Teveel paracetamol zetpillen ingenomen. Wat kan er gebeuren en welke behandelingen zijn er?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
wat versta je onder 'te veel'? 3 in plaats van 2? of 10 in plaats van 2?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik jou was zou ik gelijk contact opnemen met een arts.
tinus1969
9 jaar geleden
Een echte (grote) overdosis paracetamol maakt je lever kapot. Huisarts dus bellen voor echt advies.

Het beste antwoord

Dat is vooral afhankelijk van wat "te veel" is in dit geval. Hoewel het niet onmogelijk is, kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand tien of twintig van die zetpillen erin steekt - sorry voor de wat plastische uitdrukking. Gelukkig treedt meestal schade pas op bij een grotere overdosering, maar vanaf ongeveer 5 tot 7,5 gram in één keer zijn in studies al schadelijke effecten gevonden. Als je de hoogst gedoseerde zetpil hebt, die van 1000 mg, zou je er dan vijf of zes tegelijk moeten hebben gebruikt. En meestal zorgt zo’n dosering dus nog niet voor (ernstige) permanente schade, hoewel een stapeling over langere tijd, zeker in combinatie met alcoholgebruik en gebruik van andere medicatie die de lever belast, zeker wel gevaarlijk kan zijn. Doseringen van 10 of 20 mg in één keer zijn nog veel gevaarlijker en geven een groot risico op permanente leverschade.

Wat er kan gebeuren, hangt dus vooral af van de dosering en van de mate waarin je lever eventueel beschadigd raakt. In de meeste gevallen zal er – gelukkig – niets gebeuren. Maar bij een ernstige overdosis kan leverfalen optreden. Alleen een levertransplantatie zou iemand dan nog kunnen redden, maar die komt bij acuut leverfalen zelden op tijd. Wat er dan gebeurt, is dat iemand eerst misselijk kan worden en kan gaan braken en overmatig zweten. Binnen een dag of twee a drie zal dat verergeren en zal een patiënt veel pijn krijgen rondom de lever, geel worden, en kunnen ook andere organen het af laten weten. Je kunt erdoor overlijden.

Om schade zoveel mogelijk te voorkomen is het uiterst belangrijk om op tijd medische hulp in te roepen. Als je per ongeluk twee in plaats van één zetpil hebt genomen dan hoef je hier niet bang voor te zijn, maar als je vier of vijf gram tegelijk hebt genomen, bel dan je arts. Acetylcysteïne werkt als een soort antigif tegen paracetamolvergiftiging: bij een matige of ernstige overdosis zal dit via het infuus gegeven worden in het ziekenhuis. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk (ik dacht binnen acht uur) na het nemen van de overdosis gebeurt. Daarnaast is het belangrijk dat iemand bij een echte overdosis medisch in de gaten wordt gehouden: ook als er symptomen zijn van leverfalen, betekent dit nog niet dat iemand ten dode is opgeschreven. Het is mogelijk om zo’n vergiftiging te overleven, maar het is wel heel belangrijk om op tijd hulp te zoeken. Juist het feit dat je de eerste dag vaak weinig merkt van een paracetamoloverdosis, maakt het zo gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dit het beste antwoord, omdat er o.a beschreven wordt wat er zoal aan gedaan kan worden, zoals infuus en actieve kool. Heb gelijk na het plaatsen van deze vraag de ambulance gebeld en die is gekomen en heeft mij naar de eerste hulp gebracht, waar ik dus de actieve kool kreeg en ook infuus. Had 20 zetpillen van 1000 mg in mijn anus gestoken (sorry voor rare woord gebruik, maar kan het niet anders zeggen).

Andere antwoorden (2)

Langdurig gebruik van hoge doseringen of eenmalige zeer hoge inname kan wel aanleiding geven tot vergiftigingsverschijnselen. Met name bij ouderen, kleine kinderen, bij leveraandoeningen, chronisch alcoholisme, chronische ondervoeding en bij gebruik van enzyminducerende middelen is er een risico op intoxicatie. Overdosering kan fataal zijn. Een dosis van 20–25 g wordt als dodelijk beschouwd. Symptomen: anorexie, misselijkheid, braken, bleekheid en abdominale pijn treden gewoonlijk binnen 24 uur op. Bewusteloosheid treedt in het algemeen niet op. Leverbeschadiging (geelzucht, levernecrose) treedt op indien de paracetamoldosis de verwerkingscapaciteit overbelast. Een overdosis van 7,5 g of meer bij volwassenen of > 140 mg/kg lichaamsgewicht bij kinderen veroorzaakt hepatische cytolyse, resulterend in hepatocellulaire insufficiëntie, metabole acidose en encefalopathie, welke kunnen leiden tot coma en dood.
Nu aan u om te beslissen om zo vlug mogelijk een ziekenhuis op te zoeken.
fremar
9 jaar geleden
De volgende dingen kunnen gebeuren:
-misselijkheid
-braken
-bleekheid
-pijn in de onderbuik
-leverbeschadiging

Bij een échte overdosis,(dus niet 1tje te veel, maar echt veel te veel) dien je gelijk in het ziekenhuis opgenomen te worden.