Wanneer kan je weer werken na een ziekenhuisopname?

Ik heb 4 dagen en 3 nachten in het ziekenhuis gelegen. Hevige koliek pijnen van nierstenen. Nu zijn de stenen weg en ben ik weer thuis. Ben nog wel erg moe van alles. Maar jah hoe lang mag je thuis de tijd nemen om bij te komen alvorens je weer aan je werk moet denken. Ik weet zeker dat ze snel aan de telefoon hangen wanneer ik weer kom werken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Heb je niet gevraagd? Antwoord dat de dokter b.v. 4 weken heeft gezegd, knappe jongen die dat weerspreekt. Anders ga naar de huisarts om te vragen.

Het is begrijpelijk dat je werkgever verwacht dat je weer snel komt werken. Jammer dat je dat niet hebt gevraagd aan je arts in het ziekenhuis. Maar als je weer helemaal beter bent is het eigenlijk goed om weer zo snel mogelijk in het ritme te komen. Overleg anders met je werkgever dat je een paar dagen halve dagen gaat werken.

Daar is echt geen standaard antwoord op te geven. Na sommige opnames kun je direct de volgende dag weer werken, terwijl je na een andere opname misschien maandenlang nodig hebt om te herstellen. Alles hangt af van de precieze reden van opname, wat er gebeurd is tijdens de opname (behandeling, operatie?) en vooral hoe jij je voelt. Hoeveel tijd denk jij zelf nodig te hebben? Wat zegt je behandelend arts in het ziekenhuis, of je huisarts over werkhervatting? Op je werk geldt dat wanneer jij het idee hebt dat je baas je veel sneller weer aan het werk wil hebben dan jij denkt aan te kunnen, je je bedrijfsarts kunt raadplegen. Als je erg twijfelt over hoeveel tijd je nodig hebt voor herstel en wanneer je weer kunt/mag gaan werken, of wat verstandig is, zou je dat zelf ook meteen (maandag) al kunnen doen. Beterschap!

Hangt er helemaal vanaf hoe jij je voelt. Hoe is je algemene conditie? Die zal zeker invloed hebben op het herstel van je lichaam. Ik zou maandag even langs je huisarts of via telefonisch spreekuur wat informatie inwinnen, daarmee kan je dan duidelijk reageren naar je werkgever.

Doe je kantoorwerk of werk je als bouwvakker? Is de pijn nu helemaal weg of heb je nog klachten? Als je je goed voelt dan kan je gewoon aan het werk natuurlijk. Zoniet dan kan je ook altijd met jouw bedrijfsarts overleggen wat hem of haar verstandig lijkt. Misschien kan je aanbieden eerst halve dagen te gaan werken om te kijken hoe dat gaat. Er staat niet zwart op wit ergens hoeveel tijd je MAG nemen omdat dit per persoon en per situatie verschilt.

Een ziekenhuisopname op zich zegt natuurlijk niets over waartoe je in staat bent. Ik kan me echter voorstellen dat je door die kolieken weinig rust hebt gehad terwijl een ziekenhuis ook al geen instituut is waar je lekker tot rust komt. Een niersteen die via de natuurlijke manier naar buiten komt richt weinig lichamelijke schade aan, in tegenstelling tot een nieroperatie, want die is ingrijpend. Het belangrijkste criterium is of jij in staat bent om te werken. Regels zijn er in dit geval niet voor, dus je moet met je gezonde verstand een afweging maken of je al dan niet aan dit weekend genoeg hebt om voldoende uit te rusten voordat je weer gaat werken.

Na mijn niesteen aanval ben ik gelijk weer aan het werk gegaan lichamelijk houw je er niets van over, als de aanval over is ben normaal gesproken weer zo fit als een hoentje, misschien een beetje moe maar vooruit. Als je niet geopereerd ben heb je alle kans dat je steeds van die aanvallen krijgt, je zou nu 3 weken thuis blijven, en net voor je weer gaat beginnen te werken krijg je weer een aanval,dus zou je weer thuis moeten blijven. Geen lolletje voor de baas, ik zou het gewoon gaan proberen. lukt het niet heb je in iedergeval je best gedaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100