Is het verstandig om met een nieuwe antibiotica te beginnen terwijl de vorige niet afgemaakt is?

Mijn vriendin heeft 4 dagen lang hoge koorts (39 graden). Ze is 3 dagen geleden begonnen met de antibiotica Berlocid. vandaag is ze naar de huisartsenpost geweest omdat de koorts hoog bleef. Dokter denkt dat het bronchitis is. Ze heeft nieuwe antibiotica gekregen, de Doxycycline. Is het nu verstandig om met de nieuwe te beginnen terwijl de vorige niet afgemaakt is?

Ze heeft de dokter niet verteld over de vorige antibiotica. Dus ze was ook zelfstandig met de vorige begonnen zonder voorschrift.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Zijn antibiotica dan überhaupt zonder recept te krijgen? Dat verbaast me. En het lijkt me uitermate onverstandig om zomaar aan antibiotica te beginnen zonder overleg met een arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
39 is geen hoge koorts, dat is gewone koorts.
Hoge korst is boven de 40 en gaat gepaard met o.a. ijlen en evenwichtsstoornissen. Verstandig is gewoon uitzieken. http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=716
bronchitis en de meeste verkoudheden en vele vormen van keelpijn en diarree worden veroorzaakt door virussen. Antibiotica hebben geen enkel effect op virussen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dadelijk de docter verwittigen, In de uiterste zou het geen kwaad kunnen maar het kan ook tot de dood lijden. Daartussen zijn er veel mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Berlocid is in Nederland niet vrij verkrijgbaar.
Daar moet ze mee stoppen!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe komt ze aan die Berlocid en WAAROM heeft ze niet tegen de arts gezegd dat ze dat al slikt? Dat is echt verschrikkelijk dom. Bel nu de huisartsenpost of de apotheek en vraag wat je moet doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Berlocid komt idd uit Letland..

Antwoorden (3)

Dat is heel dom, op die manier worden de bacteriën resistent gemaakt voor de antibiotica. Met het gevolg dat niet alleen jouw vriendin steeds zwaardere medicijnen nodig zal hebben, of misschien geen goede medicijnen meer kan krijgen, maar dat geldt dan op den duur voor iedereen die die ziekte oploopt
Dus vertel de dokter dat ze die medicijnen al gebruikt. Die 2 medicijnen kunnen ook samen zorgen dat ze zich nog zieker gaat voelen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
IK heb het zelfde fout antwoord gegeven, de patient stopt niet met de antibiotica maar neemt er een andere bij
anneliez
10 jaar geleden
dat is even dom
Berlocid wordt in Nederland bij mijn weten niet gegeven. Ik neem aan dat het middel uit het buitenland komt? Volgens mij is het cotrimoxazol (bactrimel) en daarin zitten twee verschillende antibiotica, die vaak niet de middelen van de eerste keuze zijn. Wel worden ze bij luchtweginfecties gebruikt als dat middel is aangewezen. Enfin het doxycycline kuurtje zal ook helpen, voorzover het een bacteriële infectie betreft. Als het een virus is, helpt het niet en dan moet ze gewoon uitzieken. Gebruik beide middelen niet gelijktijdig. Begin met de doxy en laat het andere staan. Overigens zou ik bij die temperatuur en indien er geen ernstige longklachten zijn, helemaal geen antibiotica hebben gegeven. Het is onverstandig om zelfstandig met iets te beginnen zonder dat tegen de dokter te zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar berlocid is geen zware medicijn. Het wordt meer gebruikt voor verkoudheid en dergelijke. Dus zal het geen kwaad zijn om idd nu met berlocid te stoppen en met de doxycycline verder te gaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Trimethoprim.aspx?mId=10704&rId=358
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfamethoxazole
(dat zijn de 2 werkzame stoffen)
Goed idee, lekker klungelen met antibiotica. Dat is de snelste weg naar een zware lastig te behandelen ontsteking of iets chronisch. Lees het laatste stukje van dit antwoord nog eens: Overigens zou ik bij die temperatuur en indien er geen ernstige longklachten zijn, helemaal geen antibiotica hebben gegeven. Het is onverstandig om zelfstandig met iets te beginnen zonder dat tegen de dokter te zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heet zwaar. Het zijn antibiotica. Licht of zwaar is niet van belang. Het gaat erom dat je bij verkeerd gebruik ongevoelig kunt worden voor antibiotica en dat het dus niet meer goed werkt als er nog eens een infectie komt. Dat kan dan levensgevaarlijk worden. Dus licht of zwaar doet er niet toe. Het gaat om het SOORT medicijn, niet om de zwaarte ervan.
Het is niet verstandig om twee antibiotica zonder dat de arts of apotheker daarvan op de hoogte is tegelijkertijd te gebruiken. Licht een arts of apotheker hierover in.

Ik wil hierbij wel een paar opmerkingen maken: ten eerste vraag ik af waar je vriendin Berlocid vandaan heeft. Dit is de merknaam voor het medicijn cotrimoxazol (trimethoprim/sulfamethoxazol) en is alleen verkrijgbaar in Estland, Letland en Litouwen. Ten tweede is cotrimoxazol een nogal vreemde keuze bij een bronchitis (ook met koorts) als eerste medicijn dat wordt geprobeerd. Hetzelfde geldt voor doxycycline (tenzij je vriendin een penicilline-overgevoeligheid heeft). Sowieso staat het gebruik van antibiotica bij een bronchitis nogal ter discussie, omdat het weinig effect lijkt te hebben op de ziekteduur en de tijd dat koorts aanhoudt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat die berlocid niet gegeven of gekozen is ivm bronchitis, dat is pas dagen later geconstateerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar, maar als ik de vraag lees heeft ze 4 dagen lang klachten en is ze 3 dagen geleden begonnen met Berlocid, dus vandaar dat ik daar van uit was gegaan. (maar het zou echt een vreemde keuze zijn dus hopelijk is het inderdaad ergens anders voor gebruikt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het middel is NL wel verkrijgbaar maar niet als het specialitė Berlocid.