Bril helpt niet tegen beter zien. Wat is er mis met mijn ogen?

Ik heb een bril met sterkte: -0.25. Heel weinig.dus maar heb er heel veel aan. Nu ben ik al een jaar bezig met het onderzoeken van het volgende probleem: ik ben al een jaar lang soort van duizelig. Je kent het gevoel als je aan het staren bent dat je ogen op 1 ding gericht zijn waardoor je een ander zicht krijgt, ik heb dat zicht altijd 24 uur per dag. Wat is dit? Waarom gaat dit niet weg? Iemand.idee?

Toegevoegd na 37 minuten:
Even voor de duidelijkheid. Ik zit bij een goede opticien met iemand van het ziekenhuis erbij. Ook heb ik hier last van zonder bril. Ik vraag me af wat er met mijn ogen is (niet met mijn bril)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
2.7K
Amadea
9 jaar geleden
Staar je veel uren achter elkaar naar een beeldscherm?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee eigenlijk niet. Ben elke dag aan het werk.
Amadea
9 jaar geleden
Hoef je voor dat werk niet indringend te turen? Laboratoriumwerk bijvoorbeeld, de hele dag door de microscoop naar de inhoud van glaasjes kijken?
Cryofiel
9 jaar geleden
Is het een goedkoop brilletje uit de brillenbak van de HEMA, of is het een door een opticien aangemeten bril?
anneliez
9 jaar geleden
al eens terug naar de oogarts of huisarts geweest?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja opticien met iemand van het ziekenhuis. Hele goede bril. Ben al heel vaak terug gegaan heb al mri-scan gehad, fysio en osteophaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verder werk ik in een kinderopvang. Dus staren gebeurt hier niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/maanden-duizelig-testen-gehad-ijzer.481329 Is er de laatste vier maanden niets veranderd?
Amadea
9 jaar geleden
Goeie opmerking, Joan! Vraagstelster is, gezien haar vragen, zelfs al duizelig sinds april 2013. Gecombineerd met moe zijn en slecht zien is dat toch een teken dat er iets aan de hand is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik had al verteld dat ik er een jaar last van heb. Dokter zegt alleen maar spanning en ouders geloven me niet. Weet niet waar ik terecht kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit probleem doet mij denken aan een uitspraak van een ouderwetse prima huisarts. Als een patient bij hem terugkwam met de mededeling: de specialisten konden niets vinden, dan was zijn antwoord: "dan hebben zij niet goed gezocht, als je goed zoekt vindt je altijd iets, al is het maar iets waar de patiënt niet voor kwam".
"t Zou zelfs nog aan de oren kunnen liggen en niet aan de ogen.
Amadea
9 jaar geleden
Een hersenscan laten maken. Misschien zit er iets in je hoofd waardoor zowel evenwicht als zicht beïnvloed worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je al eens bij een orthoptist geweest? Zo neen, dan zou ik je dat beslist aanraden, al is het maar om een paar zaken uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mri-scan heb ik al gehad die was goed.
Cryofiel
9 jaar geleden
Doe je wat je wilt doen? Ga je met plezier of met tegenzin naar je werk? Heb je het gevoel dat jij de baas bent over je eigen leven en over je eigen dag, of heb je het gevoel dat je wordt geleefd en dat je alleen maar dingen "moet" doen (van anderen of van jezelf)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou Cryofiel ik baal ervan dat dokter ouders en eventueel andere gelijk naar: stress, spanningen etc. kijken. Ik weet dat het dat niet is.
Cryofiel
9 jaar geleden
HOE weet je dat? Nu wijs je een heleboel uitermate plausibele mogelijkheden al bij voorbaat af, zonder ernaar te hebben gekeken. Daarmee ontneem je jezelf de kans op een oplossing, mocht die zich toch in die richting bevinden. Overigens reageerde ik vroeger op dezelfde manier als jij nu, toen ik darmproblemen had en ik "zeker wist" dat het niet aan spanningen kon liggen. Gelukkig weet ik inmiddels beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat ik bij een pshycholoog heb gezeten, fysio en osteophaat allemaal voor spanningen en niks werkt. Heb bij deze mensen verschillende dingen geprobeerd. De rede waarom ik daar zat is niet nodig om te vertellen maar dat is acherwegen. ik had migraine en sinds die duizeligheid is mijn migraine weg maar dit blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het alleen je zicht waar je last van hebt of ben je ook echt duizelig, dan bedoel ik dus last van je evenwicht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier wat informatie of het wel of niet onder de basisverzekering valt:
http://www.tweestedenziekenhuis.nl/poliklinieken-en-spreekuren/orthoptie/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ik val niet om ofzo. Het is echt het zicht. Dankje Joan, noem ik het nu een optometrist of is het orthoptie? Of is het hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is officieel orthoptist werkzaam op de orthoptische afdeling een veel verdere ontwikkeling van de optometrist
https://www.oogziekenhuis.nl/artikelen/orthoptie.html Ik ken mijn othoptist nog uit de tijd dat zij met de vervolgstudie (na haar studie optometrist) bezig was. Uit een verkeerde gewoonte noem ik haar nog steeds optometrist, maar zij is officieel orthoptist op de orthoptische afdeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben ooit ook eens anderhalf jaar duizelig geweest zonder dat er een aanwijsbare oorzaak voor was, allerlei onderzoeken gehad en nooit iets gevonden. Uiteindelijk is het vanzelf verdwenen. Je oren goed laten onderzoeken lijkt me de volgende stap.

Antwoorden (2)

Hier zijn meerdere mogelijke oorzaken voor.

Een daarvan is dat de brandpunten van je brillenglazen niet recht voor je pupillen zitten. Dat geeft hetzelfde effect als wanneer je je (goed passende) bril opzet, en vervolgens de rechterkant wat omlaag duwt zodat de linkerkant wat omhoog komt. Je ziet dan nog steeds ongeveer scherp, maar toch wat "vreemd", doordat de brandpunten van je beide glazen nu te hoog / te laag staan.

Dit effect kan ontstaan door een slechte pasvorm, of doordat de glazen verkeerd in het montuur zijn geplaatst. Het eerste is eenvoudig te verhelpen door de opticien, in het tweede geval zullen de glazen moeten worden vervangen.

Een tweede mogelijkheid is dat je licht scheelt of loenst. Probeer maar eens expres een tikje scheel te kijken, dan merk je dat dit hetzelfde effect geeft.

Daarnaast zijn er nog cilindrische oogafwijkingen mogelijk, die moeten worden gecorrigeerd met cilindrische brillenglazen in de juiste stand. De opticien kan dit eenvoudig voor je nameten.

Tot slot zijn er echte afwijkingen mogelijk, tot neurologische afwijkingen aan toe.

Daarom raad ik je aan eerst eens een goede opticien te bezoeken. Die kan de meeste dingen direct voor je doormeten, en zo mogelijk meteen de bril aanpassen. Als de opticien er niet achter komt, zou ik naar een oogarts gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:

Met "opticien" bedoel ik een echte, gediplomeerde opticien. Let daarop - tegenwoordig mag iedereen zich opticien noemen, dus je komt veel niet-gediplomeerde opticiens tegen. Die kunnen het standaardwerk prima aan, maar voor de wat diepergaande vragen ben je bij een gediplomeerde opticien toch echt beter af.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord: plus!
Laat je eens testen op fixatie disparatie, als dat niet al is gebeurd.