Hoelang duurt het voordat je geneest van griep?

Sinds vorige week dinsdag ben ik al ziek en het lijkt alleen maar erger te worden, nu ook verkoudheid erbij en ook veel vaker dat ik het overgeven aan het weg slikken ben. Ik ben dus ook vanaf vorige week dinsdag ziek gemeld op mijn werk, ik werkte daar pas net een week en ik vind het dus ook heel vervelend dat ik me morgen weer ziek moet melden als ik me nog steeds zo voel in de ochtend. Maar ik doe fysiek heel actief werk en dat ga ik echt niet trekken. Graag zou ik willen weten hoelang het ongeveer duurt voordat ik beter ben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16K
Erna55
7 jaar geleden
Ben je al bijna 2 weken ziek en wordt het niet minder ? Dan is het tijd om naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afgelopen week dinsdag, dus bijna een week nu
Pieter2011
7 jaar geleden
Heel vervelend voor je nieuwe werkgever, maar minstens even vervelend voor jou. Maar ja, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Met een flinke griep ben je zó een week of tien dagen verder. Gewoon 'uitgriepen' dus en dan weer aan de slag. In principe kan dat zodra de koorts gezakt is, maar in sommige beroepen zien ze je liever niet terugkomen voordat je bent uitgehoest/-gesnotterd en je je weer redelijk fit voelt. Sterkte!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik ben pas dinds vandaag weer 100% fit.
Ik ben maandag 14 november ziek uit de nachtdienst gekomen.

Het beste antwoord

Griep duurt normaal gesproken hooguit een week, maar daarna moet je nog herstellen en dat duurt bij de één nu eenmaal langer dan bij de ander. Verkoudheid en griep worden vaak door elkaar gehaald, maar ook van een verkoudheid kun je best ziek zijn en dit duurt niet zelden langer dan een echte griep (al is de herstelperiode minder lang, van een echte griep kun je behoorlijk verzwakken).

Misselijkheid en braken horen niet echt bij griep; het kán voorkomen samen met griep, maar als deze klachten op de voorgrond staan, denk je eerder aan buikgriep (wat trouwens niets met griep te maken heeft) dan aan griep. Griep is immers een infectie van de bovenste luchtwegen. Verkoudheidsklachten (hoesten, keelpijn, verkouden gevoel) horen daar sowieso al bij, naast de koorts, spierpijn, hoofdpijn, gevoel van zwakte, etcetera. Jij geeft aan dat je eerder al ziek was en je nu pas luchtwegklachten c.q. verkoudheids(achtige)klachten hebt, wat mij doet afvragen of er wel sprake is van griep. Mogelijk is er iets anders aan de hand of lopen er wat dingen door elkaar.

Zowel griep als verkoudheid als buikgriep zijn virusinfecties die veroorzaakt kunnen worden door een veelheid aan virussen. Je kunt dus tweemaal achter elkaar een verkoudheid hebben die veroorzaakt wordt door twee verschillende virussen, en datzelfde kan gebeuren met een griep of buikgriep. Dat maakt het moeilijk om een ziekteduur te voorspellen. In het algemeen wordt wel aangeraden om contact op te nemen als je langer dan vijf dagen hoge koorts hebt, als de koorts weer terugkomt na enkele koortsvrije dagen, of natuurlijk als je erg benauwd wordt, niet meer voldoende kunt drinken of ernstig verzwakt.

Dus hoe lang het precies gaat duren? Zoals ik al schreef is dat moeilijk te voorspellen, zeker als niet helemaal duidelijk is wat er aan de hand is (is het wel griep, of is het buikgriep, of toch iets anders?) Vaak zal iemand na een week wel redelijk hersteld of in elk geval koortsvrij zijn, maar echt herstel kan langer duren. Ook als je zwaar werk hebt en/of flink ziek bent geweest, kun je er normaal gesproken wel vanuit gaan dat je met griep, buikgriep of een flinke verkoudheid in elk geval niet langer dan twee weken uit de roulatie zult zijn.

Als je twijfelt aan hoe snel het voor jou verstandig is om je werk te hervatten, kun je trouwens altijd overleggen met je bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige 'gelukkigen' mogen het tot twee weken doorstaan.

Er zijn natuurlijk antivirale middeltjes die helpen maar daar moet je langs een arts voor gaan zou ik denken.
Wat paracetamol voor het slapen gaan zorgt er ook meestal voor dat je de dag nadien een beetje beter kan opstaan en minder last hebt.