Is het mogelijk om bij brand het matras uit het raam te gooien en daarop te springen?

Hallo,

Ik en een vriend hebben een discussie en willen graag een antwoord.

Ik vind hem koppig, en hij mij onrealistisch.

Het gaat om het volgende;

We wonen op de 3e verdieping, ongeveer 9 meter hoog met de stoep onder ons.

Hij zegt dat bij brand het mogelijk is je matras (van goede kwaliteit) uit het raam te gooien en als je dan uit het raam jezelf naar beneden laat vallen, dit zonder botbreuken met evt kneuzingen zou kunnen doen.

Ik vind dit echter onzin omdat de massa van ons 80 en 90 kilo is en dit teveel naar beneden gedrukt word om er zonder op zn misnt botbreuken vanaf te komen.

Verlos ons van de discussie en geef alsjeblieft een helder antwoord haha

Gr Jeffrey

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (7)

het zal de val meer breken, maar over het breken van botten zegt het niets.

als je ongelukkig de matras raakt kraken er ook met een matras botten en kan je kneuzingen (ook inwendig) oplopen.

een zinvolle avond gewenst verder ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps bij o.a. polsen, nekken en heupen heb je dit effect ook, en kan een val van een stoel of kruk genoeg zijn, ook op een zachte ondergrond. hihi,
heb een zonder val een keer wat gebroken.
had geen matras, maar wel een drempel van graniet en bevond me op (hoe cynisch) #op# 3 hoog (tja, dan zou het #vanaf# 3 hoog met matras ook moeten lukken toch?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD geweldig !!!+++
Ik heb het even uitgerekend: als je van 9 meter hoogte naar beneden springt, heb je op het moment dat je de grond raakt een snelheid van bijna 50 km/u.

Als je in een auto zit en met 50 km/u tegen een betonnen muur oprijdt, raak je al behoorlijk gewond - lees: meerdere botbreuken. In die auto word je dan nog beschermd door de kreukelzone van de auto, door je gordel, en door de airbag - en desondanks heb je naar alle waarschijnlijkheid meerdere botbreuken.

Wat jij van plan bent komt overeen met het met diezelfde auto tegen diezelfde betonnen muur rijden, maar nu terwijl jij op de motorkap ligt, zodat je de muur onbeschermd raakt.

Je kunt dan wel een matras voor de muur zetten - maar heel veel verschil zal dat niet maken.

Hetzelfde geldt dus als je niet op de motorkap van de auto ligt, maar uit het raam springt. Zo'n matras maakt dan veel te weinig verschil om echt te helpen. Je hebt meer aan een goede valtechniek dan aan zo'n matras.

Dit geldt overigens alleen als je erin slaagt het matras precies onder je raam terecht te laten komen. Goede kans dat van zo'n hoogte het matras schuin wegvalt en dan ook nog wegstuitert naar een onbereikbare afstand van je raam.

Conclusie: ALS het al lukt om op het matras te landen, zul je daar met je valsnelheid van bijna 50 km/u verdraaid weinig aan hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:

Je kunt het natuurlijk proberen.

Leg het matras op de grond.
Spring van een stoel op het matras.
Spring daarna van een tafel op het matras.
Spring daarna van een huishoudtrap op het matras.

Ik denk dat je dan al wel hebt gevoeld hoe weinig een matras de schok dempt.

Toegevoegd na 7 minuten:

Waar je veel meer aan hebt is zo'n nood-touwladder. Die neemt weinig ruimte in. Maak die vast aan iets heel stevigs, gooi hem uit het raam, en klim op je gemak naar beneden.

Ook uitermate zinvol: doe eens een oefening. Ga in je bed liggen. Doe een blinddoek om - daarmee simuleer je de dichte rook die al in huis hangt zodat je niets meer kunt zien.

Doe dan of je net wakker word omdat er brand is, en je de normale uitgang niet meer kunt gebruiken. Probeer met blinddoek om een andere uitgang te vinden, of probeer met blinddoek om die touwladder te vinden en uit het raam te gooien.

Tijdens die oefening mag je maximaal drie keer ademhalen - door de rook in huis raak je bij de vierde ademhaling bewusteloos vanwege de rookvergiftiging.

Ik heb dit zelf eens geprobeerd - nou ja, ogen dicht gehouden in plaats van een blinddoek. Ik moet zeggen... het was uitermate leerzaam!
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super antwoord (haha vooral je laatste zin!) ;-)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, echt een antwoord waar je wat aan hebt! +!
Ik ga zelf geen antwoord meer geven, want dan krijg ik op m'n kop dat ik precies hetzelfde zeg... ;-)
Ik vraag me wel af of het je serieus gelukt is om een brandladder aan iets vast te knopen en door het raam te klimmen met je ogen dicht. Dat zou ik echt heel knap vinden!
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, geen ladder. Sorry, ik had nog maar een paar tekens over om mijn laatste toevoeging te schrijven. Ik heb met ogen dicht geprobeerd een uitgang te vinden. Ik wist vantevoren al waar ik heen zou gaan - iets wat je bij een echte brand eerst nog maar moet ontdekken. En toch... met ogen dicht haalde ik het niet... Laat staan als ik in paniek zou zijn vanwege de brand, en als ik al half verstikt zou zijn voordat ik wakker zou zijn geworden... Conclusie: bij brand heb je enkele seconden om weg te komen. Meer niet. Dus ook het klaarleggen van kostbare herinneringen heeft geen zin - je hebt er geen tijd voor om die te pakken, als je ze al zou kunnen vinden. Direct wegwezen is het enige dat telt. Echt het enige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig!!! Echt ik heb er geen andere woorden voor :D hier houd ik zooo van :) dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een matras met airbag nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, zo hoort een antwoord te zijn. +
@Tukkerr: Ja, en een veiligheidsgordel en een kreukelzone.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect en volledig antwoord, een dikke +
Als trapladder kan je ook een dik koord met knopen gebruiken vast gemaakt aan een balkje breder dan het raam. Dit kan je onmiddelijk gebruiken zonder ingewikkelde toestanden.
Een vluchtweg op voorhand plannen is een must en verhoogd je kans om te overleven. Bedenk dat de rook de meeste doden maakt bij een beginnende brand. Wanneer de warmte 70° bereikt verbranden je longen al. Hitte doodt dan weer onmiddellijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Als er brand is moet je zorgen dat je binnen 30 seconden buiten bent. Dit vanwege het gevaar op verstikking door de giftige rook. Op het moment dat er daadwerkelijk brand uitbreekt heb je dus geen tijd om je matras van bed te halen lijkt mij.
Bovendien zou je al erg gericht moeten kunnen springen. Ik denk wel dat een matras een betere landing is dan steen trouwens. Maar de kans dat je als je in paniek bent dit voor elkaar krijgt lijkt mij erg moeilijk.
Wat je beter kan doen is een noodladder aanschaffen. Deze kan je over het raamkozijn hangen en uitrollen. Zorg er uiteraard wel voor dat deze altijd makkelijk te pakken is. Oefen dit desnoods een aantal keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha leuke vraag! Dat hangt van verschillende dingen af, maar ik denk dat het er in de praktijk op neer komt dat jij waarschijnlijk gelijk hebt. Onderbouwen en berekenen aan je val en landing zou ik kunnen doen, maar dat kan slechts zo onnauwkeurig dat het in de praktijk weinig zekerheid biedt. Ik zal het proberen te beredeneren. Lees goed he?

Het gaat er in essentie om dat de grote snelheid waarmee je neerkomt voor een niet al te grote en geconcentreerde druk op je lichaamsdelen zorgt. Want dan breek je botten. De matras moet je val niet breken maar dempen, en dus moet je 'langzaamaan' vertraagd worden, en op een deel van je lichaam dat veel kracht aankan: bijvoorbeeld je dijbeenderen.

9 meter vallen is echter veel. Bedenk je dat een duikplank pas 2-3 meter is, en als je daar vanaf springt, je ook hard op het wateroppervlak terecht komt, en alleen goed vertraagt doordat je in de diepte de weerstand van het water te verduren krijgt: demping. Een matras is in het algemeen niet dik en flexibel genoeg om je goed op te vangen, en zal van zo'n afstand relatief weinig meer demping bieden dan rechtstreeks de stoep.

Ook maakt het verschil of je op bijvoorbeeld je rug of je benen neerkomt. Door op beide voeten uit elkaar te landen en dan door je benen mee te buigen tijdens de landing, kun je diepe sprongen goed opvangen met hulp van de stevige dijbeenbotten en de veerbeweging die je maakt.

Wat je ook wel eens ziet, is mensen die bijv. kunstig over hun schouder half over de kop rollen als ze vallen. Ze zetten de valbeweging om in een rolbeweging, maar dat vereist wel kracht, training en een goede timing.

Maar van 9 meter hoog, op een matras? Ik betwijfel het... Een groot dik luchtkussen zou misschien wel kunnen, of een stevig vanglaken/net, vanwege de genoemde demping.

Hopelijk helpt dat jullie een beetje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter op die matras springen dan op de kale grond. Zelf heb ik altijd een oogje op de coniferenhaag, om in te springen in geval van brand.
Een probleem bij de matras vind ik dat het waarschijnlijk moeilijker is dan je denkt, om die matras netjes uit het raam te gooien, zodat je er een goede ondergrond aan hebt. Zo'n ding (tweepersoons?) uit het raam frommelen is een helse klus, zeker als je in paniek bent. En dan moet je maar hopen dat hij netjes onder je raam ligt. Voor hetzelfde geld stuitert hij een stukje weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even los staand van het probleem of het matras op de juiste plek valt of jijzelf op de juiste plek.
Ga voor de grap eens op je matras staan en kijk hoe ver deze inzakt. Je zult zien dat dat bijna tot op de vloer is. Nu zul je bij een val niet met 2 voeten op het matras willen neerkomen maar eerder op je kont. Je kont zal een groot deel van je gewicht opvangen + de snelheid die je creëert zal er op neerkomen dat de massa gewicht bij de val hoger is dan je huidige massa. Kijk dan nog een naar hoe ver het matras indeukt en je wil het niet uitproberen.
Je kan ook proberen het matras te vouwen zodat je een dubbel matras hebt onder je maar dat moet je vasthouden terwijl je springt en je dus wel redelijk neer kan komen maar dan je armen kneust of erger omdat je krampachtig het matras vasthoud tijdens de val + dat je met je hoofd wss terug klapt met als gevolg nek en hoofd trauma. Beide dus geen optie
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat ik bij een val juist *wel* met twee voeten op het matras zou willen neerkomen. Natuurlijk wel met licht gebogen knieën. Door direct na het neerkomen zo diep mogelijk door je knieën te zakken en daarbij zo geleidelijk mogelijk de snelheid van je romp te reduceren, maak je de kans op breuken zo klein mogelijk. Je kunt die kans nóg kleiner maken door niet alleen door je knieën te zakken, maar ook te vallen, zeg maar: weg te rollen. Dan heb je nog meer afstand/tijd om de snelheid te reduceren. Hoe meer tijd je neemt om de snelheid te reduceren, hoe lager de versnellingskrachten, en hoe kleiner de kans op schade.
Ik heb zelf als 13 jarige jongen een grote brand meegemaakt in een winkel/woonpand. Deels uit nieuwsgierigheid en deels om te zien of er nog wat te redden viel liep ik richting brandhaard vanuit het woonhuis.
In een gang kwamen de rookwolken me tegemoet, maar al meters ervoor was het onmogelijk om adem te halen. Ik heb toen rechtsomkeert gemaakt omdat ik me realiseerde dat ik anders de uitgang nooit zou halen ondanks dat ik toentertijd in rust mijn adem wel twee minuten in kon houden.
Gestrekt (min of meer) op een matras neerkomen lijkt me een redelijke kans op overleving geven, maar botbreuken zal je wel voor lief moeten nemen.
Vroeger heb ik van zo'n meter of vijf in los zand gesprongen en dan komt zelfs bij een gewicht van zestig kilo de klap al flink aan, maar een aantal botbreuken is natuurlijk te verkiezen boven een zekere verstikking.