Bevat gevogelte producten (kip & kipfilet) arachindonzuur???

Hallo,

ik las net zeer interessant artikel i.v.m. ontstekingen, pijn en zwellingen en het volgende wou ik hoe dan ook delen met jullie, zie hieronder:

Eén van de belangrijkste wijzen waarop ontstekingen, pijn en zwellingen ontstaan, is de inname van het omega-6 vetzuur arachidonzuur. Via twee enzymatische processen (COX en 5lipo) worden ontstekingsreacties, zwellingen en pijn op gang gebracht Door deze enzymatische omzettingen ontstaan het prostaglandine PGE2 en LTB4, dit is een zgn. leukotrien. Beide behoren tot de belangrijkste verantwoordelijken voor ontsteking en pijn.

Deze mechanismen (cox en 5-lipo) kunnen door voeding en medicijnen bijgestuurd worden.

Dit kan op twee fronten. >>>>>We kunnen de inname van arachidonzuur in de voeding minderen, zodat er minder bouwstenen zijn om deze processen op gang te brengen en voort te zetten.<<<<< En we kunnen de enzymatische processen afremmen of blokkeren, zodat ontstekingen, zwellingen, stijfheid en pijnen in mindere mate of niet meer voorkomen. Afremmen kan via de voeding en blokkeren via geneesmiddelen.

===============
Ontstekingsbevorderende voeding
===============

Eén van de belangrijkste bouwstenen waaruit ontstekingen, zwellingen stijfheid en pijn kunnen ontstaan, is arachidonzuur, dat ook in hoge mate voorkomt in >>>>>vlees.<<<<< Het minderen van vleesproducten is dan ook de gemakkelijkste weg naar minder ontstekingen en pijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ik heb dat ook gelezen en op deze site wordt o.a. gevogelte genoemd als alternatief voor vlees.
Behalve als het uit de bio-industrie komt,
wat voor de meeste kip uit de supermarkt wel geldt.

http://www.tegenkanker.nl/kanker/voeding/vlees.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, kippen maar ook koeien, varkens enz. worden vaak gevoerd met granen die omega 6 bevatten. Dus bevat kip arachidonzuur. Er zijn nog wel een aantal ingewikkelde stappen voor de omzetting van omega 6 naar arachidonzuur in het lichaam maar als je dieet uit veel meer omega 6 dan omega 3 bevat kunnen er in je lichamen ontstekingen ontstaan. In westerse landen is dat helaas het geval, denk aan zonnebloemolie ( omega 6) wat veel mensen gebruiken en fabrikanten in hun producten stoppen. Meer omega 3 in je dieet en vermindering van omega 6 zou dus een gezondheidsvoordeel kunnen opleveren.