Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is carbasalaatcalcium net zo'n goede bron van salicylzuur als aspirine?

Op verschillende sites heb ik gelezen dat een mengsel van aspirine, citroensap en water goed helpt bij het zachtmaken van eelt. Dit komt door het (acetyl)salicylzuur dat in de aspirine zit. Als 'vervanger' van aspirine wordt tegenwoordig echter steeds meer carbasalaatcalcium (Ascal) gebruikt, wat een calciumzout (of iets dergelijks) is van acetylsalicylzuur.

Nu is mijn vraag of carbasalaatcalcium eenzelfde resultaat op zou leveren als aspirine in dit mengsel. Met andere woorden: is het net zo'n goede bron van salicylzuur als aspirine?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat je een denkfout maakt.
Salicylzuur is een heel andere verbinding dan aspirine.
En de verbinding Ca-aspirine(carbasalaatcalcium) heeft weer andere eigenschappen.
Je kunt deze stoffen niet als een bron van salicylzuur zien.
Wel zijn er natuurlijke bronnen van salicylzuur zoals wilgentenen waaruit salicylzuur te winnen is.
Het is ook als chemische stof te koop.
Bij carbasalaatcalcium en aspirine is ook de pH onderling en tov. salicylzuur zeer verschillend.
Salicylzuur is een zwak zuur maar verweekt inderdaad eelt.
Ik raad af om afgeleide verbindingen te gebruiken omdat die chemisch TOTAAL verschillende eigenschappen (kunnen) hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding