Ik heb een pijnlijke knobbel onder mijn tepel, wat zou dit kunnen zijn?

oke ja toch best wel genant om hierover te praten maar ik vind mijn gezondheid nu ff belangrijker.

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik kreeg vandaag onder de les op school plotseling last van mijn linkertepel. Toen ik thuis ging checken, voelde en zag ik een grote harde knobbel precies onder/in mijn tepel. Dus echt dat mijn linkertepel nu 2x zo groot lijkt als de rechter. Het is echt een grote kegel laatmaarzeggen. Het doet echt pijn echt een heel zeurend gevoel geeft het, ookal raak ik het niet aan!Ik krijg het er gewoon warm van. Nou heb ik al iets gelezen over borstkanker en huisarts enzo maar ik wil niet te hard van stapel lopen. Nou moet ik zeggen dat mijn borsten helemaal niet groot zijn voor mijn leeftijd, ze gaan eigenlijk net groeien, maar toch geeft groeipijn een ander soort pijn dan dit, en dan zit er toch geen knobbel bij?
Ik heb mijn menstruatie al een week achter de rug.

Dus wat kan het nou zijn?
hopelijk kan iemand het me vertellen, en ja wat zou de dokter er aan kunnen doen? mijn borsten passen niet tussen zo'n drukpers hoor xD

hopelijk geven jullie me antwoord. of hopelijk is die knobbel morgen weg, maar ik heb hier niet zo'n goed gevoel over!

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon het weekend even afwachten. Waarschijnlijk is het niets ergs, maar gewoon een vetbultje, kliertje of iets anders. Je boobie zal er niet ineens vanaf vallen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan van alles zijn, zowel niks erg als misschien wel iets ergs. Gewoon even langs de dokter. Die kan of je ongerustheid wegnemen of zal je doorsturen. En wat betreft de maat, alles past onder de drukpers (zoals je het noemt) of anders hebben ze wel een ander manier.
Hoogstwaarschijnlijk is het een door hormonen opgezette klier. Maar waarom zou je rond blijven lopen en je ongerust maken. Nergens voor nodig om je te schamen. Zelf al is het vanzelf weer weggegaan zou ik toch even langs de dokter gaan dan kan die je uitleggen wat er aan de hand was.

Antwoorden (7)

Heb het ook gehad, maar meid, alsjeblieft: bel de dokter. Ik ben geen deskundige en via internet kan niemand een geldige diagnose stellen. Bij mij was het een opgezwollen kliertje, maar het knobbeltje was ook erg klein. Bel je de dokter op? Het is geen kwestie van te hard van stapel lopen, je gezondheid staat boven alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi 16 jarig meisje,

Alhoewel het erg beangstigend is, vooral door wat je in de media leest over borstkanker e.d. zou ik me op het moment geen zorgen maken. Het kan inderdaad komen doordat je borsten groeien. Het kan ook gewoon een onschuldig vetbultje zijn, of een verstopt kliertje ofzo. Daarnaast groeit een tumor niet zo ontzettend snel dat je opeens een grote bult hebt. Een tumor is meestal een proces wat maanden/jaren in beslag neemt.

Mocht het over een aantal weken nog steeds niet weg zijn, dan zou ik alsnog even naar de dokter/GGD gaan. Het zal dan vast om iets onschuldigs gaan, maar het zal je dan wel rust geven.

Succes in iedergeval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg je nou wel, maar dat is niet geheel waar.
Mijn schoonmoeder kreeg ook een "bultje", maar was in een 3 maand Zo groot als een tennisbal.
Dus meisje, bel de dokter en laat je onderzoeken. Laat je niet wegsturen met de reden dat je nog groeit , als het niet vertrouwd verder laten onderzoeken.
Ik wil je niet bang maken hoor.
Maar het is jou lichaam en jou leven. Sterkte en suc6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ook sowieso niet zelf voor dokter spelen en er automatisch van uitgaan dat het meevalt.
Kristal
12 jaar geleden
Ray, waarom een paar weken wachten en nerveus zijn? Ze kan beter nu even gaan,
als het niets ernstigs is is ze gerustgesteld,
is het wel iets ernstiger is ze er vroeg bij.
Gewoon even naar de dokter.
Het zou zo maar een ontstoken (melk)kliertje kunnen zijn, omdat het snel is opgekomen en pijn doet. Bel morgenochtend even je huisarts op en vertel wat er aan de hand is. Waarschijnlijk mag je dezelfde dag al komen voor een onderzoek. Ontstekingsremmers kunnen veel doen om een ontsteking snel te verminderen.
Het is wel zo, dat ik geen arts ben en je alleen maar vertel wat ik dénk dat het zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vertelt zelf al dat je borsten net beginnen te groeien. Toen mijn borsten zich aan het ontwikkelen waren (a long, long time ago ;-) ) deden ze doorlopend pijn en voelde ik van die harde knobbels overal en nergens, een soort schijven vanbinnen, in mijn borsten, heel vreemd. Vond ik toen. Ik wist niet beter.

Later, toen mijn borsten eenmaal volgroeid waren, was de pijn weg en waren ook die vreemde knobbels / schijfachtige dingen weg.

Maak je niet te druk. Je borsten zijn gewoon aan het groeien en de hormonen doen rare dingen met je lichaam.

Je maakt je natuurlijk wél druk. Ga dit niet op internet zetten, maar ga met je moeder praten. Zij weet als geen ander hoe het zit met het vrouwelijk lichaam en zij is te vertrouwen.

Als je op de een of andere manier niet met je moeder kan praten (wat ik me kan voorstellen, misschien heb je geen moeder meer of is ze niet aanspreekbaar), ga dan eens te rade bij een andere vrouw of meid die je vertrouwt. Je oudere zus misschien, je vriendin, je oma, een tante, een lerares op school.

Je bent niet meteen ziek ofzo als je een knobbel in je borst voelt. Maar als je echt het zekere voor het onzekere wilt nemen, maak dan even een afspraak met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ik had dezelfde ervaring, met schijven knobbels en al.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idem hier, ik had het idee dat de 'vulling' geklonterd was ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor je reactie Lavender,
was voordat ik dit plaatste al met mijn moeder gaan praten. nu ben ik langs de huisarts geweest en het gaat om een ontsteking. heb er nu medicijnen voor ;)
dankje!
Allereerst moet je meteen ophouden met op internet gaan zoeken wat je kwalen zijn. Enkel en alleen de ergste kwalen zullen jou interesse wekken om dat je angst de overheid neemt en daardoor je verstand niet kan functioneren.

Ten tweede moet je morgen meteen je huisarts bellen voor een afspraak of op spreekuur morgenochtend en deze ernaar laten kijken (als je gemoedsrust belangrijk voor je is).

Natuurlijk maak jij je zorgen over borstkanker, het is een aantal jaren geleden in het nieuws geweest met Silvia Millecam, Guusje Nederhorst en nog een ex-actrice van GTST (ben haar naam kwijt) die alle 3 gestorven zijn door borstkanker. Dit zijn nog maar 3 gevallen van de ik weet niet hoeveel mensen op de wereld die een knobbeltje hebben gevoeld in hun borst. Silvia van der Vaart had ook borstkanker, ze is er weer goed bovenop inmiddels maar blijft onder controle natuurlijk. Er zijn vreselijk veel mensen die een knobbel voelen wat helemaal niets met kanker te maken hebben, aangezien dat geen interessante gevallen zijn voor de media worden niet genoemd en laat jij je dus verkeerd beinvloeden.

Een knobbel kan betekenen een ontstoken haarvaatje, of een puistje of een abces (Van een abces heb je vaak koorts wat dat warme gevoel kan verklaren). Een Abces is een ophoping van pus wat vanzelf open kan gaan en dan is de druk eraf, de dokter kan hem ook open maken als het te lang duurt. Dan moet je daarna wel weer terug komen voor controle en in de allermeeste gevallen komt het niet meer terug. Het is niet ernstig hooguit een zeer vervelend pijnlijk gevoel die abces.

Maar nogmaals, ik ben geen arts, weet hooguit een paar andere dingen te noemen wat het is. Ik heb hier 4 dingen genoemd, je hebt dus 75% kans dat dat het niet is. Wees er gewoon morgen op tijd bij.

Heel veel succes en laat me even weten wat de dokter zij, dat zou ik wel fijn vinden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Even een correctie, ik zeg hier per abuis succes, succes vind ik niet gepast in deze situate, ik bedoelde uiteraard sterkte ermee. (mijn excuus, het is een nogal grove fout die ik onbewust typte, ontdekte het gelukkig na het lezen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst ik ben geen arts en daarom kan ik dus ook niet het juiste antwoord geven.
Een arts kan dit wel en daarom ga in ieder geval even langs de huisarts, het hoeft echt niets bijzonders te zijn maar je kan er beter te vaak dan te weinig naar laten kijken.
Enkele mogelijkheden die hier ook al genoemd zijn: verstopt of ontstoken melkkliertje, pijn omdat je borsten nog groeien, een cyste (met vocht gevulde holte).
Maar zoals al gezegt ik ben geen arts dus ga daarheen met je vraag en klacht.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kán van alles zijn, maar een antwoord ga je via internet natuurlijk niet krijgen.

Als je borsten inderdaad nog maar net echt zijn begonnen met groeien, kan het zijn dat je linkerborst nu ineens even wat sneller groeit dan je rechter. Een borst in ontwikkeling heeft een verdikte tepelhof, bij een volwassen borst zie je een veel vlakker tepelhof, met alleen de tepel echt als verhoging. En als je borsten net gaan groeien, voelt dat als een soort harde 'schijf' net onder je tepel. Is dat misschien wat je voelt?

Als het niet de normale groei is, kan het een ontstoken klier, een cyste, een bindweefselknobbeltje, of iets anders zijn. Een kwaadaardige tumor (daar ben je natuurlijk toch bang voor, begrijpelijk) doet zelden pijn in het begin. Als borstkanker niet voorkomt in je familie, is de kans dat je op jouw leeftijd borstkanker krijgt, echt onvoorstelbaar klein. MAAR: je moet het natuurlijk wel na laten kijken door een arts. Ook iets dat niet ernstig is, moet soms behandeld worden. Bovendien heb je er pijn aan en maak je je zorgen, en dat alles is meer dan genoeg reden om je huisarts om advies te vragen.

Wat de dokter kan doen? Iemand anders zei het ook al: even kijken, en even voelen. Het gaat dan vooral om de grootte en de vorm van het knobbeltje, en dat zal de arts willen vergelijken met je andere borst, om beter te kunnen bepalen wat afwijkend is en wat niet. Als er verder onderzoek nodig is, wordt trouwens op jouw leeftijd eerst een echo gemaakt, jong borstweefsel heeft een andere dichtheid dan meer volwassen weefsel, en met een echo kun je bij jonge vrouwen meer zien dan met een mammogram. Soms is het nodig om voor een completer beeld ook een mammogram te maken, en dan zul je er verbaasd over zijn wat er zoal tussen die platen past ;-). Maar je verhaal klinkt mij meer als een ontstoken kliertje ofzo, en daar hoeft geen beeldvormend onderzoek voor te worden gedaan.

Misschien vraagt je huisarts je alleen maar om over een paar weken nog een keer terug te komen, maar ga er wel heen. Knobbeltjes moeten altijd even nagekeken worden. Meestal is er niets aan de hand, en kan de arts je gerust stellen. Die geruststelling is echter heel wat waard als je je zorgen maakt. Je hoeft hiervoor niet met spoed dit weekend nog naar een arts, maar bel gewoon maandag je eigen huisarts voor een afspraak. Waarschijnlijk weet je dan vrij snel wat er precies aan de hand is, en dat is eigenlijk altijd beter dan je zorgen te maken over iets wat je niet weet.