Heb ik kans op de niet te genezen verlammingsziekte ?

Er is een polio epidemie in nederland (1992) Mensen , baby's en ouderen die wegens geloofsredenen niet zijn ingeent krijgen deze ernstig niet te genezen verlammingsziekte.

Ik ben geboren in 1991 en mijn moeder is gereformeerd.
Wat betekend dat nu voor mij ? Dit stond in mijn geboorteboek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Polio is NIET ongeneeslijk maar gelukkig tegenwoordig goed te behandelen. De misvormingen en verlammingen echter die als gevolg van polio kunnen optreden zijn blijvend.

Antwoorden (4)

Zolang er geen polio heerst is er niets aan de hand. Als dat wel komt, of als je naar een land gaat waar polio heerst zul je ingeent moeten worden
anneliez
12 jaar geleden
Niet alle gereformeerden laten hun kinderen niet inenten hoor; dat gaat maar om een klein groepje fundamentalisten in de 'bible belt'. (Spakenburg, Staphorst, Nunspeet, dat werk). De overige 90 % gereformeerden laat Gods water niet zonder meer over Gods akker lopen, en ziet inenten ook als een gave van de Heer.

Als je het poliovirus oploopt, wordt je er eigenlijk ook meteen ziek van. Dat je het als eenjarige niet gekregen hebt, betekent dat je het niet gekregen hebt, ingeënt of niet ingeënt.

Voor alle zekerheid kun je het je moeder vragen, maar nogmaals, als je het NU niet hebt, ga je het in elk geval van DIE epidemie niet krijgen. Het is geen ziekte met een incubatietijd van 20 jaar.

Toegevoegd na 57 seconden:
Het is wel verstandig uit te laten zoeken OF je bent ingeënt, en dat anders eventueel alsnog te laten doen, mocht er ooit nog een epidemie komen. Vooral als je in een gebied woont dat risico loopt, zoals de al genoemde bible-belt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je vroeger polio gehad? Of weet je dit niet?

Polio kan inderdaad blijvende verlammingen geven, misvormingen, en er gingen zeker vroeger in ons land ook kinderen aan dood. Maar zeker bij jongere kinderen verlopen bepaalde infecties met polio zonder veel symptomen.

Bij een deel van de patiënten die vroeger polio hebben gehad, ontstaan op latere leeftijd nieuwe klachten, zoals vermoeidheid, spierpijn en spierzwakte. Deze klachten zijn niet zo ernstig dat er volledige verlammingen optreden, zoals soms wel gebeurt bij kinderen die polio hebben.

Als jij deze ziekte niet hebt gehad als kind, hoef je je geen zorgen te maken. In Nederland is de vaccinatiegraad zo hoog, dat ook niet-gevaccineeren nauwelijks risico lopen, omdat het virus zich niet kan verspreiden. Ik heb eigenlijk ook geen idee of het virus schadelijk is voor volwassenen, maar je kunt je natuurlijk ook alsnog laten inenten als je dat wilt. Als je wél als kind polio hebt gehad, heb je een kleine kans dat je later alsnog klachten ontwikkelt. Als je er niet zeker van bent, vraag dan je ouders of je huisarts ernaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het belangrijkste in deze vraag is:
Hoe sta jij tegen inentingen?
Ben jij ook tegen het inenten, dan zul je moeten afwachten of er ooit weer polio komt in Nederland, dan pas zul je gevaar lopen.
Ook als je van plan bent om naar een land te gaan waar nog polio heerst, loop je het risico.

Ben jij niet tegen het inenten:
Dan zul je moeten informeren of je nog ingeënt kan worden, op deze manier heb je voor jezelf een beveiliging.

Dit zegt niks over de verstandshouding met je ouders, waarschijnlijk blijf je hen gewoon respecteren en wordt er niks tegen hen gezegd, want waarom zul je dat zeggen, het is jou leven, wel door je ouders gegeven, maar daarom mag je wel zelf je keuzes maken (je bent uitendelijk 20/21) dus volwassen.
Heb je nog dezelfde huisarts als je ouders, dan zou ik je aanraden de eventuele inenting ergens anders te laten doen, niet dat hij dit tegen je ouders mag zeggen (hij heeft zijn geheimhouding) maar wel uit het feit dat hij je ouders kent en daardoor je misschien kan beïnvloeden in je keuze.