Hoe kan ik me het beste concentreren, dus op een ding tegelijk?

Ik ben zo snel afgeleid.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ga eerst na welke dingen je nu eigenlijk afleiden en zorg er daarna voor dat je niet aan die dingen blootgesteld wordt. Zijn het pratende mensen, een spelende tv, liedjes waarvan de tekst je afleidt, een computer in je buurt waar je de hele tijd iets anders mee wilt doen, een mobiel waarop je steeds berichten checkt, een spannend boek waar je niet vanaf kunt blijven, een hond die steeds je aandacht vraagt: WEG ERMEE! Ga ergens werken waar je dat allemaal zo min mogelijk hebt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeur niet langer over krokoos. Plus voor je antwoord dit keer.
zondag
13 jaar geleden
Ik vond jouw "gezeur" over kroko's juist leuk ;-) Als mensen een reactie schrijven weet je tenminste dat je gelezen wordt en ik houd veel van grapjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grapjes? Ik ben bloedserieus !
zondag
13 jaar geleden
Hahaha, kijk, dat noem ik nou humor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal mezelf ertoe aanzetten, bedankt!

Andere antwoorden (4)

Zorg voor een rustige omgeving, waar je zo min mogelijk andere prikkels krijgt, dan die van de klus, die je wil klaren.

Je kunt dan denken aan een ruimte, waar je niet gestoort wordt door andere mensen, geen omgevingsgeluiden, geen raam, waar je naar buiten kan kijken etc.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je kan het proberen een beetje te trainen.

Begin met je 2 minuten heel intensief op iets te concentreren. B.v. een foto. Bouw die tijd langzaam op en vraag huisgenoten o.i.d. zo nu en dan wat om je heen te gaan rommelen met dingen. Dwing jezelf dan toch om gefocused te blijven op de foto.

Of simpele spelletjes als, ik ga op vakantie en neem mee... samen met iemand doen. Allebei om de beurt iets zeggen (b.v. een boek) en dan moet de volgende weer het hele rijtje van voren af aan opnoemen en een nieuw woord toevoegen.
Dan proberen zoveel mogelijk woorden te onthouden.

Het zijn kleine oefeningetjes die best wel helpen.
13 jaar geleden
Concentreren is moeilijk te leren. Door meditatie wordt het wat rustiger in je hoofd waardoor je je beter kunt concentreren. Dat is de allerbeste oplossing. Je moet er echter wel geduld voor hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek iets dat je ECHT leuk vind om te doen, de één heeft het met lezen, iemand anders met puzzelen en een derde met doe-het-zelven.

Daarmee kun je ervaren hoe het is een eens "rustig zonder je te laten storen door prikkels" iets te doen.

Dat gevoel ook proberen te krijgen met andere dingen
Maar geloof me, hoe minder je iets wat je doet prettig vindt, hoe sneller je bent afgeleid, is menselijk
amigo