit. De druk komt ook niet erg precies. Als laatste wil ik wel eens weten wat dan beschadigd volgens Jou?
Het laat zich al raden dat de min van mij komt, maar zo'n antwoord gebaseerd op gevoel en fantasie móet eigenlijk gemeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm, waar staat dat ik mijn antwoord baseer op gevoel. Vind het een beetje een respectloze reactie van je, vooral omdat je er ook nog bij zegt dat het gebaseerd is op fantasie. Mijn informatie heb ik van mijn eigen huisarts. Toen ik een keer mijn oren moest uitspuiten, hadden ze een speciaal apparaat waar ze precies de druk konden instellen. De hoeveel druk leiden ze af van de grootte en dikte van de prop.
De assistente zei zelf ook, dat als je dit te vaak doet, dat je dan schade kan oplopen, omdat elke keer je trommelvlies een beetje word beschadigt. Dat zijn de woorden van de huisarts(assistente). Entsja, als jij mijn antwoord wilt melden doe je dat toch lekker. Mijn antwoord word toch niet verwijderd.... Wat een respectloze reactie zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zowel respectloze antwoorden als antwoorden die zijn gebaseerd op gevoel en fantasie kunnen gemeld worden.
als het terecht is worden ze vanzelf wel verwijderd. C+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje, daar heb je gelijk in. Als iemand denkt dat een antwoord gebaseerd is op fantasie kan hij dit inderdaad terecht melden. Ik heb het tegendeel ook niet beweert, maar ik heb wel duidelijk aangegeven dat mijn antwoord niet gebaseerd is op fantasie en gevoel xD.
Nee, dat moet je wel door een deskundige laten doen. Maar je kunt het wel zelf vóórbehandelen. Namelijk door een paar druppels slaolie in je oren je druppelen met een pipetje, en afgesloten met een watje een nacht laten "weken". Dan komt de oorsmeer gemakkelijker los.
Amadea
12 jaar geleden
nee dat is ten sterkste af te raden. laat het ook niet een onervaren familie lid of kennis doen. als dit niet goed uitgevoerd wordt kan de persoon in kwestie buiten bewustzijn raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je doen met een rubberen blaasbalg, te koop in de fotozaak.
Het gaat makkelijk onder de douche, je zuigt warm water op en spuit het in je oor. Als het goed is zie je de gele rommel op de douchewand en spoel je weg in het putje. Ik doe het 3x per oor, dan is het wel schoon.
1x per maand is meestal wel voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Mijn moeder spuit regelmatig de oren van mijn vader uit met olie. Dan hoort ie tenminste weer wat...
Je moet er natuurlijk niet de hogedruk spuit op zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, barretje of 3 moet voldoende zijn toch?
Dat kan in principe wel maar dan moet je ook het goede materiaal hebben en je kunt het niet bij jezelf doen. Deze informatie heb ik dus van mijn huisarts.

Je hebt dus nodig: een oorspuit (en dat hoeft niet zoals hier ergens boven een te zijn waar je de druk kunt wijzigen, gewoon een ouderwetse dus) maar ook een otoscoop omdat je voor je gaat spuiten wel wilt weten OF er wel een prop is en je moet regelmatig kijken OF de prop wel weg is en natuurlijk een bekkenbakje voor onder het oor.

Oren uitspuiten is zo ongeveer 1 les op de opleiding voor doktersassistente en dat kan iedere idioot ook wel in een paar minuten leren van iemand die het wel kan.
------------------------------------------
Kortom: ja het kan maar je moet veel aanschaffen en je oren uitspuiten bij de huisarts is gratis.

Verder moest ik ook regelmatig mijn extreem nauwe gehoorgangen laten uitspuiten maar sinds ik een jaar of 3 geleden ben begonnen met elke dag spuiten met de douchestraal was het niet meer nodig (wel je oor even naar achteren/omhoog trekken, net zoals bij temperaturen in je oor).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onmogelijk is het niet maar bij hardnekkige proppen oorsmeer is het niet makkelijk om het bij jezelf te doen. Bovendien is het gevaarlijk als je een gat in je trommelvlies hebt. Laat het dus gewoon door de huisarts of door de praktijkassistent(e) doen. Die zijn ervoor opgeleid en weten de risico's in te schatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker kun je dat ! Maar niet alleen, je heb iemand nodig die goed in je oor kan richten zeg maar.
Het kan met een gewone spuitje die je kunt halen bij de apotheek. Zoals op de foto.
Natuurlijk is het er NIET speciaal voor maar het werkt echt ! Ik had namelijk hetzelfde probleem. En dit kleine spuitje heeft precies hetzelfde gedaan als bij de huisarts ! Gewoon een plastic bekertje warm water vullen en dan het spuitje vol laten lopen met het water.
In je oor laten richten en klaar ! Gellif mij maar een HELE verlichting ! : )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het ook zelf gedaan met een 2 ml spuitj en lauw water.
De huisarts had een prop geconstateerd ,zelf met slaolie gedruppeld konniet snel terecht en wat er niet uit kwam en ik hoor weer.