Wat kan ik doen aan mijn Globusgevoel?

Ik weet niet, het begon vorig jaar opeens, tijdens schooljaar is het rustig gebleven en nu heb ik het weer.
Ik kan niks vinden en ik weet niet wat ik moet doen.

Globusgevoel: Het gevoel alsof je een brok in je keel hebt, en niet goed kan ademhalen (alsof er een strakke band omheen zit)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Sluit ook uit dat het niet een somatische oorzaak heeft, bijv grote tonsillen (keelamandelen) of allergie (de meest voorkomende oorzaken naast de nummer 1: spanning). Andere mogelijkheden zijn veel zeldzamer, zoals kanker of een spierziekte, maar vaak heb je dan ook andere symptomen. Dit kan je doen door naar de huisarts te gaan, kijk zelf eens in je keel met een zaklamp, straks zie je van die enorme keelamandelen, probleemopgelost!) of ga naar de logopedist.

Mijn advies: ga naar de logopedist! Deze kan heel goed kijken en helpen, je ademhaling, houding, manier van slikken, enz. Als deze twijfelt zal ze je zeggen dat je bijv. een slikvideo moet laten maken. Maar met de oefeningen die ze je zal geven (kaaklosmaken, "naaaaamennnnnn noeeeemennnnnn" spraakoefeningen enz) zullen zeker helpen als je spanningklachten hebt in dat gebied.
Sterkte, globusgevoel sucks ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben maar een leek maar als ik jouw vraag lees denk ik dit:
Zorg dat je vrij kan ademen door goed rechtop te zitten en te lopen. Rug recht, borst vooruit. Ook in onbewaakte momenten. Dan ontspannen je halsspieren. Het is veel makkelijker voor het lichaam als je hoofd recht boven je torso staat in plaats van naar voren hangt. Kost minder energie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Buikademhaling? of adem je oppervlakkig op borst? Als je evt. niet lekker ademt, kun je kundalini yoga proberen. Ik heb het ooit één dag een keer gedaan. Wordt je superrelaxed van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op gezondheidsplein staat een stukje waarin het één ander wordt uitgelegd alsmede de behandeling.

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/1302/globusgevoel-brok-in-de-keel/behandeling