wat te doen als ik zwarte vlekjes voor mijn ogen zie?

ik zie soms uit het niets allemaal zwarte vlekjes voor me ogen of doorzichtige ronde vlekjes hoe komt en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Veel mensen zien soms kleine vlekjes voor hun ogen bewegen. De vlekjes ontstaan meestal door troebel glasvocht.

Glasvocht is de dikke vloeistof in de oogbol. Bij troebelingen in het glasvocht komt het licht niet helemaal goed het oog binnen. Er ontstaan schaduwen op het netvlies. Die schaduwen ziet u als bewegende vlekjes.
De vlekjes zijn hinderlijk maar meestal ongevaarlijk. Vaak krijgt u er geleidelijk minder last van.

Troebelingen in het glasvocht kunnen op verschillende manieren ontstaan. Vaak zijn ze het gevolg van ouder worden. Het glasvocht wordt dan hier en daar wat dikker. Dat gebeurt vooral bij mensen die bijziend zijn. Andere oorzaken van bewegende vlekjes voor uw ogen zijn:

Ontsteking in het oog (uveitis).
Suikerziekte (diabetes mellitus).
Scheurtje in het netvlies.
Krimping van het glasvocht. Daardoor laat het netvlies gedeeltelijk los.
Hebt u veel last van de vlekjes? Dan kunt u uw ogen laten onderzoeken door een oogarts. Zij kan zien of de klachten onschuldig zijn of niet.

De behandeling van glasvochttroebelingen hangt af van de oorzaak. Vlekjes die zijn ontstaan door suikerziekte of door een scheurtje in het netvlies, behandelt de arts waarschijnlijk met een laser. Soms haalt de oogarts het glasvocht weg (vitrectomie). Dit doet zij alleen bij glasvochttroebelingen waar u veel en lang last van hebt.

Als u heel plotseling vlekjes voor uw ogen krijgt moet u altijd naar uw huisarts gaan. Vooral als u steeds lichtflitsen en veel zwarte vlekjes ziet. Dan kan het zijn dat uw netvlies loslaat. U moet dit snel laten behandelen. Anders kunt u blind worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Teken van vermoeidheid en teveel naar het beeldscherm kijken. Het beste kun je nu beter je pc uitzetten en slapen. Morgen gaat het vast beter als je uitgerust bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je te lang in een felle lamp hebt gekeken of te lang onder een fel licht hebt zitten werken. Daardoor heb je je ogen extra vermoeid en dan krijg je vanzelf die vlekjes voor je ogen. Als de ogen weer ontspannen zijn, dan zijn de vlekjes ook weer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve als ik in teveel licht heb gekeken krijg ik dit als ik flauw ben. Dus niet genoeg heb gegeten. Of als ik een panielaanval aan voel komen. Zie ik rare cirkels.
Verder is dit eigenlijk een normaal verschijnsel met veel oorzaken waar ik me niet teveel zorgen om zou maken.
Laat je vitaminengehalte een nakijken. Misschien heb je ergens een tekort aan.
Dus....................even naar de huisarts.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je helemaal niet bang maken want alles is anders.
Maar enkele maanden geleden had ik ook zo iets, ben
ermee naar de h.a gegaan,maar zat een uur later al
in het ziekenhuis,dokter dacht,dat ik iets aan mijn net
vlies had, was gelukkig niet zo, alles goed afgelopen.
Maar ik zou het risico niet lopen om advies van hier
af te gaan, je heb maar 2 ogen, en natuurlijk, het valt
bijna altijd mee, maar ik zou zeggen, laat er even naar
kijken.
Suc 6