Ben je een alcoholist als je 2 blikjes bier(33 cl p.b.) per dag drinkt?

En wat voor gevolgen heeft dit verder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.4K

Het beste antwoord

T is niet zo heel goed voor je lever. Maar twee blikjes.. er komt niet meteen een rode vlag bij mij op, zeg maar. Zeker niet als je man bent (voor vrouwen zijn de standaarden lager) of nog geen 21, want dan zijn je hersenen nog niet volledig ontwikkeld namelijk, en kan alcoholconsumptie negatieve gevolgen hebben voor de verdere ontwikkeling van bepaalde hersengebieden.

Alcoholist ben je als je drankgebruik echt problemen geeft in je dagelijks leven, en als er sprake is van fysieke afhankelijkheid. Als je merkt dat je 's ochtends bij het opstaan al alcohol 'nodig' hebt om een kater of andere klachten te voorkomen, dan zit het echt fout. Als je duidelijk meer drinkt dan je zou willen, als je er zelf echt geen controle over hebt, of als je er slechter door functioneert (in werk, studie, relatie of sociale contacten) dan heb je een probleem.

Drink je standaard twee blikjes bier per dag zonder dat het drankgebruik problemen of beperkingen oplevert, dan ben je geen alcoholist. Heb je toch het idee dat je niet echt zonder kunt, of zou je er iets aan willen veranderen, dan is het verstandig om eens met je huisarts te gaan praten. Je bent dan weliswaar geen alcoholist, maar dan is er wel sprake van probleemgedrag c.q. probleemdrinken. En je kunt natuurlijk beter de controle hervatten voordat het echt ontspoort dan wachten of het al dan niet een keer erger wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

of je een alcoholist bent is deels afhankelijk van de gedachte achter je drankjes. drink je omdat je het lekker vind, of omdat je er je problemen mee wegdrinkt/ niet zonder kan.

Het drinken van drie biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel kan het een fase zijn op weg naar verslaving. Gemiddeld een op de twaalf mensen die dagelijks alcohol drinken raakt er aan verslaafd.

Als norm voor schadelijk geldt 21 standaardglazen per week voor mannen en 15 glazen per week voor vrouwen. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben. De reden voor de verschillende normen voor mannen en vrouwen is de bouw van het lichaam. Het lichaam van een vrouw bevat meer vet en minder spieren. Spierweefsel bevat meer vocht dan vet, waardoor mannen relatief meer vocht in het lichaam hebben dan vrouwen. Omdat alcohol in het lichaam verdund wordt door het aanwezige vocht, leidt eenzelfde inname van alcohol tot een hogere alcoholconcentratie bij vrouwen dan bij mannen van hetzelfde gewicht. Mede daardoor raakt een vrouw gemiddeld sneller dronken.

zie bron wiki voor nog meer gevolgen

De definitie van een alcoholist kan verschillen.
Zwaar drinken: Minimaal 1 dag per week 6 standaardglazen alcohol of meer. (CBS, 2000).

Zeer excessieve drinker: 5 maal per week of meer 6 of meer glazen, 21 dagen per maand of meer 6 of meer glazen (definitie: Garretsen/Knibbe)

Probleemdrinker: Excessieve drinker waarbij het drinkgedrag gepaard gaat met lichamelijke, geestelijke of sociale problemen voor de drinker zelf of anderen. (definitie: Garretsen/Knibbe)

verberg je, je drankgebruik?
kan je niet zonder je drank?
kom je er door in de problemen?

als je hierop ja antwoord dan zou ik als ik jouw was eens goed kijken naar een oplossing. maar het is goed dat je het probleem dan erkend.

maar met maar 2 blikjes bier per dag is nog lang geen officiele alcohol verslaving. maar alcohol werkt verslavend. be carefull
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geniet lekker van twee blikjes bier per dag, dat is geen alcoholisch gedrag.

Zolang je geen enkele drang voelt om van twee blikjes naar drie blikjes te gaan en van drie naar vier blikjes te gaan (enzovoort) is er niks aan de hand, proost, zou ik haast zeggen.

Geniet, maar drink met mate, die slogan zou jij uitgevonden kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen die regelmatig alcohol drinkt hoeft een alcoholist te zijn. Je moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen. O.a. meer drinken dan goed is voor je gezondheid, beslist niet buiten je dagelijkse hoeveelheid kunnen, en vaak heeft ook je sociale leven of werk te lijden onder je drinkgedrag. Daar kan ook nog bij komen dat je zelf wel weet dat je (te) veel drinkt of verslaafd bent, maar steeds smoesjes verzint om toch te kunnen drinken. Je verzint dan redenen om te drinken.

Als je 2 blikjes bier op een dag drinkt, dan is het bijna niet mogelijk om ook maar aan één van die voorwaarden te voldoen, en kan er echt geen sprake zijn van alcoholisme.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken, zolang je niet beduidend meer gaat drinken. Mocht je toch nog onzeker zijn, of er iets van beginnend alcoholisme in het spel is, drink dan eens 1 of 2 weken niet. Gaat dat zonder enig probleem, dan ben je dubbel zeker, dat je zonder zorgen van je 2 dagelijkse blikjes bier mag genieten. Proost! ;-)

(bij dit antwoord ben ik ervan uitgegaan dat je ouder bent dan 16 jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment geldt de regel: als je standaard (dus altijd) meer dan 14 alcoholische dranken per week drinkt dan wordt je betiteld als alcoholist.
Dus eens 1 keer 2 biertjes is niks mee aan de hand, maar elke dag ... dan zit je op het randje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent pas een alcoholist als het drinken je dagelijks leven en functioneren verstoord.lijkt me niet bij 2 blikjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je deze MOET drinken ben je hard op weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het eerste stadium van alcoholisme, drinkt de persoon om uit de werkelijkheid te ontsnappen. Alcohol helpt de persoon om weg te lopen van spanningen, angsten en zorgen. Een persoon in het beginstadium van alcoholisme bouwt een toenemende tolerantie op ten opzichte van de alcohol, en lijkt voor de buitenwereld niet dronken. Het eerste stadium van alcoholisme wordt gekenmerkt door het snel achteroverslaan, stiekem drinken en het weigeren om over drinken te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe je het vrijwillig dan ben je het niet.
Doe je het omdat je verslaafd aan bent dan ben je het wel.