Hoe betrouwbaar is de nationale IQ test 2012?

Omdat ik vorig jaar een IQ had van 106 en volgens de test van 2012 130! Zo'n stijging is toch absurd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het antwoord op je vraag: 'Hoe betrouwbaar' is: Niet betrouwbaar.

Het is maar een quizje met wat leuke vragen. Maar de uitslag zegt helemaal niks.

Mijn IQ was dit jaar 146. Alsof ik zeer hoog begaafd was. Meestal is de uitslag bij mij zo'n 20 lager.

Een IQ van 100 is per definitie normaal. Dus als iedereen ineens 130 - 150 haalt, zegt dit al genoeg.

Ik kan me ook herinneren dat ze een paar jaar terug een vraag gesteld hadden over een of andere BNN-televisieserie o.i.d. Als je die serie nooit gekeken had, kon je het antwoord niet weten. Dat heeft niks met intelligentie te maken. (hoogstens dat je misschien slimmer bent als je níet naar dat soort series kijkt ;-) )

Vergeet niet dat het gemiddelde BNN-niveau niet al te hoog is, dus door de test niet te moeilijk te maken lijkt het BNN-publiek slimmer.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe betrouwbaar hij is durf ik niet te zeggen, maar het kan natuurlijk zijn dat je vorig jaar bij sommige vragen net te laat was met antwoorden, waar je nu misschien bij elke vraag optijd was.

Dit kan een behoorlijk verschil in score betekenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nationale IQ test van BNN is geen officiële IQ test. Een echte IQ test duurt namelijk de hele middag en moet worden afgenomen door een psychiater. Je kan namelijk op bepaalde dingen heel slecht zijn, en sommige heel goed.

Het was ook wel zo dat deze 'IQ test' erg makkelijk was. Bij een echte IQ test zou je namelijk van iedere taal dezelfde IQ uitkomen. Want wat hebben spreekwoorden nou met IQ te maken?

Neem dus je IQ niet serieus met dit programma.

Toegevoegd na 15 minuten:
Natuurlijk een psycholoog en geen psychiater :$
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psycholoog mag ook hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennisvragen zijn wel degelijk een onderdeel van een, door psychologen of andere deskundige, afgenomen IQ test. Spreekwoorden, topografie, het komt allemaal voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, Dounja, hoewel je het wat zwakjes uitdrukt. Een psychiater is een dokter, een medisch specialist, die hersenziektes behandelt. Psychologische onderzoeken worden in principe altijd door daarin gespecialiseerde psychologen afgenomen. Ieder zijn vak en een terechte correctie van Powergen, zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wel eens met je uitleg, Powergen. Ook een serieuze test is een momentopname waar je niet al te verstrekkende conclusies aan mag verbinden.
Het kan altijd iets afwijken omdat sommige vragen meer in jouw straatje passen dan andere. Intelligentie is heel moeilijk te meten en de uitslag kan daardoor nogal eens verschillen per test. Meer info op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting