Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Weet iemand wat je kan doen tegen rugpijn en pijn in de schouders door lang staan?

Ik moet voor mijn werk soms erg lang op dezelfde plek staan. Soms een uur of 10. Dan krijg je wel pauzes tussendoor, maar na een uur of 5 staan krijg ik heel erge rugpijn en pijn in mijn schouders, en dan helpt pauze ook niet meer.

Ik heb goede schoenen en Nikes. het enige verschil is, dat als ik de Nikes aan trek, ik in ieder geval geen pijn in mijn voeten krijg. Dus dat scheelt weer extra pijn.

Draag ik mijn goede schoenen, dan krijg ik brandende rode voeten. Dus die trek ik niet meer aan bij lang staan.

Als ik klaar ben met werken, houd ik nog een paar dagen last van de pijn. Echt waardeloos.

Toegevoegd na 9 uur:
Vaker zitten, of een kruk neerzetten is geen optie. Ik ben werkzaam als beveiliger. Het vele staan gebeurd bij evenementen, en het heeft geen uitstraling om een stoel neer te zetten, dus dat kan echt niet :-)

De baas probeert er wel voor te zorgen dat we voldoende pauze krijgen, ieder uur een minuut of 10, maar dat is na een paar uur gewoon niet genoeg meer. Voor het eten heb je dan bijvoorbeeld een half uur, maar zodra ik dan weer opsta heb ik meteen weer pijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

>>wat helpt is andere houding/ afwisselen/ zitten/ lopen/ heel belangrijk goed schoeisel (als je brandende rode voeten krijgt, zijn het geen goede schoenen!) >>het kan misschien liggen aan te dunne zolen... heb ik ooit gehad, ik kocht daarna een paar schoenen met hele dikke zolen en dat scheelde enorm. >>ook kan je last hebben van een doorgezakte voet, in dat geval zou je aan de steunzolen moeten gaan, wat een verademing is omdat, het woord zegt het al, omdat je steun krijgt... let op, er zijn vele soorten steunzolen, staal, kurk, kunststof, weet waar je aan begint, onderstaande informatie komt uit onderstaande bron:< Nieuwe onderzoeksresultaten Recent is ook door TNO een onderzoek gedaan naar het ontstaan van klachten in de rug bij langdurige statische belasting, zoals zitten. Hierbij werd gebruikgemaakt van de LEO methodiek(Lokaal Ervaren Ongemak) als voorspelling van pijnklachten. Hieruit bleek dat proefpersonen in een goede zithouding al na 20 minuten zonder beweging te hoge waarden aangaven. Bij slechte houdingen (bv voorover-gebogen naar het scherm) was dit al binnen 10 minuten. Toegevoegd na 1 dag: nog even over schoenen: als je last hebt van je lichaam-rug, is het eerste waar ik aan denk: schoenen! overweeg eens om goede, niet goedkope, (berg)wandelschoenen te kopen. ik heb ze zelf en je kunt bergschoenen kopen voor 90,-euro, maar wat ik bedoel met goede kost nu 209,95euro (merk lowa type schoen: "ranger gore-tex") zeg niet meteen nee, want inderdaad charmant is anders, maar dat doe je dan maar in je vrije tijd ! :))) daar kan je wel op lopen/staan/wat je wilt, ze zijn goed. http://www.bever.nl/index.cfm/product/lowa-schoen-ranger-gore-tex/fuseaction/products.detail/code/3D32A60004/id_colour/2219

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rugpijn

Houding. Uiteraard is een goede houding belangrijk. Loop en zit zoveel mogelijk rechtop. Wisselen van houding is gezond. Sterker nog, als u de hele dag op dezelfde manier zit of staat krijgt u eerder problemen. Staan. Als u lange tijd achter elkaar moet staan, probeer dan regelmatig te wisselen van houding en waar mogelijk elke 20-30 minuten toch even te zitten. In conditie blijven. Wie fit blijft, loopt minder risico dat de rugpijn weer terug komt. Daar kunt u aan werken door regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld wandelen, zwemmen of fietsen. Doe vooral wat u leuk vindt, want dan gaat u er makkelijker op termijn mee door. En dat is voor uw rug natuurlijk het beste. Ontspannen. Bij een goede conditie hoort ook ontspanning. Stress zorgt voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op rugpijn.

Bronnen:
http://www.mtchuizen.com/folder4.php

Zelf zou ik naar de fysio gaan. Die kan eens goed onderzoeken hoe jouw lichaamsbouw en houding invloed heeft op je spierstelsel. Wellicht is het al heel oud en van ver voor dit soort werk.