Zijn aambeien soa's?

Zijn aambeien een seksueel overdraagbare aandoening?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Antwoorden (1)

Nee, een aambei is geen SOA en is dus ook niet besmettelijk. De oorzaak van aambeien ligt in de grote aders die in de wand van het rectum lopen. Bij persen bij de ontlasting loopt de druk in deze aders op waardoor ze kunnen gaan uitzetten. Normaal gesproken lopen de aders nadat je naar het toilet bent geweest weer snel leeg, maar als er een langdurige drukverhoging heeft plaatsgevonden kan dit lang op zich laten wachten of zelfs helemaal niet gebeuren.

Ook een gebrekkige bloedsomloop of bindweefselzwakte kunnen overigens oorzaken zijn van aambeien. Maar je krijgt ze dus in ieder geval niet van iemand anders.