Als je b.v. een halve liter water drinkt na hoeveel tijd komt die in je blaas terecht(onmiddellijk?)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41.3K

Antwoorden (3)

Het water stroomt niet direct naar je nieren, maar komt via je maag en je darmen in je bloed en wordt van daaruit naar de nieren getransporteerd. Na het drinken van een liter water duurt het een kwartier tot een half uur voor je echt wel even naar de wc moet.
Niet onmiddellijk ; je bent geen vergiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan erg veel langer duren dan je misschien denkt. Het vocht wordt in eerste instantie via je maag opgenomen in je bloed, daarna is het de taak van je nieren om dat vocht weer uit je bloedbaan te halen en af te leveren in je blaas.
Dat proces kan versneld of vertraagt worden door de behoefte en capaciteiten van je lichaam op dat moment. Zo zul je in tijden van overtollige warmte productie [zomers, tijdens inspanning] meer vocht kwijt raken via je zweetklieren.
Daarom is het in de gaten houden van je urine ook een prima methode om de toestand van je vochthuishouding te monitoren. Denk hierbij aan de kleur van urine, de hoeveelheid en geur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het water komt nooit direct in de nieren terecht.
Het wordt, nadat het je maag is gepasseerd, via de darmen in het bloed opgenomen. Hoe snel of langzaam dat gaat hangt af van verschillende factoren. Als je veel transpireert zal er minder worden uitgeplast. Ook als je veel zout gebruikt zal het water langer in het lichaam worden vastgehouden.
Ook het nuttigen van bij voorbeeld wijn en vlees kan vocht langer vasthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een persoonlijke ervaring en ken die ook van anderen. Na een weekend wijn gedronken te hebben (totaal 1 liter) kom ik ongeveer 1 1/2 kilo aan. Na twee dagen alcoholvrij heb ik een "plasdag" en ben dan weer op gewicht.