Waarom worden leidsters van kinderdagverblijven niet gevaccineerd?

Volgens de deskundigen behoren wij niet tot de risicogroepen. Dit betwijfel ik want wij zitten de hele dag tussen de rondvliegende snottebellen, hoestbuien en niesbuien. Ook zijn er bij ons kinderen onder de 6 maanden aanwezig die dus straks niet gevaccineerd worden maar hun ouders, broertjes/zusjes wel. Wij verzorgen die kleintjes ook hele dagen, soms zien we ze vaker/langer dan de ouders...
Dan lopen wij toch ook een risico???

Ik maak me erge zorgen...

Toegevoegd na 26 minuten:
ook heeft een aantal kids verhoging/koorts die we hebben laten ophalen door de ouders. Was dit vergeten erbij te schrijven...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik kan mij jouw zorgen heel goed voorstellen.
Het lijkt wel of onze regering als 'regiseur' van het vaccinatie-protocol, de weg volkomen kwijt is. Dit zegt Gjalt van belangenvereniging Boink erover:

BOinK: pedagogisch medewerker wel inenten
UTRECHT - BOinK, de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang en peuterspeelzalen, vindt het maar ''een vreemde afweging'', dat personeel werkzaam in de kinderopvang niet hoeft te worden ingeënt tegen de Mexicaanse griep. Dat heeft BOinK-woordvoerder Gjalt Jellesma donderdag gezegd.
''We begrijpen het niet zo goed. Een pedagogisch medewerker heeft gedurende de dag doorgaans acht baby's onder haar hoede. De medewerkers knuffelen die baby's, verschonen ze. Regelmatig bezoeken zwangere moeders de opvang en de kwaliteit van de lucht in de opvang is ook niet altijd even goed.''

Volgens Jellesma vervalt daarmee het argument van het ministerie van Volksgezondheid dat het risico van besmetting klein is omdat huisgenoten van baby's worden gevaccineerd.

''Meer dan de helft van de kinderen gaat naar de opvang. De baby's gaan daar onder de pedagogische medewerkers van hand tot hand. Dus ik denk dat de Gezondheidsraad het risico van besmetting onderschat. Laten we die groep medewerkers alsnog inenten.'' (ANP)
12/11/09 15u35
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je in principe met gezonde kinderen werk, behoor je niet tot de risico groep. Als je trouwens een gewoon goede weerstand hebt, hoef je je echt geen ernstige zorgen te maken!

Toegevoegd na 26 seconden:
werkt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker loop je risico. Je hoeft volgens mij ook niet deskundig te zijn om Dit te beoordelen. Maar als jij je tot je huisarts wendt of in het uiterste geval de GGD denk ik dat je de vaccinatie alsnog krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat Cantare gelijk heeft. Als de kinderen ziek zijn (anders dan snottebellen) horen ze niet op het kinderdagverblijf, dus in principe werk je met gezonde kinderen.

Het goede nieuws voor je is dat de kinderen in jouw doelgroep (en de ouders) gevaccineerd worden, dus neemt de kans op besmetting alleen maar af.

De vraagsteller heeft natuurlijk wel gelijk dat het meten met twee maten is. Maar de hele inenting is gebaseerd op angst & Hype. Wat kan Klink anders doen?

Doordat elk dodelijk griepgeval in het nieuws komt, raken mensen bang. Er sterven jaarlijks zo'n 1000 mensen in Nederland aan de griep. Deze Mexicaanse griep is vrij mild en de medicijnen werken. Daarmee wil ik het niet bagataliseren, maar ook de gewone griep heeft veel risico's.

Dat kleine kinderen de risicogroep vormen komt omdat ze nog niet met virussen te maken hebben gehad. Wat dat betreft zijn de snotneusjes een goed teken! Dan begint het eigen imuunsysteem te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk op een kinderdagverblijf of crèche. Krijg ik nu ook vaccinatie aangeboden?
Nee, medewerkers van kinderdagverblijven of crèches krijgen geen vaccinatie aangeboden. Vaccinatie wordt aangeboden aan zorgpersoneel met direct contact met de medische risicogroep. Medewerkers van kinderdagverblijven of crèches zijn geen zorgpersoneel.
Deze tekst komt van grieppandemie.nl

Het risico ligt eerder andersom, voor jou is de griep minder ernstig dan voor een baby van 6 maanden.
Er zijn risico groepen aangewezen en de leidsters van kinderdagverblijven vallen hier (nog) niet onder maar er komen nog voldende vaccins en dan ben je wél aan de beurt, niet iedereen kan gelijk ingeënt worden, die vaccins zijn er gewoon nog niet.

Zorgen maken heeft geen zin, als je pech hebt krijg je het gewoon, ben je misschien flink ziek net als bij elke andere griep. De kans dat je het van de kindjes krijgt is net zo groot als dat je het in je eigen gezin of welke andere manier dan ook oploopt. Waarschijnlijk heb je door je werk met al die 'snottebelletjes' al een flinke weerstand