Een autist kan verlegen zijn, maar elke verlegen persoon is niet per se autistisch. Autisme bestaat uit een heel breed spectrum en is niet 1,2,3 te diagnostiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee, absoluut niet.
Mensen met autisme kúnnen ook verlegen zijn, net zoals mensen zonder.
Er zijn heel veel kenmerken, waar je aan moet voldoen om de diagnose autisme te krijgen, en die kan ook alleen door een psychiater gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ausie hier is totaal niet verlegen dus ben het helemaal met je eens voor de verandering. verlegen lijken is nog niet verlegen zijn. ongemakkelijk voelen is nog niet contact gestoord en ga zo nog maar even door. het houdt wat meer in dan verlegen zijn overigens, maar dat wisten we natuurlijk al lang en breed ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poe ja zeg.... als verlegen zijn het enige punt was.... Danks Euc (je hebt er trouwens een collega Euc bijgekregen, al gespot?) en alle andere plussers!
Ik ben zo impulsief als wat en sta het liefst op de voorgrond + autisme.
Mijn broertje is erg verlegen en verdwijnt het liefste tussen het meubilair + autisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Niet altijd, elke persoon is uniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niksert: als je impulsief bent en op de voorgrond wil staan, wil dat nog niet zeggen dat je sociaal sterk bent. Active, but odd noemen ze dat in het Engels. Een beetje vreemd, maar wel lekker, zeggen ze bij ons thuis.
Dat kan, maar erg verlegen hoeft beslist geen autisme te zijn.
Het is doorgaans gewoon een karaktereigenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was vroeger erg verlegen, maar ben geen autist. Mijn zoon is wel autistisch (pdd-nos), maar is zeker niet verlegen. Dus mijn conclusie is dat er geen direct verband tussen bestaat. Of je autistische trekjes hebt kun je testen bij onderstaande bron.
12 jaar geleden
Hoewel het samen kan gaan, is het zeker niet hetzelfde. Wanneer je verlegenheid definieert als sociaal teruggetrokken of onhandig, kan een autist al snel verlegen overkomen. Echter, er valt ook iets voor te zeggen om verlegenheid te definiëren als een soort overcontrole op de eigen sociale interactie waarbij snel schaamte ontstaat over wat de ander 'zou kunnen denken', en daar hebben autisten juist minder vaak last van, omdat zij over het algemeen niet veel geven om hoe anderen over hen denken.

Extreme verlegenheid duidt m.i. eerder nog op sociale angst of op vermijding, hoewel het veel redenen kan hebben waardoor iemand zich minder in allerlei sociale contacten mengt. Maar het is dus zeker niet zo dat iemand die erg verlegen is, per definitie een vorm van autisme heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel te veel menselijke eigenschappen worden "Autisme" genoemd.
In feite begrijpen psychologen nog niet wat autisme eigenlijk is. Daarom hebben ze het meestal over een "autisme spectrum stoornis" We weten niet wat het is maar "iets met autisme"

Verlegenheid is echter veel gemakkelijker af te leren dan autistische eigenschappen (als je dat wilt)
Daarom is verlegenheid echt wat anders dan autisme.