Wat zijn de nadelen en voordelen van dislexie?

Een oude kennis had dislexie, ik heb er nooit meer over nagedacht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Dyslectische mensen nemen nieuwe informatie (klanken, woorden, tekst) langzamer in zich op dan andere mensen. Lezen gaat traag, voorlezen gaat stotterend… Er moet teveel informatie worden verwerkt in de hersenen, wat tot problemen leidt.
De nadelen van dyslexie zijn daardoor dat je niet snel kunt lezen, schrijven en spellen.

De voordelen kunnen zijn dat mensen met dyslexie vaak een talent hebben dat juist niet met taal te maken heeft. Het zijn vaak goede beelddenkers, ze kunnen heel goed logisch denken, zijn zeer praktisch ingesteld, creatieve denkers en ze zijn vaak heel goed en handig met hun handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nadeel is dat je dyslexie hebt, voordeel eh, geen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat het voordelen heeft, waarom denk je dat?
Ik ben heel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadeel is dat je moeite kunt hebben met lezen en schrijven. Voordeel is doorgaans dat je een groter woordenschat hebt. Als je echt niet meer weet hoe je een woord schrijft, zoek je een synoniem voor dat woord.

Bron: Mijn vader, hij is dyslectisch en heeft voor elk woord waarvan hij het even niet meer weet wel een passend ander woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hele wereldcommunicatie draait om geschreven taal, om woorden. Dyslectici hebben moeite om woorden te vertalen in hun hersenen. Bij hun gaat dat via een soort omweg. Ze moeten het woord eerst plaatsen, vervolgens de betekenis erbij zoeken en dan het plaatje. Dat duurt wat langer. Dat is dus ook een nadeel als je op school zit. Je wordt afgerekend op je taalkennis. Je komt altijd tijd te kort bij toetsen en maakt vaker spellingsfouten.
Met een vreemde taal is het nog veel erger, want die moet je eerst nog eens vertalen naar het Nederlands.

Voordelen zijn er ook. Dyslectici zijn beelddenkers. Zij zien onmiddelijk hele scenes in hun hoofd. Zijn daarom weer sneller met begrijpen en overzien van situaties. Ze zijn gewend om creatief en out of the box te denken omdat ze anders zijn.