Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het verstandig om met een nieuwe antibiotica te beginnen terwijl de vorige niet afgemaakt is?

Mijn vriendin heeft 4 dagen lang hoge koorts (39 graden). Ze is 3 dagen geleden begonnen met de antibiotica Berlocid. vandaag is ze naar de huisartsenpost geweest omdat de koorts hoog bleef. Dokter denkt dat het bronchitis is. Ze heeft nieuwe antibiotica gekregen, de Doxycycline. Is het nu verstandig om met de nieuwe te beginnen terwijl de vorige niet afgemaakt is?

Ze heeft de dokter niet verteld over de vorige antibiotica. Dus ze was ook zelfstandig met de vorige begonnen zonder voorschrift.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is heel dom, op die manier worden de bacteriën resistent gemaakt voor de antibiotica. Met het gevolg dat niet alleen jouw vriendin steeds zwaardere medicijnen nodig zal hebben, of misschien geen goede medicijnen meer kan krijgen, maar dat geldt dan op den duur voor iedereen die die ziekte oploopt Dus vertel de dokter dat ze die medicijnen al gebruikt. Die 2 medicijnen kunnen ook samen zorgen dat ze zich nog zieker gaat voelen

Berlocid wordt in Nederland bij mijn weten niet gegeven. Ik neem aan dat het middel uit het buitenland komt? Volgens mij is het cotrimoxazol (bactrimel) en daarin zitten twee verschillende antibiotica, die vaak niet de middelen van de eerste keuze zijn. Wel worden ze bij luchtweginfecties gebruikt als dat middel is aangewezen. Enfin het doxycycline kuurtje zal ook helpen, voorzover het een bacteriële infectie betreft. Als het een virus is, helpt het niet en dan moet ze gewoon uitzieken. Gebruik beide middelen niet gelijktijdig. Begin met de doxy en laat het andere staan. Overigens zou ik bij die temperatuur en indien er geen ernstige longklachten zijn, helemaal geen antibiotica hebben gegeven. Het is onverstandig om zelfstandig met iets te beginnen zonder dat tegen de dokter te zeggen.

Het is niet verstandig om twee antibiotica zonder dat de arts of apotheker daarvan op de hoogte is tegelijkertijd te gebruiken. Licht een arts of apotheker hierover in. Ik wil hierbij wel een paar opmerkingen maken: ten eerste vraag ik af waar je vriendin Berlocid vandaan heeft. Dit is de merknaam voor het medicijn cotrimoxazol (trimethoprim/sulfamethoxazol) en is alleen verkrijgbaar in Estland, Letland en Litouwen. Ten tweede is cotrimoxazol een nogal vreemde keuze bij een bronchitis (ook met koorts) als eerste medicijn dat wordt geprobeerd. Hetzelfde geldt voor doxycycline (tenzij je vriendin een penicilline-overgevoeligheid heeft). Sowieso staat het gebruik van antibiotica bij een bronchitis nogal ter discussie, omdat het weinig effect lijkt te hebben op de ziekteduur en de tijd dat koorts aanhoudt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100