waar komt de benaming: "ongesteld" vandaan? dat klinkt heel negatief is daar een reden voor?

vraag het me gewoon af

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Ongesteld zijn is net zoiets als "onwel" zijn. Alleen wordt het woord ongesteld tegenwoordig bijna alleen nog maar gebruikt om de menstruatie aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik als man zijnde voel me ook wel eens onwel. ik ben echter nooit . . . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom. Vroeger waren mannen ook ongesteld als ze ziek waren of zich niet fit voelden. Tegenwoordig gebruiken we het eigenlijk alleen nog maar om te verwijzen naar de dagen dat een vrouw menstrueert. Ook niet eens als aanduiding van de klachten die soms veroorzaakt worden door een menstruatie, maar puur over het feit dat een vrouw in 'die periode van de maand' zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ter aanvulling op Lies:
de etymologie (waar komt het woord vandaan) Ongesteld [lichte mate van ziek] 1784 - 1785, vlg. ongestelt [in slechte toestand verkeerend] 1301-1350 van on- [slecht] + het verl.deelw. van gestellen [stellen, in orde brengen, herstellen]
Bron: Van Dale

Andere antwoorden (3)

Je bent niet op je best, bijv. Wat chagrijniger. je bent dus wat minder 'gesteld', oftewel ongesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een oud woord voor wanneer je je niet zo lekker voelt.
Het is dus niet zo goed met je gesteld.

Later is dit dus de manier geworden voor vrouwen om op een nette manier te zeggen dat ze menstrueren en is de algemene betekenis van het woord daarin verloren gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met niet helemaal fit zijn, maar nét niet erg genoeg om het 'ziek' te noemen.
Vroeger werd in het journaal op TV weleens gezegd dat Prins Bernhard ongesteld was. Dat zorgde dan toch, vooral onder de meiden, voor hilariteit!