Klopt het dat er veel onwetendheid is over het gebruik van de pil?

Het valt me op dat er dagelijks veel vragen over het gebruik van de pil worden gesteld.
Is het inderdaad zo dat er veel onwetendheid is, en zo ja, hoe komt dat?
Is de gebruiksaanwijzing niet duidelijk?
Geven huisartsen onvoldoende advies of uitleg?
Of is er een andere oorzaak?

Mijn vorige vraag over dit onderwerp is verwijderd, hopelijk blijft deze, anders geformuleerde, vraag wel staan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat ik mijn antwoord van gisteren niet ergens opgeslagen heb. De vraag was net verwijderd toen ik 'm wilde posten..
Ritsuka
12 jaar geleden
Als iemand weet hoe de pil werkt, gaat ze het ook niet vragen op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien gaat men tegenwoordig steeds jonger aan de pil, met als enige kennis dat je niet zwanger wordt als je de pil slikt.
De bijsluiter lezen, opletten bij biologie, kennis van cyclus ed is er niet meer bij. Denk dat men in mijn tijd een stuk bewuster koos voor de pil. 'want het zijn toch hormonen wat je slikt'. Staan de kinderen van nu niet bij stil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt je week-deadline gehaald met deze vraag, leuk voor jou en bij deze een + van de Glimlach Juf er bovenop ;-)

Het beste antwoord

Ja hoor, dat klopt. Ik denk dat veel meiden en vrouwen de bijsluiter ook niet lezen, omdat het een middel is dat zoveel gebruikt wordt, dat ze er vanuit gaan dat het veilig is, weinig bijwerkingen heeft, en misschien gaan ze er ook wel maar vast vanuit dat ze alles al weten.

Ik merk trouwens dat ook veel huisartsen en andere mensen in de zorg niet de juiste informatie hebben en geven. Zo slik ik de pil altijd door, en als dat zo eens ter sprake komt, krijg ik vaak de opmerking van mensen dat "dat toch niet goed kan zijn", en "dat je lichaam toch die zooi een keer kwijt moet". Als iets simpels zoals het feit dat je baarmoederslijmvlies zich niet opbouwt als je de pil slikt, al niet bekend is, zullen er ongetwijfeld veel andere feiten ook niet bekend zijn. En ik hoor heel vaak van mensen dat hun huisarts of zelfs gynaecoloog hen verteld heeft dat ze minstens een x maal per jaar een stopweek moeten houden. Dat is toch opmerkelijk, aangezien de stopweek alleen nut heeft voor vrouwen die zonder stopweek snel last hebben van doorbraakbloedingen. Zelfs bij een ziekenhuisopname krijg ik zulke opmerkingen nog wel eens, als men mij vraagt "waar ik zit in mijn pilstrip", en ondanks dat mijn huisarts weet dat ik in principe niet aan stopweken doe, staat op mijn pildoosje keurig "3 weken en 1 week stop".

Ik denk dat het ook komt doordat zoveel mensen de pil slikken, dat iedereen er wel iets over denkt te weten. Meiden krijgen informatie van hun moeder, van vriendinnen, van school, en van hun tante of buurvrouw. Bij middelen die niet zoveel gebruikt worden, krijg je die informatie uitsluitend via je arts of apotheker, maar over de pil roept iedereen wel iets. En wellicht is dat ook de denkfout die huisartsen maken en waardoor ze weinig tot geen uitleg geven, dat ze er vanuit gaan dat de werking van de pil behoort tot de algemene kennis.

EN het verkrijgen van een pilrecept is natuurlijk ook relatief gemakkelijk. Ik durf te wedden dat veel huisartsen hem voorschrijven wanneer via de assistente hier telefonisch om verzocht wordt, misschien zelfs ook wel als een moeder belt voor haar dochter. En het herhaalrecept voor de pil vaak over een heel jaar, terwijl voor de meeste andere middelen hooguit drie maanden worden aangehouden. Dat zegt ook al iets over het gemak waarmee het recept te krijgen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, plus.
Maar...tijdens het lezen rijzen er bij mij nog meer vraagtekens hoor! Stopweken doorslikken, de artsen, de gebruiksaanwijzing en het ziekenhuis zeggen allemaal dat dit slecht is, maar jij weet dat dat niet zo is?
Hoe zit dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet juist van mijn gynaecoloog de pil door slikken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stopweek van de pil is medisch gezien volstrekt onnodig. Behalve dan dat sommige vrouwen snel last krijgen van doorbraakbloedingen als zij niet regelmatig een stopweek inlassen. Maar bij pilgebruik wordt het baarmoederslijmvlies slechts heel beperkt opgebouwd, dus hoeft het ook niet uitgescheiden te worden. Inmiddels blijkt uit allerlei onderzoeken dat het doorslikken van de pil onschadelijk is, en veruit de meeste artsen zullen dit ook bevestigen. Het advies om af en toe een stopweek te houden, is meestal vooral gevoelsmatig: het voelt blijkbaar niet natuurlijk om helemaal niet meer ongesteld te zijn (al bevalt het mij uitstekend, moet ik zeggen ;-)) Hoewel dit mij vooral bekend is uit allerlei onderzoeken, is het trouwens ook niet zo dat ik volledig op eigen initiatief de pil continu doorslik. Mijn huisarts heeft ooit (ik meen in of net na zijn studententijd) onderzoek hiernaar gedaan, en is er dus bekend mee. Hij vindt vooral dat ik veel geluk heb dat mijn lichaam het doorslikken zo goed tolereert, omdat de meeste vrouwen vaker een stopweek moeten houden vanwege doorbraakbloedingen. Bij mij is dit gemiddeld eens per jaar. De illustratie van het pilrecept toont dan ook aan dat het blijkbaar zo gewoon is dat een vrouw eens per maand een stopweek inlast, dat zelfs wanneer een huisarts het voorstaat om dit niet te doen, en de redenen achter deze keuze van mij als patiënt kent, toch het recept de stopweek nog aangeeft. Ik kan je een paar links geven naar algemene sites, maar zal ook nog even kijken of ik meer wetenschappelijke artikelen hierover kan vinden. Eerst deze:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/32834-de-pil-doorslikken-geen-stopweek-is-het-schadelijk.html
http://www.mijnanticonceptie.nl/ik-wil-starten-met-de-pil/geen-stopweek
http://www.depers.nl/binnenland/584780/Nooit-meer-ongesteld.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptiepil Zoals je ziet is deze informatie redelijk algemeen bekend, en toch kom ik verbazingwekkend vaak tegen dat mensen het vreemd vinden dat ik geen stopweek hou, of dat ze stellen dat dit "toch zeker nooit gezond" kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok dan, bedankt.
Inderdaad verbazingwekkend inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord lies +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hele principe van de stopweek is ingelast omdat toen de pil op de markt kwam, bleek dat vrouwen het onnatuurlijk vonden als ze niet iets menstruatie-achtigs kregen, en huiverig waren dat ze toch zwanger zouden kunnen zijn.
Desondanks denken echt heel veel mensen dat je door de pil dóór te slikken wel klaar zou zijn voor een onttrekkingsbloeding, maar die niet krijgt, dus dat dat zich 'ergens ophoopt'.
Het beetje slijmvlies dat zich opbouwt, wordt gewoon net zo hard weer afgebroken, daar heb je geen stopweek voor nodig.
Maar men is inderdaad compleet gericht op 3 weken slikken, 1 week niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controle op zwangerschap wordt inderdaad vaak genoemd als argument, maar ook dat vrouwen het op een andere manier onnatuurlijk vonden, én dat de pil o.a. door de kerk nogal kritisch werd bekeken, en het zou natuurlijk opvallen als een vrouw ineens niet meer ongesteld zou worden. De stopweek voelde dan wel zo veilig en prettig, voor zowel de vrouw als haar omgeving. Er is ook een theorie dat de mannen (destijds waren het toch vooral mannen in de wetenschap) die de pil uitvonden, dachten dat vrouwen op de één of andere manier gehecht zouden zijn aan hun maandelijkse bloeding. Euhuh.

Andere antwoorden (6)

Niet alleen over de pil, Skusme er is over het algemeen heel veel onwetendheid over alles dat met sexualiteit te maken heeft en dat beslist niet alleen bij jongeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helaas waar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben er ook bang voor.... +
Ja, het valt mij ook op dat de mensen er weinig vanaf weten.
Misschien dat de dokter ze te weinig uitleg geven, of ze lezen de gebruiksaanwijzing niet.
Het zal mooi zijn als er af en toe iemand op de middelbare school zal komen voor een eenvoudige lezing erover, want het is belangrijk genoeg !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , vooral de jongere meiden nemen tegenwoordig niet meer de moeite om een bijsluiter te lezen , die nemen de pil in en gaan aan de slag ! En als de menstruatie een dag later komt dan normaal , komt hier gelijk weer een vraag over de pil en zwangerschap. Dus ja is het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik weet niet of het onwetendheid is... Maar dokters geven opzich goede informatie en de bijsluiters staat ook alles in...
Maar tegelijker tijd circuleren er zoveel spook verhalen op het internet... Dat vrouwen in de war raken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou er dus een "pil gebruik voor dummies" moeten komen...
De bijsluiter is dusdanig geschreven dat er geen onduidelijkheden in staan... Daarnaast kan de gebruikster bij vragen terecht bij de huisarts of de apotheek...
Dus het ligt in de meestegevallen bij de bereidheid van gebruikster om zich goed te verdiepen.. En op de juiste manier informatie te zoeken..., en geen aannames te maken..
Ik vrees dat de voornaamste reden ligt in het feit dat je de pil tegenwoordig ook via andere bronnen dan de huisarts kunt krijgen, en vooral dat de gebruiksaanwijzing beslist niet gelezen wordt.
De vele vragen over pilgebruik op GV zijn daar een duidelijke aanwijzing voor, maar ook van vriendinnen van mijn dochters hoor ik soms de laatste spookverhalen.

Het gebrek aan kennis betreft niet alleen de pil trouwens, maar strekt zich uit over het hele gebied van seksualiteit. Waar de kindjes vandaan komen weten de meeste meiden in grote lijnen wel (in grote lijnen !!!) , maar de pornoficatie van de samenleving heeft flink gehakt in de serieuze voorlichting, en dat valt hier dagelijks te merken. Blijkbaar worden er zowel in de opvoeding thuis als op scholen grote stukken overgeslagen, in de veronderstelling dat de kinderen het toch al wel weten of omdat er om de een of andere reden nog steeds een taboe op ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hangt het antwoord op die vraag af van de doelgroep waaraan je deze vraag stelt.
Er zijn altijd middens waar nog steeds weinig gepraat wordt over seks of voorbehoedmiddelen en dus blijven jongeren ook langer onwetend over het bestaan, de werking of het gebruik van de pil.

In sommige scholen wordt er meer aandacht aan besteed dan in andere maar dat geeft volgens mij nog geen garantie dat men daardoor ook echt luistert naar hetgeen erover gezegd wordt.

Wat ik bovendien merk is dat jongeren veel minder gestructureerd leven dan wij vroeger en daardoor is de pil voor hen een onbetrouwbaar voorbehoedsmiddel geworden. Voor optimaal effect dien je immers elke dag op hetzelfde tijdstip je pil in te nemen. Hoeveel jongeren ken jij nog die zowel in de week, het weekend als de schoolvakanties op een vast tijdstop opstaan en/of gaan slapen?
Vele jongeren proberen eerst wat anders uit doch als ze merken dat er ook aan andere voorbehoedmiddelen nadelen zitten dan gaan ze op onderzoek naar de voor- en nadelen van de pil. Vaak willen ze weten hoeveel ze mogen afwijken van de standaardvoorschriften in plaats van zichzelf er toe aan te zetten om zich gewoon aan de standaard voorschriften te houden.

Ik denk dus niet dat de jongeren slecht geïnformeerd zijn doch dat ze wachten om er vragen over te stellen als hún hoofd er naar staat, begrijp je?

Zo ervaar ik het in mijn omgeving, doch zoals ik reeds schreef bij het begin.
De antwoorden op deze vraag zullen nooit eensluidend zijn.
Hoeft ook niet wat mij betreft.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord, anders verneem ik het wel.

Groetjes