Ik word al lang niet ongesteld, wat kan dat zijn?

Nou hoi, ik zit ergens mee, ik word al bijna 2 maanden niet ongesteld. Af en toe voel ik dan die 'menstruatiepijn' wel en heb wel afscheiding op mijn onderbroek (:$), maar bloed blijft weg. Ik heb nooit sex gehad, ik ben 17, 52 kg, zo een 165 cm. Kan het daar aan liggen? Ik weet het niet. Of moet ik naar de dokter? Help aub!

(Fijne avond nog)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is mogelijk dat je iets te slank bent. Bij jonge mensen komt het toch wel vaker voor dat de menstruatie wat onregelmatig is.
Ga toch maar even langs de dokter, die kan je daar toch beter in adviseren. Erg ongerust zou ik me er niet over maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het altijd even navragen bij je huisarts als je het niet vertrouwd. Het kan ook een "doorbraakbloeding" zijn. Aangezien je nog geen sex hebt gehad is de kans op een soa vrijwel nihil.

Zulke dingen kunnen ook wijzen op baarmoederhalskanker. Maar ook die kans is nihil omdat dat wordt veroorzaakt door een bacterie. En dat is eigenlijk alleen als je sex hebt.

Ik hoop je een beetje gerust gesteld te hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus. Niet een bacterie.
Amadea
12 jaar geleden
Nou, wat een geruststellend antwoord... = (
Geen van de opties die Lon07 geeft kan het geval zijn. Doorbraakbloeding heeft te maken met het slikken van hormonen. SOA en baarmoederhalskanker kan je alleen krijgen na seksueel contact te hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet echt een geruststellend antwoord om meteen over baarmoederhalskanker te beginnen:S. Verder sluit ik me aan bij Amadea. Ik zou naar de huisarts gaan, die kan je meer vertellen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadea, misschien niet geruststellen. Maar ze vraagt toch een eerlijk antwoord en die kans zit er in ook al is die zooooo klein. Kan beter eerlijk zijn toch? En die opties die ik noemde kunnen wel degelijk. Ik ben zelf een paar weken terug naar de huisarts geweest. Dus als jij het beter weet als een arts....
Amadea
12 jaar geleden
Welnee, alleen als iSpecial niet eerlijk is met haar vermelding dat zij nooit seks gehad heeft zouden jouw opties kunnen. Anders is het pertinent onmogelijk!
Wat ineke zegt je bent waarschijnlijk te dun. Je lichaam heeft lichaamsvet nodig voor de menstruatie.

Eet je wel genoeg? Je bent in de groei en dan heb je echt eiwitten, de juiste vetten en de juiste koolhydraten nodig.

Naar de dokter gaan is altijd een verstandig idee.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het uitblijven van de menstruatie kan verschillende oorzaken hebben. Een laag lichaamsgewicht kan meespelen, maar dat valt bij jou reuze mee: je hebt een BMI van rond de 19, wat zeker voor een vrouw van jouw leeftijd heel normaal is. Je zit daarmee aan de lage kant van wat gezond is, maar niet in de gevarenzone.

Let wel: dit geldt sec het gewicht. Als je onlangs flink bent afgevallen, of als je weinig of ongezond eet, kun je alsnog ondervoed zijn en zou dat een oorzaak kunnen zijn in het uitblijven van je menstruatie.

Los van het gewicht kunnen er heel veel oorzaken zijn. Stress is een belangrijke factor, en hoewel de meeste meiden van 17 al een aantal jaren geleden hun eerste menstruatie hebben gehad, zou het ook kunnen dat dit bij jou nog niet zo lang geleden is, en dat is het heel normaal dat je nog geen echt regelmatige cyclus hebt. Wanneer je eerste menstruatie minder dan anderhalf jaar geleden is, zou dit de oorzaak kunnen zijn. Nog meer waarschijnlijk is dat, wanneer je tot nog toe nog geen heel regelmatige menstruatie had.

Er kan ook sprake zijn van een hormoonstoornis, of van een ander gynaecologisch probleem. En er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn die de cyclus in de war schoppen, zoals een onderliggende ziekte of extreme vermoeidheid.

Kort gezegd: wanneer je cyclus hiervoor nog niet regelmatig was en je verder geen andere klachten hebt, zou je het nog even aan kunnen zien. Als het langer aanhoudt, het een nieuwe klacht is in die zin dat je eerder wél al een regelmatige cyclus had, je andere klachten hebt (vermoeidheid, gewichtsverlies, buikpijn of andere klachten) of je je erge zorgen maakt, ga dan eens bij je huisarts langs.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wacht, ik zie nu in de reacties dat je "heel veel" beweegt. Dan even terug naar de tweede alinea van mijn antwoord: als je met bewegen meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt met eten, kan er ook sprake zijn van ondervoeding, zelfs als je redelijk normaal eet. Dit kan dus zeker meespelen. Ook is het zo dat bij sporters vaker de menstruatie trager op gang komt.

Waarom beweeg je zoveel? Sport je op hoog niveau, probeer je af te vallen, (wat absoluut niet hoeft met zo'n gewicht!) vind je het zo leuk om te doen, of is er een andere reden? Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet overtraint, zeker omdat je lichaam op dit moment een belangrijke ontwikkeling doormaakt. Ik hoop dat je goede en deskundige begeleiding hebt bij het sporten. Zo niet, dan raad ik je zeker aan die te zoeken.