Hoe kom ik aan, word ik dikker/steviger/zwaarder/??

Ik ben een jongen van 16 jaar en ben ongeveer 1,75 cm en weeg ongeveer 57 kg .... Hoe word ik wat steviger dikker..... Ik ben namelijk niet zo breed, iemand een oplossing?? Ik zit op de BMI test wel goed dus zo erg is het ook weer niet. Maar vergeleken met anderen jongens ben ik wat slanker om het maar zo te zeggen. alvast bedankt voor de gene met een reactie!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel slapen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je slaapt groeien je spieren en dergelijken toch? Dus goed slapen oke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet ie er wel bij trainen Rayboy!;-)

Het beste antwoord

Dat is je lichaamsbouw. Veel jongens in de puberteit zijn wat aan de dunne kant, en kunnen alles eten zonder dikker te worden.
1 voordeel, op latere leeftijd word je wel iets dikker, maar blijf je vaak aan de slanke kant.

Probeer meer eiwitten aan je dieet toe te voegen. Voor spiergroei zou je 2 gram per kg lichaamsgewicht moeten eten op een dag: http://www.eengezondemaaltijd.com/Eiwit-behoefte.html
Ga niet veel meer dan dit eten, dat kan schadelijk zijn voor je nieren.

Zorg hiernaast voor voldoende gezonde voeding als groente en vezels. Probeer suikers en zout te minderen (niet te veel koekjes dus).

Krachttraining is goed, maar ga niet ineens te zwaar trainen. Begin met oefeningen met je eigen lichaamsgewicht, en wissel de spiergroepen af. Ene dag buikspieren, dag 2 benen etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie hier een lijst met eiwitrijke voeding: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-rijk-eiwitten-arm-calorieen.154140

Toegevoegd na 36 minuten:
Heb je iPhone of Android telefoon? Download dan de Nike Training Club app en volg 2-3x in de week een schema uit het strength gedeelte.

Probeer je maaltijden te vergroten, eet een boterham extra, schep een lepel meer op bij het avondeten. Maar ga niet lopen snacken of ongezond eten om aan te komen, gewoon meer eten van het gezonde.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt! Ik zal eens kijken...
Ritsuka
12 jaar geleden
Geen probleem, voor meer tips mag je altijd PB sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had de rest van het bericht nog niet gezien... Ik zit op de app van goeie vraag dus heb een iPod en een android telefoon! Ik ga is die app opzoeken! Bedankt ;)
Ritsuka
12 jaar geleden
Die app is leuk. In 15-30 minuten ben je echt bekaf, en een spierpijn de dag erna! Ik tenminste, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, oke ik ga het proberen!

Andere antwoorden (4)

Om wat steviger te worden is krachttraining wellicht de beste optie. Goed eten doe je waarschijnlijk al.
Ga eens naar een sportschool om de mogelijkheden te bekijken en overleg met een van de trainers wat in jouw geval de mogelijkheden zijn. Door je spieren te trainen zie je er al gauw een stuk beter/steviger uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent waarschijnlijk zoals ze dat noemen een ectomorf.

Wil je aankomen en wat breder worden dan zul je aan kracht training moeten doen. De eerste 6 weken wat lichte oefeningen, zodat je pezen en spieren kunnen wennen.

Ga inderdaad naar een sportschool met begeleiding en laat je informeren. Je bent nog in de groei dus gelden weer andere regels.

Ook zal je meer moeten gaan eten. ongeveer 1,5 gram eiwit per kilo gram van je eigen gewicht. Vetten, wel de juiste en langzame koolhydraten.

Denk dat je uiteindelijk richting 3500 calorieën moet gaan om te groeien en spieren aan te komen maar dan wel uit alleen schoon voedsel zoals ze dat noemen.

Maar eerst maar even opbouwen qua trainen en eten, en dan over 6 maanden langzaam je eten vermeerderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ik lees net dat je al traint en zegt dat je meer eet dan anderen. Maar goed je komt dus niet aan dat kan aan drie dingen liggen:

A. je traint niet hard en zwaar genoeg. Pak het gewicht wat je maar maximaal 6 keer kan doen.

B. Je eet nog steeds te weinig!

C. Zowel A en B zonder beide geen groei

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe vaak train je, hoelang en hoeveel sets doe je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Ook goeie tips, maar pas wel op met zwaar gewichtheffen. Grote kans op spierscheuren, en/of striae op de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben in de sportschool een afdeling waar je allerlei spieren kunt trainen, buik borst, rug, biceps, triceps enzovoort. Ik heb nooit echt aan een coach/of iemand gevraagd wat het juiste is. Ik doe het gewoon op mezelf zeg maar. Ik zal het is gaan vragen wat het beste programma is! Wat is precies te weinig eten? s ochtends:
3 boterhammen s middags
4 boterhammen s avonds
Gewoon een flink bord. Mijn vader is een grote eter,, en ik schep ongeveer net zo veel op. Moet ik wat andere tussendoortjes eten of heb je andere tips wat ik anders moeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga niet zo vaak naar de sportschool. Ik zal vaker gaan.
Is 3x per week goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nu al dat je te weinig eet voor je doel om spierne aan te komen. Je krijgt nu misschien 1800 calorieën binnen daar kom je met jouw lichaamsbouw niks mee aan. Normaal ben ik niet zo van het calorieën tellen maar als je spieren wilt aankomen dan zal je echt meer moeten eten, en het zelfs je calorieën moeten uitrekenen ( tabel op het internet ) zo nauw leest het met spieren kweken. Je eet 3 per dag. Ik zou naar 6 keer per dag gaan en bij elke maaltijd 400 calorieën eten. langzaam opbouwen zeg een maand en dan gaan naar 500 per maaltijd dan zit je op 3000 calorieën per dag. Je eten zal uit eiwitten, goede vetten en koolhydraten moeten bestaan. Schoon voedsel zoal kip, kipfilet, vis groente, volkoren producten enz enz Je traint te weinig! Als je nu al niet 3 per week gaat als drie keer het minimum is zal je ook hier progressie boeken als je minstens 3 per week traint. Bouw dit op en ga zelfs na 4 trainen in 8 dagen, dat is om de 2 dagen trainen. Dan zit er minstens 48 uur tussen en kan je lichaam en spieren herstellen. MAAR! Hoe train jij? Ga je echt tot het maximum of hang je maar wat aan de apparaten? Spiermassa kweken is echt hard trainen en je zelf maximaal geven. Neem wel na elke oefening 1 a 2 minuten rust. Zoek een buddy, iemand om mee te trainen, je zult zien als je met ze 2 en traint dat je meer progressie boekt. Heb geduld, spieren kweken doe je niet zomaar effe. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Voordeel: Je bent jong dus je voordeel is dat je in de groei bent je zult makkelijker groeien mits je bovenstaande dingen goed doet dan iemand van 30 Het eerste jaar, mits met de juiste instelling en juiste aanpak kan je wel 5 a 10 kilo spiermassa aankomen. Dat is veel... Zoek iemand in de sportschool waarvan jij denkt dat wil ik ook. Ga naar hem toe en vertel hem over je doelen, wat je wilt bereiken en vraag hem of haar om wat tips. Mensen in de sportschool zijn bijna altijd bereid om je te helpen, ze vinden het juist een eer dat jij het hem vraagt om advies, dat is indirect een compliment. Denk aan je eiwitten minstens 1.5 gram per kilo gewicht per dag. In jouw geval 1.5 X 57 = 85,5 gram eiwit per dag Succes
Sporten! Alle sporten zijn goed, die je lichaam ten goede komen. Voetbal, zwemmen, rennen, fietsen etc. etc. Je wordt niet dikker, maar steviger en gespierder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf had ik die vraag ook kunnen stellen,maar dan 50 jaar geleden,net zo als jij, ik had er een moeite mee zeg, ik durfde niet eens in een zwembroek te lopen,toen ik zo oud was als jij met dezelfde lengte woog ik 55 k.g.
Maar wat ik nu wilde vertellen is,maak je geen enkele zorg, het is gewoon je bouw, let wel je kan aan kracht training gaan doen, maar dat moet jij je hele leven vol houden , anders zak je als een plumpudding in elkaar.maar heb je wel eens aan de voordelen gedacht? nou die zijn legio hoor,alle mensen die er alles aan moeten doen om dunner te worden nou dat heb jij niet,en als ik je vertel dat iedereen nu jaloers is op mij, ben nu 70 en weeg 65 k.g en ik heb er niets voor hoeven doen. Zet het uit je hoofd slank is harstikke gezond wens je een gezond en slank leven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je berichtje en advies! Klopt als ik dan in een zwembroek loop....Dan voel ik me niet altijd op me gemak.
Ritsuka
12 jaar geleden
Het huidige modebeeld is dat mannen lang, breed, gespierd en geschoren moeten zijn, dit is al net zo onrealistisch als het modebeeld van vrouwen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijdelheid mag nooit ten koste gaan van je zelfvertrouwen. Maar een beetje ijdel zijn kan geen kwaad. Trouwens krachttraining is heel gezond. Je botten en je gestel worden sterker. Blijven trainen anders zak je als een plumpudding in mekaar is wat overdreven gezegd. We hebben het niet over Arnold Schwarzenegger ;-) Je moet sowieso blijven bewegen, je hele leven lang. Als je wat ouder wordt natuurlijk wat minder intens.
burgos
12 jaar geleden
Je veranderd echt je bouw er niet mee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke allemaal heel erg bedankt! Ik ga met alle reacties/adviezen en tips aan de gang!