Als je bij een arts onder behandeling bent en je verwacht een uitslag tijdens zijn vakantie, mag je dan de uitslag van een andere arts eisen?

Het geven van de uitslag van mijn operatie is al 2 maal uitgesteld; eerste maal omdat een ander soort kweek is gemaakt dan eerder was afgesproken en de 2e keer omdat de arst wilde wachten op de definitieve kweek en die duurde nog eens 5 dagen langer.. nou zou het dus dinsdag worden maar dan is mijn eigen arts op vakantie en komt pas die dinsdag daarna terug.. dat kan toch niet zomaar..je kunt me niet toch nog eens zo lang laten wachten?

Toegevoegd na 2 dagen:
Word dus op zijn vroegst donderdag want die 5 dagen waren dus werkdagen..is men even vergeten te vertellen... maar dan hoor ik het wel van de arts die dan dienst heeft...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kun je niet zolang wachten.Heel veel sterkte met de uitslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet je ook helemaal niet op gaan wachten.
Gewoon dinsdag de uitslag vragen aan wie het ook maar te weten kan komen.
De zaalarts,verpleging,vervanger,huisarts.Iedereen inschakelen om de uitslag te horen.Dat is helemaal niet raar,heb zelf ook weleens rondgebelt voor uitslagen.
Veel sterkte.

Het beste antwoord

Je hebt recht op inzage van je dossier. Dus als je naar het ziekenhuis gaat en vraagt je dossier op dan zijn ze verplicht je dit te geven en eventuelen daar uit voort vloeiende vragen te beantwoorden.

De vraag is alleen of het raadzaam is om je dossier in te kijken indien het een uitslag kan zijn die emotioneel nogal wat teweeg kan brengen.

In theorie zou je ook je dossier kunnen ophalen en naar je huisarts gaan om deze dan samen te bekijken. Dan heb je, indien nodig, altijd even steun en een juiste interpretatie van wat er geschreven staat.

Maar om scheve ogen te voorkomen zou ik eerst de afdeling/poli bellen met de vraag of het mogelijk is om met een andere arts de uitslag door te spreken. Dit gebeurt wel vaker. Willen ze hier niet aan meewerken dan zou je kunnen zeggen dat je je dossier opeist en hiermee naar of je huisarts of naar een ander ziekenhuis gaat.
Vindt je dit te lastig doe dan je beklag bij je verzekering. Ook zij kunnen je hierin behulpzaam zijn.

Succes en sterkte met deze lastige en soms naast haar schoenen lopende arbeidsgroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat ontzettend naar, dat het allemaal zo lang duurt....ik kan me voorstellen, dat dit je ontzettend onrustig maakt, vooral nadat ze nog weer eens andere kweken zijn gaan doen. Maar ik neem toch aan, dat die arts een vervanger heeft, die jou die uitslag kan geven, of een arts die waarneemt tijdens de vakantie van jouw eigen arts.
Ik vind, dat je recht hebt op uitslag, zodra die uitslag er is. Dus ja, ik zou het eisen.
Het is tenslotte jóúw lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is echt kl*te! Ik zou proberen te eisen dat ik de uitslag van iemand anders krijg. Zijn vervanger, assitente, huisarts, ..... Ik vind het echt onmenselijk om iemand zo lang te laten wachten. Wat denken ze wel niet!
Zoveel mogelijk aandringen, zou ik doen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zouhet ook eisen. Zo gauw het lab het weet kunnen ze je het toch laten weten?
Zeker als het kwaadaardig is, dan is het toch zaak zo snel mogelijk in te kunnen grijpen?
Nee, ik zou het met je eigen arts overleggen, hem vertellen dat je het zo snel mogelijk wilt weten en van hem eisen een adequate vervanger aan te wijzen.

Sterkte trouwens, ik ga voor je duimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die uitslag zal toch in ieder geval al in de PC van de dokter of ziekenhuis staan,dus iemand zou je die uitslag kunnen geven. Aan de andere kant kan het zo zijn,dat men vindt,dat de behamdelende arts die uitslag moet geven,omdat hij eventueel wat nadere bijzonderheden kan verstrekken.
Je kunt er in ieder geval op aan dringen,dat men jou die uitslag geeft,want zo lang moeten wachten,is niet normaal! Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een arts op vakantie is is er altijd een vervanger aangewezen. Deze heeft inzage in je dossier, dus gewoon die vervanger bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen is dit te belachelijk voor woorden.
Vraag het eens aan het verplegend personeel, geef aan dat je niet zo lang WILT wachten op de uitslag.
Vertel dat je er onzeker van wordt en onrustig.
Wachten tot hij vakantie heeft gehad !!?
Sterkte meis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou toch te gek voor woorden zijn als je op een uitslag moet wachten terwijl de arts op vakantie gaat.

Je wilt het zelf maar al te graag weten. En een patient na een operatie nog langer in spanning te laten zitten is niet bevordelijk voor de genezing, en al is het maar uit menselijk oogpunt. Het ziekenhuis is hier verantwoordelijk voor en mag toch aannemen dat ze een waarnemer hebben die dit met je kan bespreken. En zo niet dan lijkt het mij dat ze deze per direct gaan aanstellen.

Misschien ben je zelf op dit moment niet op volle kracht maar misschien dat de partner hier eens even een goed gesprek kan gaan voeren. En dit niet wil accepteren.

Heb best respect voor artsen en hebben het ook nodige om op vakantie te gaan maar de patient hoeft hier niet de dupe van te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uitstellen van de uitslag was in het eerste geval goed onderbouwd. De tweede keer bleef deze arts in gebreke.
Hij wist dat hij met vakantie ging en had dus aan jou de keuze moeten laten, of je wacht nog een week of een collega arts geeft de uitslag. Hij toont hiermee weinig respect voor jouw angst. Maar ik zou je het advies geven, blijf bij jouw standpunt en eis de uitslag.
Uiteindelijk kun je overwegen om een klacht in te dienen.

Lies