Hoe leer je een steeds dezelfde gemaakte fout niet meer fout te doen?

een ezel stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen.
ik soms wel 50 keer. hoe leer je steeds dezelfde fouten eens niet meer te maken.

Toegevoegd na 16 minuten:
fouten als mensen vertrouwen, fouten als het verkeerde zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben erg benieuwd naar de reacties. Heb ik ook nog wel eens last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar ben je te goed van vertrouwen en denk je telkens weer dat het deze keer wel goed zal gaan.Wees nog alerter maar verlies niet je vertrouwen in alle mensen.Dan mis je n.l.ook veel goede dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ezel stoot zich in 't gemeen, geen tweemaal aan dezelfde steen. Maar een ezelin, dat stomme dier, dat stoot zich wel een keer of vier!
Zei mijn opa altijd.
Maar '50' keer..., oei! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,reactie moest antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak het dan alsnog een antwoord. @penny thanks joh voel me een stuk beter hahaha not ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ kaylee zie bijwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ben je tè lief voor deze wereld :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je loes dat is het hahaha ;-)
13dgn

Het beste antwoord

Aan een fout gaat altijd een keuze vooraf. Vaak weet je bij het kiezen nog niet helemaal dat de keuze fout is. Als iets helemaal duidelijk fout is, dan maak je vaak de keuze niet. Wat belangrijk is dat je weet welke keuze het is die aan de fout vooraf gaat.

Ik denk dat je je dan moet afvragen waarom je kiest voor iets dat later een fout blijkt te zijn. Waarschijnlijk heb je er in eerste instantie iets mee te winnen of word je ergens door verleid, anders zou je het niet steeds weer doen. Wees ervan doordrongen dat de voordelen in eerste instantie niet opwegen tegen de nadelen later. Dat is belangrijk om de fout te voorkomen.

Als je ervan overtuigd bent dat het echt een fout is die je maakt, dan moet je het ook nog kunnen herkennen wanneer je de fout gaat maken. Wanneer maak je de verkeerde keuze? Vanaf welk moment nadat je de keuze hebt gemaakt, heb je het niet meer zelf in de hand en is de fout een feit?

Tenslotte moet je een positieve keuze kunnen maken voor iets anders. Iets waar je wel voordelen de uithaalt, maar niet meer de nadelen van krijgt, die je steeds ondervindt bij de foute keuze.

---

Probeer bovenstaande eens toe te passen op een simpel probleem, als oefening. Neem niet kunnen stoppen met roken bijvoorbeeld. Of steeds weer vallen voor de verkeerde man.

Waarom begint iemand weer met roken? Wat heeft hij ermee te winnen? Is zo iemand doordrongen van de nadelen? Zoja, wat zijn de valkuilen? Hoe kan diegene een keuze maken waarbij hij wel de voordelen heeft van het roken, maar niet de nadelen?

Waarom valt iemand voor een foute man? Wat zijn de nadelen en is degene doordrongen van die nadelen? Wanneer weet je dat een man een foute man is? Hoe kun je een keuze voor een foute man voorkomen? En welke keuze kun je maken in plaats van voor de verkeerde man?

---

Pas dan deze vragen eens toe op jouw probleem. Kijk naar je beweegredenen. Wees eerlijk naar jezelf. Zoek uit wat het is waardoor je de keuze maakt. En hoe je de voordelen kunt behalen, zonder ook voor de nadelen te kiezen.

Het is niet makkelijk om van je eigen denkpatronen af te komen. Je zult altijd merken dat het met kleine stapjes gaat, en dat je soms zelfs wat zult terugvallen. Lukt het je niet alleen? Het is geen schande om ondersteuning te vragen van een vriend of vriendin, of professioneel.

Ik wens je veel succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Telkens als je een fout maakt even hard in je eigen neus knijpen, wedden dat je het afleert?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat idd al 50 keer hebt gedaan,lijkt het me vechten tegen de bierkaai(wat dat dan ook mag zijn),maar ga er rustig mee door,je wordt er in ieder geval niet slechter of minder zwanger door!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar ben je te goed van vertrouwen en denk je telkens weer dat het deze keer wel goed zal gaan.Wees nog alerter maar verlies niet je vertrouwen in alle mensen.Dan mis je n.l.ook veel goede dingen.

1 seconde geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat het afhanelijk is van Waar je je aan stoot.
Kleine zaken doe je zonder er echt over na te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50 keer ????
Volgens mij vind je het lekker!
14 jaar geleden
Dat kun je niet leren... Helaas... Het is alleen bewustzijn die jouw een fout niet twee keer laat maken...

Een ezel is hij/zij die vergeet dat die steen er ligt... Vergeet hij/zij dat elke keer weer, dan is die persoon nog dommer dan een ezel...

Dus: Bewustzijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door steeds sneller achteraf te kunnen constateren dat je die fout hebt gemaakt.

Uiteindelijk kom je op het punt dat je het tijdens het maken van de fout constateert.
Nog steeds te laat.

Maar opeens kan je het zien net voor je die fout dreigt te maken. Dan kan je de keuze maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 3x je aan de zelfde steen stoten ben je al geen ezel meer;-) Dat is les1
Je zou je minderwaardig kunnen voelen met deze vergelijking en dat is niet goed.
Les2 is dat je in jezelf blijft geloven, wat er ook gebeurd!
Les3: doorbreek de cirkel, dit doe je door de gebeurtenissen niet meer met elkaar te vergelijken.
En elke gebeurtenis als uniek te ervaren!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem even tijd om na te denken wat je wil zeggen ,en benoem dat ook ,door juist te zeggen ,hier wil ik even over nadenken ik kom erop terug.....waarschijnlijk ben je impulsief.....in kontact met mensen leer je ook als je wat ouder wordt ,dat je selectiever wordt en keuzes maakt met wie je om wil gaan of eigenlijk nooit meer mee om wil gaan.In je leven komen mensen maar gaan ook weer dat is normaal.Daar is niks mis mee.Dat zijn de fases in je leven,helaas gaat dat met teleurstellingen.Daar leer je dan ook van om achteraf misschien even de kat uit de boom te kijken.Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goh, je lijkt mij wel. Ik heb er mee leren leven maar het blijft een rot gevoel als het je weer eens overkomt. Als je erbij stilstaat en erop bedacht bent gaat het goed maar o wee als het vertrouwen een lange tijd goed gaat dan gaat het toch weer fout en overkomt je het weer.

Dus je kunt met bedachtzaamheid voorkomen, maar dan moet je ook elke keer bij contact met anderen op je tenen lopen. Maak je fouten en leef vrij van dit soort spanningen is mijn motto. Als men het je kwalijk neemt of het keert zich tegen je probeer er dan met iemand over te praten die je echt kunt vertrouwen. Ook zou je een assertiviteitscursus kunnen volgen om hiermee te leren omgaan.