Waarom krijg je van de ene dokter wel verwijsbrief en van de andere niet?

De plaatsvervangende arts stuurde mij meteen door naar het ziekenhuis zonder dat ik er om heb gevraagd. Het blijkt achteraf ook nodig te zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Artsen (en vooral huisartsen) moeten tegenwoordig goed opletten dat ze niet teveel kosten maken in de zorg. Vooral huisartsen worden bij te vaak/snel iemand doorsturen nog wel eens op de vingers getikt (nouja ze krijgen dan wel iets te horen dat het niet te vaak moet). Hierdoor kan het voorkomen dat het niet altijd gebeurd als het wel nodig is. (Andersom gebeurd ook!).
Het verschil tussen de plaatsvervangende arts en de normale arts kan komen doordat de ene arts een situatie net wat anders inschat. Dit kan ook komen door ervaring etc.
Voorbeeld: stel dat arts X een ziekte A over het hoofd ziet en dat zijn patient hierdoor (veel) te laat in het ziekenhuis komt met daardoor een ernstiger verloop van de ziekte. Deze arts zal door deze ervaring patienten met klachten die lijken op de patient A sneller doorsturen dan zijn collega's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elke arts moet inschatten of een klacht een risico is, danwel iets waar de specialist moet bekijken. De ene arts schat een situatie nu eenmaal beter in dan de andere. Tevens kan het zo zijn dat er enkele dagen tussen jouw laatste consult met je reguliere arts en met de vervangende arts zat. In die tijd kan veel veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je dienstdoende arts zal geen risico hebben willen lopen, en heeft je gelijk doorgestuurd...
je eigen arts zal omdat hij je beter kent, eerst het probleem zelf hebben willen oplossen...
daarom is het ook vaak belangrijk dat je een second opinion vraagt als je zelf ook twijfels hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plaatsvervangende arts kent jou en je dossier niet. Je eigen arts wel.
Zou die eerst helemaal moeten doorlezen, maar daar is geen tijd voor. Dus zal ie minder risico nemen en dus sneller doorverwijzen.

Onder het motto: Liever 10 keer voor niets dan 1 keer te weinig.