Het zoontje (5jaar) van me vriendin kan niet naar het toilet om zijn ontlasting kwijt te raken.. Al vaak darmspoelingen gehad.. Iemand tips?

We zijn ten einde raad!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit lijkt mij echt iets voor de kinderarts. Als er zelfs al gespoeld wordt, zegt dat mij vooral dat heel veel andere methoden tot nu toe niet hebben gewerkt.

Bij kinderen is de oorzaak soms functioneel, kinderen houden het op omdat ze pijn verwachten, of hebben geen goed toiletgedrag aangeleerd. Het soepel houden van de ontlasting door middel van een laxans is dan de eerste stap, en natuurlijk het aanleren van juist gedrag bij het poepen. Een bekkenbodemtherapeut kan daarbij helpen, en er zijn speciale 'poep-poli's' voor kinderen met hardnekkige ontlastingsproblemen.

De vraag is echter natuurlijk of er geen andere oorzaak is voor dit probleem. Is er al verder onderzoek gedaan, naar het functioneren van de dikke darm, endeldarm en de bekkenbodem? Soms geeft dit aanknopingspunten voor verdere behandeling.

Als er geen oorzakelijke behandeling mogelijk blijkt, of als er geen oorzaak te vinden is, is soms inderdaad spoelen nog de enige optie. Dit is wel ook zo'n beetje de laatste optie: eerst zal gekeken worden of er moet voeding, fysiotherapie, gedragstraining, medicatie, eventueel 'gewone' klysma's etc. een oplossing gevonden kan worden. Lukt dit allemaal niet, dan blijft soms spoelen over. Afhankelijk van de darmwerking gebeurt dit elke 24-48 uur. In sommige gevallen kan - afhankelijk van het de oorzaak van het probleem - ook een spoelstoma (stoma volgens Malone of MACE-stoma) worden aangelegd. Er wordt dan gespoeld via een opening op de buik, zodat er niet meer anaal gespoeld hoeft te worden. Voor veel mensen is dit gemakkelijker en prettiger, zeker ook als zij geholpen moeten worden, zoals bij jongere kinderen.

Maar ik hoop natuurlijk dat er een andere oorzaak gevonden zal worden, of in elk geval een andere behandeling mogelijk is. Behalve laxeermiddelen is er ook nog andere medicatie die de darmen wat activeert, maar dat alles is nogmaals, echt een probleem voor de kinderarts. Als er nog geen echte specialist is geconsulteerd, vraag dan een verwijzing naar zo'n 'poeppoli'. Ze zitten vooral in de academische kinderziekenhuizen, voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel drinken, vooral water. En vezelrijke voeding. Bruin brood. En dan morgen naar de dokter. Waarschijnlijk krijgt hij dan wel een voedingsvoorschrift mee.
Als daar de oorzaak niet in is te vinden, zal hij via de huisarts wel doorgestuurd worden voor een darmonderzoek.
Huismiddeltje: gewelde gedroogde pruimen laten eten.
(bij de supermarkt in het vak met bakproducten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon kon ook niet poepen
Je kunt proberen hem veel ontbijtkoek te geven daar ga je van poepen. Daarnaast zakjes van de dokter die de poep smeuïg maken
1 min een thermometer in zijn bil wil ook poep op wekken niet te vaak doen want dat is niet goed voor de darm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 minuut een thermometer in mijn bil.....schreeuw ik het uit...dat zijn 59 seconde te lang.... bedoel je misschien zijn poepgaatje ermee!!!!! veel ontbijtkoek werkt echt niet..
In de eerste plaats moet je het vezelrijke voedsel even wat naar de achtergrond schuiven.

Wèl veel water laten drinken, maar liever géén laxeermiddelen toe laten dienen.

Wat je wèl aan dat kind kunt geven is: Af en toe (tweemaal daags) een theelepeltje lijnzaad..dat is een natuurlijk laxeermiddel en dat werkt daarom ook pas na één à twee dagen.

Dat lijnzaad dien je hem tegelijkertijd en samen met met wat yoghurt of vla te laten eten.

Na één à twee dagen zie je het eerste, voorzichtige resultaat. Er komt een beetje ontlasting los.

Vanaf dàt ogenblik moet je onmiddellijk beginnen met afbouwen en langzaamaan stoppen met het lijnzaad.

Indien het toch wat meer tijd in beslag neemt..handel dàn als volgt:

Bij de drogist kun je zeepstaafjes kopen die bedoeld zijn voor kinderen die met te harde ontlasting te kampen hebben.

Duw één van die staafjes voorzichtig in de anus van het kind en houd het daar even. Na een poosje komt de ontlasting langzaamaan wel los.

Voor het kind is dit wel een enge handeling c.q. aangelegenheid.. vandaar dat ik je maande tot voorzichtig handelen.

Veel succes hoor!

Groet,

Ton