Voorkeuren (en afkeuren) veranderen. Dat geldt ook smaak. Bekend zijn smaken waar een ondertoon van bitter in zit. Als kind lust je dat nauwelijks, terwijl je later als volwassene dingen lekker gaat vinden (olijven, koffie zijn bekende voorbeelden, maar ook lever en ander orgaanvlees waar veeleer de bijgedachte een rol speelt).

Maar je kan blijven veranderen, ook op latere leeftijd. Dan is het wel nodig dat je tot een bepaald niveau je eigen ervaringen en weerstanden kan uitschakelen, zodat je een nieuwe ervaring een eerlijke kans geeft. Een smaak blanco ontvangen en dan daar helemaal in op gaan, zodat je opnieuw tot waardering komt. Het kan, maar het is heel moeilijk. Als je eerder iets buitengewoon smerig vond, zal je dat filter niet eenvoudig kunnen uitschakelen. Het is zelfs niet ondenkbaar dat je begint te kokhalzen als je het eten of de drank die het betreft, toch in je mond steekt.

Leuke vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Door te proeven en niet van te voren al te zeggen, dat lust ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er zijn wel pillen voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Denk maar aan sommige dingen die je eerst niet lustte en uiteindelijk toch bent gaan waarderen. Bijv. koffie en olijven vond ik ooit smerig en nu ben ik er gek op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. De meeste smaken moet je leren waarderen. Meestal gebeurt dat omdat je ouders tegen je gzegd hebben dat je je bord moet leeg eten, wanneer je daar te oud voor geworden bent moet je jezelf er toe zetten. Na een keer of vijf begin je dingen lekker te vinden. Ikzelf vind haring met uitjes bijvoorbeeld al bijna lekker (in ieder geval niet zo vies als een jaar geleden) omdat ik elke keer als iemand dat uitdeel toch een stukje neem. Werkt echt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als kind dronk ik koffie met veel suiker, dat heb ik me afgewend voor mijn gebit en nu vind ik suiker in mijn koffie zelfs vies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Smaak en smaakbeleving zijn aangeleerd. Hier zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.

Voor veel mensen smaakt een gekocht kipfiletje veel lekkerder dan een kipfiletje van een zelfgeplukte kip.

Kijk ook maar eens in de omgeving. Als een moeder geen bloemkool lust (er echt van walgt), dan lusten de kinderen dit ook vaak niet... want mama zegt dat het vies is, dus dan is dat ook zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het ouder worden van kinderen verandert de smaak. dit blijft zo door gaan. Maar ook andere oorzaken zijn van belang. Bevoorbeeld: stoppen met roken. Minder suiker gebruiken. minder zout en kruiden. En ook nog, rustiger en ontspannen eten .Of wel bewuster eten. Als je daar een tijdje mee bezig bent gaat er een wereld voor je open. Allerlei dingen eten tussen de maaltijden door, verminderen je smaakvermogen. Eet voldoende ,nooit te veel, ook dat gaat ten koste van je smaak. Eetse.