Wat is het ergste dilemma dat je kan overkomen?

Of dat je ooit hebt meegemaakt/verzonnen/van gehoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (12)

Kiezen tussen twee mensen van wie je ontzettend veel houdt, de ander zul je nooit meer zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht Wilders ooit minister president worden, dan kom ik voor het dilemma te staan: in dit land blijven wonen (waar mijn leven ligt) en de waanzin die dan zal ontstaan met lede ogen toezien (en mezelf verloochenen) of de strijd aangaan of weggaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat je de vraag eigenlijk een beetje grappig bedoeld, want het ergste dillemma dat mij te binnen wil schieten, is absoluut niet om te lachen, en daardoor lijkt het wellicht wat ongepast.
Als moeder van twee ex-prematuren (31 en 31,5 weken) heb ik nogal wat ervaring (gelukkig met name uit de tweede hand) met beslissingen / dillemma's rond leven en dood van pasgeborenen of kinderen die te vroeg geboren dreigen te worden. Dat zijn echt keuzes waar niemand voor wil komen te staan en die je je ergste vijand nog niet gunt.
Welk leven gaan we proberen te redden ; die van de moeder of die van het kind (waarbij in de regel overigens gekozen wordt voor de moeder) . Gaan we dit kind laten sterven met die vooruitzichten of gaan we proberen het in leven te houden met het risico op een zeer ernstige handicap ? En - ik denk persoonlijk de zwaarste, voor alle betrokkenen : - gaan we dit kind (zonder hulp of ingrijpen) in leven laten met al die afwijkingen en handicaps, of gaan we het leven actief beeindigen ?
Dillemma's waar zaken als 'ben je liever blind of doof' of "wil je een mooie kop of wil je nueken (je plaatje)' bij in het niet vallen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je weer mooi verwoord. Wij hadden zoiets bijna doordat de echoscopist een mogelijk open ruggetje vaststelde, maar een meer ervaren arts en expert op dit gebied niet. Dan is het dilemma, wie geloof je en ga je een punctie doen (wat meer risico's gaf!). Gelukkig hebben we nooit voor het dilemma gestaan dat we moesten beslissen over het leven van een ongeboren kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kon vlak voor de geboorte van de oudste kiezen voor een vruchtwaterpunctie ; binnen vijf dagen had ik dan de uitslag, was die slecht dan zouden ze het kind vanzelf geboren laten worden en niet behandelen, was die goed dan zouden ze het kind halen en behandelen.
We kozen ervoor die punctie niet te doen, en drie dagen later is ze gehaald. Kerngezond. Maar wat een stress, zeg !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan ik me voorstellen. Wij hebben ook geen punctie laten doen. En het is een schatje geworden (soms).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik was er ook niet door beledigd ofzo hoor, was eerder bank dat ik er wellicht naast zou zitten met een écht dillemma.
De keuze tussen twee mensen die dicht bij je staan en waarvan je houdt is denk ik de meest zware dilemma waar je voor kan staan. Vooral als de keuze definitieve gevolgen heeft, bijvoorbeeld de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ergste wat je kan overkomen is stranden op een ombewoond eiland waarbij je moet kiezen tussen een vrouw met een vissenlichaam of een vis met een vrouwenlichaam.

Wat ik zelf heb meegemaakt is betrokken te zijn geweest bij een psychologisch experiment. In managementcursus waarin we elkaar net een paar dagen kenden moesten we met onze ogen dicht nadenken over de eigenschappen van de ander. De coach zei dat als je je naam hoorde noemen je dan moest aangeven aan wie je het meeste hekel had. De vraag is hierna nooit gesteld, maar dat wist ik toen niet en voor mij was dat een enorm dilemma om zo maar aan te geven wie je wel of niet leuk vond. Het doel van het experiment was om het stress level onder psychologische dwang te verhogen, wat wel gelukt was. Maar het goede van een dilemma is dat als je er vooraf over na kan denken je er op het moment dat het voor komt je wel een keuze kan maken. Het grootste probleem van dilemma's is als ze er meteen antwoord of actie nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het dilemma wat sommige inwoners van Amsterdam in WO2 hadden. Wanneer de Duitsers aanbelden en vroegen of er ergens Joden woonden. Liegen mag niet, maar als ze de waarheid vertelden zouden de Joden in hun straat opgepakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die dramaseries zijn heel goed in dilemma's bedenken, de volgende zag ik een keer in House;

zwangere vrouw komt in het ziekenhuis binnen en wil koste wat het kost het kind redden, ze is bereid hier haar eigen leven voor te geven. De man houdt ontzettend van haar en wil dat ze absoluut blijft leven, en is bereid dat kindje daar voor op te offeren. Vrouw heeft soort van aanval en moet een spoedoperatie ondergaan; tijdens die operatie zal het kind zeker komen te overlijden. Ze kunnen ook een keizersnee uitvoeren, waarbij de vrouw zeker zal komen te overlijden. De man moet kiezen wat er wordt gedaan.

Wat kies je? Laat je de liefde van je leven sterven en ga je voor haar kind zorgen? Of laat je de liefde van je leven leven, ook al zal ze jou die keuze nooit kunnen vergeven (lees; je verlaten)?

De kerel in de serie koos voor het laatste, hij kon blijkbaar echt niet zonder haar.

Ik weet niet of dit het ergste dilemma is, maar het is toch wel eentje waar ik niet voor zou willen komen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het ergste dilemma dat je kan overkomen het dilemma is waar Meryl Streep in de film Sophie's Choice voor werd gesteld.

(Als je deze film uit 1982 nog voor de eerste keer moet zien en niet van spoilers houdt moet je even niet verder lezen.)

Eén van haar twee kinderen zou worden afgenomen door de Duiters (om afgevoerd te worden naar een concentratiekamp). Zij moest kiezen welke. Als zij niet koos dan zouden beide kinderen worden meegenomen.

Ik denk niet dat er een erger voorbeeld van een dilemma te verzinnen is eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook mijn antwoord +1
Wie van mijn kinderen hun leven ik zou willen redden, ze zijn me uiteraard allebei even lief! Hoop ook niet dat ik ooit voor zo een dilemma kom te staan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moeder van David S.

Om hem te kunnen helpen, moest ze hem loslaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kind zien lijden, afscheid nemen van je kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moeten laten inslapen van onze hond.