Hallo, is het 5 a 6 weken achter elkaar roken van sigaretten (zo'n 18 per dag) schadelijk? Ik heb 17 jaar gerookt en ben nu een jaar gestopt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat staat er ook al weer op het pakje. Iets over gezondheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Marleen (bekend pro-rookster hier op GV) is dat allemaal flauwekul wat er op het pakje staat, Martine. Het moet eerst allemaal nog maar eens 'echt aangetoond worden' dat het schadelijk is.
(Ja ik weet het... Marleen is een struisvogel met een nek die twee kilometer diep in de grond steekt.)

Het beste antwoord

Ja, het roken van sigaretten in deze mate is zeker schadelijk. Je ademt zo'n 40 schadelijke stoffen in, waarvan sommige ronduit giftig en andere overduidelijk kankerverwekkend zijn. De koolmonoxide is slecht voor je conditie en algehele gezondheid, de teer is kankerverwekkend en misschien is het ook goed om te weten dat er naast nicotine ook benzeen, lood en waterstofcyanide in sigarettenrook zitten. Benzeen is een stof die ook in benzine voorkomt en loden waterleidingen zijn vanwege gezondheidsredenen niet langer toegestaan in huizen. waterstofcyanide is een uiterst giftig cyanide, dat onder andere voor het vergassen van gevangenen wordt gebruikt in de VS bij het toepassen van de doodstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat is schadelijk. Iedere sigaret brengt schade toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf sigaret nummer 1 is het al schadelijk, maar hoe eerder je er mee stopt (en niet weer begint), hoe groter de kans dat je lichaam (gedeeltelijk) hersteld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je nu niet meer rookt en gewoon gezond leeft, zijn je longen waarschijnlijk weer goed. Op jonge leeftijd brengt het extra schade toe (lichaam in de groei), maar een jong lichaam heeft ook een grotere kans op volledig herstel.

Goed dat je gestopt bent, niet meer doen he ;)
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 1 jaar zijn je longen echt nog niet weer 100%. Een familielid rookt al een jaar of 20 niet meer en ze heeft maar een longcapaciteit van 50% overgehouden - iets in die geest. En nog steeds regelmatig hoesten.
Ja het is schadelijk, maar je lichaam is zich nu aan het herstellen nu je gestopt ben. Super goed dat je al een jaar niet meer rookt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het duurt ongeveer 7 jaar voor je longen weer helemaal schoon zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toch is de vraag me een beetje onduidelijk : Heb je 5 à 6 weken gerookt of 17 jaar lang? In het laatste geval reken ik 7 jaar herstel van de longen.
12 jaar geleden
De longarts vertelde mij dat ze in pakjaren rekenden. Dus hoeveel jaar heb je gerookt en hoeveel pakjes rookt je per dag. Dat blijven ze de rest van je leven meetellen. ik weet niet wanneer ze het nog acceptabel vinden.