Wat is gezonder, tomaat uit blik, of verse tomaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het geen bijzondere vraag, maar ik ben erg blij met de reacties.

Het beste antwoord

In verse tomaten zitten misschien wat meer vitamines maar doorgaans zitten er in tomaten in blik (gezeefde, puree, blokjes, pulp etc.) veel meer anti-oxydanten, carotenen, zoals lycopeen.

In een salade gaat er voor mij niets boven een lekker rijp vers tomaatje maar in soepen en sauzen verwerk ik bij voorkeur tomaten uit blik of een pakje. Die zijn veel smaakvoller en doen qua gezondheidsaspecten niets onder voor verse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verse tomaten!

En veel lekkerder :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verse Tomaten. Alles wat in blik zit, zit zout aan toegevoegd. En dat is bij vers niet.
Maar, als het gaat om vitamine, dat maakt niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat er zout is toegevoegd. Kan ik me niet voorstellen. Mijn blikjes zijn net op, dus ik kan niet kijken, maar volgens mij wordt er nauwelijks iets toegevoegd.
Vers is altijd gezonder natuurlijk.

Tomaat in blik, zit toch maar in blik. Blik is gemaakt van metaal en voedsel wat lang in aanraking is geweest met metaal kun je maar beter mijden. Zeker als er deuken in zitten of roest aan zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomaten uit blik zijn net iets gezonder omdat ze bewerkt zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het blik dat wij gebruiken is trouwens gecoat. Er komen geen metaaldeeltjes vrij. Ik weet niet zeker of er conserveringsmiddelen gebruikt worden. Zout dacht ik zeker niet.

Gezondheid is maar een relatief begrip en het is heel erg subjectief om verse bespoten tomaten te verkiezen boven bliktomaten (die net zo goed bespoten kunnen zijn).

Wat ik wel zeker weet is dat als je pasta of tomatensoep gaat maken je dan zeker geen verse moet nemen, maar uit blik.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hoewel ongekookte tomaten gezond zijn, komen er meer gezonde stoffen vrij als ze gaar zijn. Tomatensaus en tomaten in blik zijn net zo gezond als verse tomaten omdat verwerking op hoog vuur (bij tomaten) niet van invloed is op de voedingswaarde."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen zijn de tomaten uit blik even gezond als verse tomaten.
Geld overigens voor alle pot/blik groenten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheel tegen mijn eigen gevoel in: tomaten uit blik zijn net zo gezond en eigenlijk is tomatenpuree het meest gezond omdat het zo geconcentreerd is (maar niet zo geschikt om in een salade of zo te doen)
amigo