is het normaal dat een baby het niet fijn vind (zelf storend) om kusjes te krijgen ? je zou zeggen dat hij genegenheid en veiligheid zoekt ?

de kleine is ongeveer 4 weken oud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreft het alleen kusjes krijgen of elke aanraking? En is dit ook bij de ouders het geval?

Antwoorden (4)

Ja dat kan. Voor een baby is veiligheid en liefde iets heel anders dan kusjes krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je baby is misschien moe en overprikkeld. Een baby kan je dat duidelijk maken via lichaamstaal, dus door zich af te wenden. Tuurlijk heeft een baby lichaamlijke aanraking nodig, maar heeft soms net even geen zin, net als wij volwassenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan natuurlijk zijn dat je baby gewoon niet zo aanhankelijk is. 4 weken is trouwens nog best heel jong en zal aan alles nog moeten wennen.
Mijn dochter van 3,5 vind het nog steeds niet fijn om gekust of geknuffeld te worden, dit zit gewoon in haar karakter.
Als ze wat genegenheid nodig heeft komt ze er zelf wel mee en soms wordt ik ook overstelpt door kussen van haar.

Je went aan elkaar, en ik vind het nu heerlijk als ze af en toe lekker bij me komt knuffelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kindje van 4 weken beseft niet dat dit een vorm van genegenheid is.
Probeer i.p.v. kusjes eens om je kindje lekker tegen je aan te houden en doe daar een extra dekentje om.
Zodat hij/zij de verbinding met jou voelt.
Dit voelt eerder 'veilig' dan een kusje.