Heeft het innemen van een medicijn oraal of rectaal invloed op de opneemsnelheid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
24.7K

Antwoorden (3)

Ja, rectaal werkt sneller. In de endeldarm wordt medicatie direct opgenomen, indien oraal ingenomen moet de medicatie eerst in het spijsverteringskanaal komen voordat het wordt opgenomen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft het ook niet te maken met de Pkz van een medicijn? Als de Pkz bv. 3 is geldt het dan nog steeds?
Ja. Bijvoorbeeld bij paracetamol is de opnamesnelheid van een zetpil langzamer dan bij orale inname van een pil.

----- uit bron ----
Daarnaast zijn er, natuurlijk, ook nadelen aan het gebruik van zetpillen:
- Gebruiks(on)gemak
- Opname van het geneesmiddel soms tot 50% lager dan orale toediening.
- De hoeveelheid geneesmiddel die uit de zetpil wordt opgenomen is vaak wisselend, door wisselende verblijfsduur of te hoog inbrengen.
- Opname van het geneesmiddel soms trager, bijvoorbeeld paracetamol: de totale biologische beschikbaarheid is gelijk aan orale toediening, echter de opname is veel langzamer uit een zetpil. -------
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Dat klopt.
De vraag gaat over opnamesnelheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Noem dan ook de voordelen, anders wordt het nogal eenzijdig. Voordelen rectale toediening boven orale toediening: v Geen first-pass effect
v Toepasbaar bij misselijkheid en braken
v Geen irritatie van het maagdarmkanaal (dit geldt niet voor EC-tabletten)
v Toepasbaar bij bewusteloosheid
v Soms een snellere werking
v Minder gevaar bij overdosering
v Toepasbaar bij slikklachten (m.n. bij kinderen)
v Toepasbaar voor lokale effecten Met als aanvulling dat het first-pass effect groot kan zijn, vooral bij lage doseringen.
De meest gebruikte toedieningsweg is toediening door de mond. Dit wordt ook wel ‘oraal’ of ‘per os’ genoemd. Het medicijn gaat dezelfde weg als het voedsel. Als het in het bloed wordt opgenomen, zal het, afhankelijk van het medicijn, zijn werking op bepaalde organen uitoefenen.

Hoe lang het duurt voordat een medicijn werkt, hangt af van verschillende factoren. Hierbij is niet alleen de toedieningsvorm belangrijk , maar ook of er sprake is van een gevulde of van een lege maag. Bij een gevulde maag is ook nog de aard van het voedsel belangrijk. Verder bepaalt de mate van lichaamsbeweging (rusten of rennen) na inname, de snelheid van het intreden van de werking.

Een nadeel van de rectale toediening is de soms onbekende en onzekere opname door het slijmvlies van het rectum. Ook de verblijfsduur is onbekend, zeker als de darm gevuld is.
fremar