Kun je Voltaren Emugel gebruiken voor schouderpijn?

Voor het gewricht en spieren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23.1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Tijgerbalsem! En de andere zalfjes en gels niet kopen is allemaal troep en werkt toch niet. En als je iemand hebt die de Tijgerbalsem voor je kan smeren is dat helemaal fantastisch want een schouder kan je zelf zo moeilijk bij.

Het beste antwoord

Voor zover het werkt, werkt het ook bij schouderpijn, alleen waar je smeert maakt eigenlijk niet zo veel uit ;-)
De reclame wil je doen geloven dat de werkzame stof (bij Voltaren is dat diclofenac, een ontstekingsremmende pijnstiller) OP de plaats van de pijn werkt. Helaas dringen crèmes zo diep niet door, maar de werkzame stof wordt wel via de huid opgenomen en via de bloedbaan daarheen getransporteerd waar alle pijnstillers WEL werken : in je hersens. De dosis is echter wel lager dan in een pilletje, maar kan - samen met het placebo-effect - net genoeg zijn. En je loopt via die wijze van toediening in elk geval minder risico op maagklachten, de bij diclofenac wel een reëel risico / bijwerking zijn.

Eigenlijk is het belangrijkste risico voor vrouwen die zwanger zijn en om die reden geen diclofenac mogen gebruiken ; door het te smeren kan het via het bloed wel degelijk ook de baby bereiken. Dus ook al werkt het minder goed, het is niet per definitie minder gevaarlijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je overigens leest wat de bijwerkingen zijn van dit medicijn dat eigenlijk vroeger alleen voorgeschreven werd voor zeer ernstige pijnen , zou ik je overigens adviseren gewoon een wat onschuldiger pijnstiller te slikken, en je schouder gewoon lekker warm te houden met een paardenbalsem, of nog beter ,gewoon met een warme kruik of doek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, bij het schoudergewricht heeft dit echt geen zin. Op de plekken waar de gewrichten dicht bij de huid zitten, zoals bij de vingerkootjes, kan het nog enigszins werkzaam zijn, maar voor de diepere gewrichten niet, dit omdat deze te diep onder de huid liggen, waar de werkzame stoffen niet terecht kunnen komen. Deze informatie heeft mijn huisarts ooit gegeven, toen mijn zoon knieklachten had door een sportblessure. Plus voor het deel in je antwoord waarin je aangeeft dat de creme niet diep genoeg doordringt dat het de pijn in het schoudergewricht verlicht.