Komt buikpijn door angst? (Zie omschrijving)

Komt dit door angst?

Beste goeievraag leden,

Ik zal mijn probleem zo duidelijk mogelijk vertellen. Ik heb sinds de zomer van 2013 buikklachten. De huisarts zei dat het te maken had met mijn angst. Een jaar lang heb ik me verzet en "gevochten" tegen de buikklachten en braken.
Tot ik mijn huisarts eindelijk zover kreeg om medicatie voor te schrijven. Dat heeft ze afgelopen zomer ook gedaan, Citalopram 30MG en Mirtazapine 15MG. Na een maand waren de buikklachten en braken helemaal verdwenen. De medicijnen werkte!

Echter, sinds 2 weken heb ik acute diarree, bijna dagelijks met buikpijn. Braken is er niet.

Nu is mijn vraag: Kan het zijn dat de citalopram en mirtazapine hun effect verliezen? Zo nee, waar komt dit buikpijn dan vandaan?

2.8K
Erna55
9 jaar geleden
Eric, het is niet voor niks dat er spreekwoorden zijn als :
- ik schijt 7 kleuren stront.
- schijtlaars ( is angsthaas )
- met het mes in de buik zitten
Ik snap dat het heel vervelend voor je is. Je bent nu op een moment in de therapie waar je dingen moet doen waar je ook het meest bang voor bent.
Toch zullen je angsten verminderen wanneer je doorzet. Ondanks je buikpijn. Het is een fees waar je doorheen moet.
Hou vol, dan gaat het straks beter !

Het beste antwoord

Het is nog maar de vraag, of je buikklachten die je nu hebt niet een andere oorzaak hebben. Dat de geneesmiddelen plotseling uitgewerkt zouden zijn, is niet erg waarschijnlijk. Het zou ook een virusinfectie, bacteriële infectie of parasitaire infectie kunnen zijn. Je kunt de huisarts om een ontlastingsonderzoek vragen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om er zeker van te zijn dat je niets anders mankeert zou je je door kunnen laten verwijzen naar een maag-, lever-, darmarts. Voor verdere onderzoeken welteverstaan. Behalve dat er iets met je spijverteringskanaal niet in orde kan zijn kun je ook allergieën hebben of voedselintoleranties. Dan zal een doorverwijzing gegeven worden naar een diëtist.

Om er zelf achter te komen of je van een bepaald soort voedsel last hebt kun je eens bijhouden wat je zoal eet en wat daar de uitwerking van is.

Stel dat stress of angstaanvallen de oorzaak kunnen zijn kom je daar gaandeweg vast achter. Maar ik denk dat eerst gekeken moet worden of er niets lichamelijks aan de hand is.
Het is wel zo dat, wanneer je angstig bent of in paniek raakt, zich dat kan uiten in dat wat op dat moment in je lichaam niet goed functioneert. Dat is bij iedereen verschillend. De een krijgt hoofdpijn, de ander nek of rugpijn enz.

Beterschap!