Hoe ging het vroeger in de medische wereld?

Hoe werd b.v een breuk geconstateerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Op zulk een vraag kun je toch geen sluitend antwoord geven... Hoe ver wil je terug gaan, tot in de steentijd? Middeleeuwen? Gisteren?

Visueel stelde men dat vast, in de tijd dat er geen andere instrumenten om het vast te stellen... Toen men wel instrumenten had daarvoor, gebruikte men die, natuurlijk...

Hoe ze dat in de steentijd vaststelden, weet ik niet... Alle kans dat ze er totaal niets van wisten van breuken...

Maar hoe kan iemand hier nu een goed antwoord op geven, het is mij een raadsel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gemakkelijkste natuurlijk als de botdelen door de huid staken, anders doordat de arm of het been niet gebruikt konden worden, of de patient niet kon staan op het been, en het een rare vorm had.
Spalken werd al tamelijk lang geleden gedaan, alleen het 'zetten' van een breuk was heel moeilijk, omdat je heel veel kracht nodig had om de spierkracht van de patient te overwinnen, en je alleen kon voelen of de botstukken enigszins in elkaars verlengde lagen.
Verder werd er veel gebruik gemaakt van kruiden en andere natuurprodukten - een 'wetenschap' die van moeder op dochter werd overgeleverd. Veel van onze huidige medicijnen stammen nog van deze vroegere kennis af - als een medicijn van een volledig in afsluiting levende stam onderzocht wordt door de huidige wtenschap, blijken vaak ingredienten dezelfde werking te hebben als medicijnene die dagelijks in de moderne wereld gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Doet dit pijn?"
"nee"
"en dit?"
"AARGHMBL@SDFKHE%#@AKFJ"
"okeu, daar zit het"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nog steeds zo...
diabetes werd toch ook vastgesteld a.d.h.v. de smaak van urine? (heb ik echt niet zelf verzonnen! :p)