Is ritalin slecht voor je?

Ik heb ADD en maak me zorgen over de pillen die ik slik want dat is namelijk ritalin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Ritalin is slecht als je misbruik maakt van de dosering die je van je arts krijgt. Volg de regels goed op en dan zou er niets moeten zijn. Onderaan plaats ik een lijstje van alle bijwerkingen die MOGELIJK zijn op basis van meerdere bronnen. LET OP: Dit wil niet zeggen dat ze ook bij jou zijn of zullen gebeuren.

Er zijn veel onderzoeken naar gedaan en onderaan kun je een lijstje bekijken met alle BEKENDE en MOGELIJKE gevolgen (Op basis van meerdere Bronnen/Persoonlijke Ervaringen van DERDEN):

‘Ritalin en prozac beïnvloeden boodschapperstoffen (neurotransmitters) in de hersenen. Ritalin neutraliseert dopamine (onder andere betrokken bij concentratie) waardoor die langer actief blijft. Dit heeft een gunstige uitwerking op mensen met de aandachts- en concentratiestoornis ADHD. Maar wellicht heeft het middel nog andere effecten op met name jonge hersenen.

‘We weten uit eerder onderzoek dat ADHD-patiënten die als kind zijn behandeld met ritalin minder vaak in aanraking komen met politie en justitie,‘ aldus radioloog dr. Liesbeth Reneman, leider van het onderzoek. ‘Ook blijken ze minder gevoelig voor verslaving. Wel is het mogelijk dat ze vatbaarder worden voor angststoornissen en depressies.’

Bijwerkingen:

-verslaving
-Nervositeit waaronder agitatie, angst en prikkelbaarheid
-Problemen met slapen (slapeloosheid)
-verminderde eetlust
-hoofdpijn
-buikpijn
-misselijkheid
-duizeligheid
-hartkloppingen

Andere ernstige bijwerkingen zijn:

-Vertraging van de groei (lengte en gewicht) bij kinderen
-Epileptische aanvallen, vooral bij patiënten met een voorgeschiedenis van epileptische aanvallen
-Gezichtsvermogen wijzigingen of wazig zien

Minder vaak voorkomende bijwerkingen:

-Hoge bloeddruk
-Snelle hartslag (en andere hartproblemen)
-Tolerantie (constante noodzaak om de dosis te verhogen)
-Gevoelens van achterdocht en paranoia
-Visuele hallucinaties (dingen zien die er niet zijn)
-depressie
-cocaïne verlangen
-Dermatosen (geïnfecteerde of zieke huid)
-Urineweginfectie
-Infectie of virale infectie
-Verhoogde ALT-enzym in het bloed (signalering leverschade)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je geen zorgen maken
over je ritalin.
Het is zo, elk voordeel heeft ook
een nadeel.
Als je medicijnen slikt wegen de voordelen
van het je beter voelen altijd op tegen de
bijwerkingen.
Die medicijnen zijn zo goed onderzocht,
dat het heus verantwoord is om ze in te nemen.
Als je geen ritalin neemt en je gaat de hele dag
hyper door het leven,is geen ritalin veel slechter.
12 jaar geleden
Elk medicijn heeft bijwerkingen, en bij het voorschrijven van een middel zal een arts altijd de afweging moeten maken of de mogelijke schadelijke gevolgen opwegen tegen de positieve werking van het middel. Ik neem aan dat je niet zomaar zonder enige uitleg een recept mee hebt gekregen zonder ruimte voor vragen. Als dat wél zo is, moet je de ruimte die je nodig hebt voor je vragen, zelf aangeven. Je hebt recht op uitleg bij het middel dat je voorgeschreven krijgt, het recht om zelf te beslissen of je het wilt nemen, en het recht om mee te mogen denken over mogelijke behandelingen.

Van ritalin zijn vooral op de korte termijn bijwerkingen bekend als hartkloppingen, een hoge bloeddruk, gewichtsverlies en vermindering van eetlust. Die duren meestal een paar weken. Kinderen in de groei die langdurig ritalin gebruiken, hebben bovendien statistisch een grotere kans om achter te blijven in hun groei.

Ritalin heeft een activerende invloed op je centrale zenuwstelstel. Bij mensen met ADHD activeert het juist die hersendelen die werken als een rem. Bij mensen met ADHD en ADD zorgt ritalin er vaak voor dat zij zich beter op één taak kunnen concentreren, dat ze minder impulsief zijn, meer overzicht hebben, minder ongecontroleerde bewegingen hebben (= beter stil kunnen zitten) en vaak ook dat het activeert om dingen te ondernemen, zeker bij die patiënten waar de onoverzichtelijkheid in het hoofd ervoor zorgt dat ze nergens toe komen, omdat ze bedachte activiteiten niet goed kunnen plannen en uitvoeren.

De overweging of de voordelen opwegen tegen eventuele nadelen, is er één die niet alleen aan het begin gemaakt moet worden, maar dat moet gedurende de behandeling regelmatig opnieuw bekeken worden. Je zult ook zelf moeten bepalen of het middel je genoeg positieve werking bezorgt om op te wegen tegen eventuele nadelen op lange termijn. Dit soort dingen kun je dus ook zelf aanzwengelen bij je behandelend arts: als jullie samen eens in de zoveel tijd het effect evalueren en op basis daarvan besluiten of je verder gaat of niet, weet je ook altijd zeker dat er een bewuste overweging is gemaakt om ondanks eventuele nadelen toch met het middel door te gaan. Bij een bewuste keuze hoef je je ook niet al te druk te maken over de vraag of het slecht voor je is of niet, omdat je het er dan samen met je arts over eens bent dat in jouw geval de voordelen groter zijn dan de nadelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rilatin is niet zo goed. Zou je niet beter andere alternatieve therapieën proberen, of deed je dat al?
En die Rilatin als laatste redmiddel houden.
Met alternatief bedoel ik niet homeopathische middelen enzo. Dat laatste is nonsense.
Er bestaan therapieën bij een psychiater en zelfs een logopediste die soms helpen.
Men beweert ook dat voedsel supplementen (visolie) een goede invloed hebben.