Is het mogelijk een (lastige) karaktertrek van jezelf echt te veranderen? En zo ja, hoe dan?

Dus op zo'n manier dat je je er niet meer bewust toe hoeft te zetten om je anders te gedragen.
Zo, dat het niet aan blijft voelen als een "aangeleerd kunstje" dat na een tijdje weer wegslijt als je er minder aandacht aan gaat besteden, waarna je weer in je oude gedrag vervalt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat voor trek gaat het om?

Antwoorden (5)

Nee, dat is niet mogelijk,dat zit in je genen. Wel kun je proberen die trek minder opvallend te maken,door bij alles waar die trek mee te maken heeft,eerst goed na te denken, en niet dat gene te uiten wat je eerste opwelling, maar het als het ware te censureren.
Misschien kun je het dan tot een gewoonte te maken, iets milder te reageren.
Dit lijkt me toch de enige oplossing, steeds er attent op blijven. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karaktertrekken zijn deels genetisch bepaald en niet of nauwelijks te beinvloeden. Wel kun je dmv zelfdiscipline proberen je gedrag aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zin "Dat hangt er vanaf" kan makkelijk gebruikt worden hier. Aangezien het er vanaf hangt hoe lang je al iets doet, hoe hardnekkig het is ingesleten in je dagelijkse leven.

Dankzij je bewust zijn zul je in staat zijn om karaktertrekken dermate te veranderen dat je anders omgaat met bepaalde zaken.

Als je zonder professionele hulp / trainingen aan de slag gaat zul je er vanuit moeten gaan dat het veranderen van een stabiele eigenschap (karaktertrek) net zo lang duurt als dat je deze al hebt. Doe je iets al 10 jaar, dan zul je 10 jaar nodig hebben om deze dusdanig te veranderen dat je je bijna niet meer kunt voorstellen dat je het anders deed.

Ik denk niet dat er veel vast ligt van je karakter, maar zelfs van dat wat er vastligt zul je in staat zijn het naar eigen zin te vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zelf door hebt, dat je een slechte
karaktertrek hebt, ben je volgens mij al
een eind op weg.
Meestal word je er door iedereen op gewezen,
Dat je dat hebt, en meestal ben je het daar niet
mee eens,dus de eerste ronde heb je al gewonnen.
Als je goed naar je zelf kan kijken,is het toch een
kleine moeite dit blijvend te veranderen.?
12 jaar geleden
Bij mij ging da vanzelf..door opvoedings en genetische factoren was ik vrij egocentrisch en een half jaar geleden kreeg ik er opeens voldoening van om voor iemand te zorgen, ik ondervond de kracht en de wijsheid om dat te doen. Als je iets écht wil vanuit je hart en je laat het los dan lukt het op een bepaald moment.

Succes ermee én onthoud, als je 'wil', kàn het: maar je moet er niet krampachtig mee bezig zijn, wil het met je hart en laat het los.