Mag ik mij wassen de dag na dat mijn gehecht is?

Het zit zo, ik heb vandaag op mijn achterhoofd 2 diepen snijwonden laten hechten (welke achter mijn haar zitten) en heb de gewoonte om iedere dag mijn haar te wassen omdat er na een nachtje slapen niets mee aan te vangen valt. Mag ik morgenvroeg gewoon mijn haar wassen/afspoelen met deze hechtingen die pas geplaatst zijn? De dokter heeft er niets over gezegd, maar volgens mijn ouders doe ik het beter niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.7K

Antwoorden (5)

Nee dat is niet goed. Kans op infectie is dan groot. Bel morgen even naar de dokter (assistent) hoe lang je in jouw geval moet wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ook niet gewoon afspoelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met wel een plantenspuit o.i.d. lekker nat maken.
Nee, dat zou ik niet doen. Je kunt het beste wachten tot de wond dicht is, vooral ook omdat je shampoo gaat gebruiken. De shampoo kan anders je wond irriteren met alle gevolgen van dien: trage(re) wondgenezing, irritatie, ontsteking misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij was het na diverse operaties altijd zo dat ik de volgende instructies meekreeg: als de wond droog is (dicht zit) mag je douchen. Baden mag pas als de hechtingen eruit zijn.

Bij het hoofd zou ik een beetje oppassen overigens: de reden dat je pas mag baden als de hechtingen eruit zijn, is omdat anders de hechtingen kunnen verweken en dus de wond eerder opnieuw open kan gaan. Na het haren wassen, blijft je haar vrij lang vochtig, dus dit heeft mogelijk eenzelfde effect. Ik zou er liever minstens een dagje mee wachten dus, ook als de wond al dicht zit. En je moet ook uitkijken met het drogen of kammen van het haar, omdat je de hechtingen er ook niet uit wilt trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb afgelopen jaar ook een aantal hechtingen in mijn hoofd gehad. Volgens de dokter mocht hiermee niet gedouched worden en zouden ze er een week later uitkunnen.

Sja, je begrijpt dat ik niet een week niet kon douchen. Ik heb uiteindelijk met de douche slang om de hechtingen heen gewassen, voorzichtig stukje bij beetje. En daarmee ging het helemaal goed. Ik zou zeker de eerste paar dagen het stuk zelf nog even lekker met rust laten. Er zit namelijk ook wat bloed omheen wat moet blijven zitten om het genezingsproces goed te laten verlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe maar niet. Ook al was je je haar wel, er zal toch niks mee aan te vangen zijn gezien de wonden. Laat maar rustig genezen, des te eerder kun je het weer gewoon wassen.